Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en kjent sak at man alltid bør lese boken først, og så se filmen etterpå. Men er det egentlig det beste? Boken er jo nesten alltid bedre enn filmen så leser man boken først, så ender man ofte opp med å irritere seg over alt som er "feil" med filmen. Ser man derimot filmen først, så kan men først nyte filmen, for så å glede seg over hvor mye bedre boken er.

Jeg elsker TV-serien Game of Thrones, og nøt hver eneste episode. Nå har jeg begynt å lese bøkene, og kan nyte hele historien på nytt, og i tillegg få med meg nyanser som ikke kom klart frem i serien. Jeg føler ikke at jeg taper noe på å ha sett serien først.

Så hva mener dere? Er det alltid best å ha lest boken først?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leser alltid boken først! :-) Blir jeg glad i bøkene, vil jeg elske filmen. Filmene kan aldri være helt som bøkene, og dette har jeg akseptert. Så jeg blir ikke skuffet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er komt ut en film/serie og jeg ikke har lest boken da vil jeg heller se filmen/serien først, slik at jeg ikke blir skuffet etter å ha lest boken.

og hvis jeg har lest boka først og film/serie kommer ut da prøver jeg å stille med så åpent sinn som mulig og se på det som to separate historier :)

Anonymous poster hash: 0845d...72b
Skrevet

Kommer egentlig litt an på. Hvis du har sett filmen eller serien først, så vil du jo allerede ha et bilde av hvordan alle folka ser ut, hvordan stedene ser ut, og så videre. Hvis du leser boken først, så tegner du et bilde ut i fra det du leser, så da må man vel finne ut hva man liker best.

Personlig liker jeg å lese boken først, i så fall.

Gjest Enhjørning
Skrevet

Jeg foretrekker å lese bøkene først selv om det kan gjøre filmen litt skuffende ifht. forventningene mine.

Skrevet

Med GoT har jeg lest og sett litt samtidig. Det er mye navn og mange karakterer man skal få inntrykk av og det er litt forvirrende til tider! med sånn ellers liker jeg faktisk å se filmen først! Film er bare chill,og hvis jeg liker den vil jeg gjerne fordype meg i historien med boken.

Det er ikke alltid sånn da. For eksempel inheritance cycle, der var filmen skikkelig dårlig! Og hvis du ser filmen først kommer du ikke til å ha lyst til å lese boken feks..

Skrevet

Jeg liker å lese boka først, for da kan det komme så mye rart ut av fantasien min... Hvis jeg ser filmen først lager jeg jo føringer for fantasien...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser boken først, fordi boken alltid er best, og jeg vil ikke redusere bokopplevelsen ved å ha sett filmen først.

Men så venter jeg ganske lenge, minst ett år, før jeg ser filmen som hører til, sånn at jeg ikke husker alle detaljene så godt, og dermed kan jeg nyte filmen også (hvis den er sånn passe bra, da).

Anonymous poster hash: 2af90...7f0
Skrevet

Mange bra betraktninger. Tror fortsatt jeg heller litt mot filmen først, men det er jo ikke slik at jeg utsetter å lese en bok bare fordi jeg har hørt at det kanskje kommer en film heller.

Men en ting jeg kom på er at barn har en veldig klar oppfatning av at det finnes bare en "riktig" historie, og det er stort sett den de har hørt/sett først. Jeg merker det hvis jeg prøver å fortelle et klassisk eventyr etter at de har sett Disney filmen f.eks. Da blir jeg rettet på. I de tilfellene er absolutt boken først å anbefale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...