Gå til innhold

Fester som kommer ut av kontroll

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I høst flyttet jeg inn i ett hus hvor jeg bodde med 4 andre jenter. Det ble ofte fest i helgene, noe jeg ikke deltok i.

Ting ble knust, møbler ble ødelagt, mitt soverom ble utlånt til festdeltakere og en eller annen full idiot tisset på sakene mine. (Klær og bøker som lå i skapet på soverommet mitt)

Det roet seg ned, men det ble ikke helt slutt.. Heldigvis så skal de ikke bo her til neste år. 3 nye jenter flytter inn ved skolestart. :-)

Gidder ikke dette igjen, derfor lurer jeg på:
Har jeg rett til å forlange at dette skal være ett alkoholfritt hus? En fest i ny og ne kan være gøy, men når tenåringer får ett helt hus for seg selv med foreldre som bor i en annen by så kan det fort bli litt for vilt. Det har vært opp til 40 personer her, mens beboer sov.

Jeg føler litt at jeg ikke har rett til å komme med en sånn regel.. Vil ikke være "party pooper". man skal jo få ha det litt gøy... Hva mener dere?

Anonymous poster hash: 815de...93b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier ikke hvor gamle dere er. Men det er klart at når du bor der har du noe å si for hva som skjer i leiligheten, men festing i helgene burde vel gå greit for de fleste unge uten at det kommer helt ute av kontroll.

Den type festing som du beskriver er ikke normalt, iallefall ikke når ikke alle i leiligheten er enige om det. Du kan jo prate med de som skal flytte inn og fortelle hvordan det har vært før og at du ikke ønsker å ha det sånn igjen, og hvorfor. De fleste skjønner det og retter seg etter de de bor med. Men det går selvsagt begge veier så jeg tror ikke du kan innføre full alkohol-nekt.

Ellers hadde jeg virkelig vurdert å investere i en nøkkel til soverommet ditt ;)

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Du kan ikke finne deg noe alene?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke finne deg noe alene?

Blir litt vanskelig! Bor i en liten by, så det er ikke lett å finne et sted alene som jeg har råd til.

Skrevet

Blir litt vanskelig! Bor i en liten by, så det er ikke lett å finne et sted alene som jeg har råd til.

de er 4 mot en, så du har desverre ikke så mye du skulle sagt. Å finne noen du passer å bo med er ditt ansvar, og hvis ikke får du bare finne deg i det. Men du kan selvfølgelig nekte folk å gå inn på ditt rom. Du kan si at de får feste så hardt de bare vil, men at ditt rom er off limits. Hvis de forbryter seg mot dette kan du med mer tyngde hevde at festingen skal avsluttes, rommet er ditt private område, og der kan de ikke komme å gå som de vil.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, alkoholnekting blir vanskelig.

Men du kan arrangere et møte med alle beboerne helt i starten, forklare hvordan det har vært, og bli enige om noen kjøreregler. Samtidig må du finne en eller annen måte å få låst av ditt private rom så ingen uvedkommende får adgang dit.

Anonymous poster hash: 9162e...bd7
AnonymBruker
Skrevet

de er 4 mot en, så du har desverre ikke så mye du skulle sagt. Å finne noen du passer å bo med er ditt ansvar, og hvis ikke får du bare finne deg i det. Men du kan selvfølgelig nekte folk å gå inn på ditt rom. Du kan si at de får feste så hardt de bare vil, men at ditt rom er off limits. Hvis de forbryter seg mot dette kan du med mer tyngde hevde at festingen skal avsluttes, rommet er ditt private område, og der kan de ikke komme å gå som de vil.

Jeg har sagt at jeg ikke vil ha noen på rommet mitt mens jeg er borte.. De sier at de passer på og at ingen har gått inn dit.. Men det at jeg fant klær og bøker våte av piss sier noe annet. Litt vanskelig når ubudne folk kommer og det blir altfor mange å følge med på.

Får forhåpentligvis fikset lås til sommeren. Men det er jo ikke bare soverommet som er problemet. Møbler er blitt ødelagt og flere glass er blitt knust..

Takk for svar, alle sammen :-)

- TS

Gjest Blomst83
Skrevet

Du får bare håpe på at de 3 nye har litt mer vett i huet,for sånn som de 3 andre holdt på er etter min erfaring med en del hjemmefester langt i fra normalt.

AnonymBruker
Skrevet

Du får bare håpe på at de 3 nye har litt mer vett i huet,for sånn som de 3 andre holdt på er etter min erfaring med en del hjemmefester langt i fra normalt.

Jaa, hope so! Noen var litt mer ekstrem enn andre. Noen ganger var det ett greit hus å komme hjem til andre ganger så det bombet ut.

- TS

Skrevet

Jeg har sagt at jeg ikke vil ha noen på rommet mitt mens jeg er borte.. De sier at de passer på og at ingen har gått inn dit.. Men det at jeg fant klær og bøker våte av piss sier noe annet. Litt vanskelig når ubudne folk kommer og det blir altfor mange å følge med på.

Får forhåpentligvis fikset lås til sommeren. Men det er jo ikke bare soverommet som er problemet. Møbler er blitt ødelagt og flere glass er blitt knust..

Takk for svar, alle sammen :-)

- TS

Du bør hvertfall gjøre det tydelig for de hva du mener. Før festing og lignende er aktuelt. Ha et møte der dere diskuterer disse tingene når de nye jentene flytter inn. Det er ikke innafor med fest hele tiden. Mest sannsynlig har du støtt på en svært festglad gjeng.

En ordentlig kontrakt med regler (og bøter) kan være løsningen.

Krev at glass og lignende skal settes vekk. Skal man ha stor fest kan man fint bruke plasglass.

Dersom møbler blir ødelagt må selvsagt disse erstattes. Personene ansvarlige må sørge for dette. Ved å ha et slikt møte kan man også få satt opp vaskelister, bestemt innkjøp av vaskemidler, dopapir og lignende også. Jeg har bodd i et par kollektiver, og dersom man ikke har strenge regler blir det ofte bare kaos. Man må tørre å si ifra hvertfall.

Skrevet

Dere får heller være enige om at ting må erstattes om de blir knust. Alkoholnekt går nok ikke gjennom, nei.

Skrevet

Hei :) Er det du som skal finne og intervjue nye beboere? I så fall kan du gjerne spesifisere at du ønsker rolige folk. Dette kan også nevnes til de som eier leiligheten om det er de som skal finne leietakere. De fleste ønsker rolige folk som kan oppføre seg i en leilighet de eier. Lykke til!

Skrevet

Hei :) Er det du som skal finne og intervjue nye beboere? I så fall kan du gjerne spesifisere at du ønsker rolige folk. Dette kan også nevnes til de som eier leiligheten om det er de som skal finne leietakere. De fleste ønsker rolige folk som kan oppføre seg i en leilighet de eier. Lykke til!

Bra perspektiv. Eieren har vel noe å si om situasjonen TS? I alle falle hvis leieligheten er ferdigmøblert og det også kommer skade på fast inventar (vegger, ovner o.l)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville skaffet meg en eller to solide låser til soverommet og flyttet alle mine eiendeler inn dit, og låst døren hver gang det er fest.ville også krvd erstatning for ødelagte eiendeler.

Anonymous poster hash: 46f06...4fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...