Gå til innhold

Flytte til Kongsberg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å flytte til Kongsberg, og vil lete etter boligbyggelagsleiligheter på finn.no i de neste månedene, men er ikke kjent på plassen og trenger derfor deres hjelp :)

Jeg antar byen har bydeler som alle andre byer, hvor er det greit å bo?

Jeg er en voksen kvinne som ønsker å bo sentrumsnært, men ikke i sentrum.

Dere som er kjent i Kongsberg, hvor er det fint/kjekt/greit å bo?

Anonymous poster hash: 1d1c0...c49
AnonymBruker
Skrevet

Raumyr, Madsebakken, Gamlegrendåsen, Solløkka ++

Anonymous poster hash: 16a9a...a95
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du flytte dit forresten? :) (litt død by)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du flytte dit forresten? :) (litt død by)

De ble kåret til beste by å bo i nå nylig, tror det var i 2012

Så jeg tenkte at det måtte da være en grei by?!

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjedet meg veldig der iallfall. Veldig lite å finne på, og dårlig uteliv. Lite muligheter ellers også.

Men det går for å være en "trygg" familieby da.

Skal du jobbe der?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjedet meg veldig der iallfall. Veldig lite å finne på, og dårlig uteliv. Lite muligheter ellers også.

Men det går for å være en "trygg" familieby da.

Skal du jobbe der?

Nei, blir sannsynligvis uføretrygdet om ikke så lenge, og må flytte fra nåværende bolig da. Tenkte da å skifte omgivelser når jeg først må flytte allikevel :)

Hvordan kjedelig meder du? Er det ikke fine turmuligheter og godt kulturelt tilbud osv? Fint/kjekt sentrum med alle butikker man kan trenge og ønske?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, blir sannsynligvis uføretrygdet om ikke så lenge, og må flytte fra nåværende bolig da. Tenkte da å skifte omgivelser når jeg først må flytte allikevel :)

Hvordan kjedelig meder du? Er det ikke fine turmuligheter og godt kulturelt tilbud osv? Fint/kjekt sentrum med alle butikker man kan trenge og ønske?

Joda, det er kjempefint der som voksen :) (jeg tenkte mest på min ungdomstid som 14-15 åring der).

Men det er mye fine utearealer, med lysløypa på åsen, turer oppi funkelia osv!

Så er det noen badevann.

I sentrum er det noen gågater kafeer, og to sentre.

Så som voksen tror jeg du vil trives der!

Er veldig fint å sitte langs elva ved lågen på en benk med jordbær ;)

AnonymBruker
Skrevet

Joda, det er kjempefint der som voksen :) (jeg tenkte mest på min ungdomstid som 14-15 åring der).

Men det er mye fine utearealer, med lysløypa på åsen, turer oppi funkelia osv!

Så er det noen badevann.

I sentrum er det noen gågater kafeer, og to sentre.

Så som voksen tror jeg du vil trives der!

Er veldig fint å sitte langs elva ved lågen på en benk med jordbær ;)

Høres fint ut det :) .. og klimaet er rimelig stabilt, lang sommer med sol, og kalde vinter med sne.. sånn avogtil iallefall?

AnonymBruker
Skrevet

Liker Kongsberg godt, selv om jeg ikke bor der nå. Det er vel en ganske vanlig by på sin størrelse. Fine turmuligheter og ganske rolig utover jazzfestivalen i begynnelsen av juli og Marken med tivoli og boder en gang i februar. Byen har forandret litt profil de siste årene på grunn av et næringsliv i sterk vekst, så det finnes både rånere og ingeniørstudenter blant de yngre. Men det er ikke noe Notodden, altså, sånn når det gjelder råning. Flust med butikker på det store senteret (som ligger midt i sentrum, slik at sentrum ikke er like dødt som i mange byer av tilsvarende størrelse). Eneste mangelen jeg har merket butikkmessig er at det ikke er noen søndagsåpne såkalte brustadbuer. Er vel likevel en "asiabutikk" som er åpen.

Ganske fint og hyggelig. Jeg kunne nok ikke bodd i en såpass "liten" by selv nå som jeg er ung voksen, men det handler vel mye om hva man er vokst opp med. Man mangler ikke noe spesielt i Kongsberg, jeg tror bare at jeg personlig kunne gått litt lei etter hvert. Det skyldes ikke at det er noe galt med Kongsberg, jeg liker byen godt, det skyldes bare vaner og preferanser. Det er nok kjedeligere for folk på 20 enn folk på 50, for å si det sånn.

Såvidt jeg vet er det østsiden som jevnt over er regnet som det fineste å bo på, men det er nok av fine nok områder å velge blant. Når du ser på annonser bør du se mer på kartet og avstand enn på navnet på strøket. Det meste av sentrum ligger rett på østsiden av Lågen, men blant annet kirken og polet ligger på vestsiden.

Siden du nevner været: Typisk østlands- og innlandsklima. Forholdsvis stabilt og ganske lite regn. Det er blant Norges varmeste byer om sommeren, som regel kun slått av Nesbyen og et par byer til. Vinterstid er det ganske mye snø og forholdsvis lave temperaturer, men ikke sprengkulde av Røros-kaliber, selv om det fint kan være -20. Blåser lite.

Anonymous poster hash: 136e3...fc8
Skrevet

Høres fint ut det :) .. og klimaet er rimelig stabilt, lang sommer med sol, og kalde vinter med sne.. sånn avogtil iallefall?

Da jeg bodde der var det hvertfall vanlig med dødskalde vintere og sinnsykt varme sommere. Masse snø. Det er på en måte nedi ei lita grop, så tror det har litt med saken å gjøre. Tror du vil trives godt der, er nok mest for tenåringer at det er en kjip by.

Skrevet (endret)

.

Endret av Hypnotica
Skrevet (endret)

.

Endret av Hypnotica
AnonymBruker
Skrevet

Boligprisene er en god indikator på hvor kongsbergensere selv synes det er greit å bo. Østsiden er dyr (områdene som innlegg 2 nevner ligger på østsiden), imens vestsiden er rimeligere. Østsiden har bedre solforhold enn vestsiden og utsikt mot skianlegget, noe som er med på å dra prisene på denne siden opp. Men, generelt sett så er Kongsberg en dyr by å etablere seg i.

Anonymous poster hash: a2168...f4f

AnonymBruker
Skrevet

Boligprisene er en god indikator på hvor kongsbergensere selv synes det er greit å bo. Østsiden er dyr (områdene som innlegg 2 nevner ligger på østsiden), imens vestsiden er rimeligere. Østsiden har bedre solforhold enn vestsiden og utsikt mot skianlegget, noe som er med på å dra prisene på denne siden opp. Men, generelt sett så er Kongsberg en dyr by å etablere seg i.

Anonymous poster hash: a2168...f4f

Jeg har kikket litt på Kongsberg og Drammen - i det hele tatt østlandsområdet, og i forhold til boligpriser i Stavanger som jeg bor i, så er det mye rimeligere på østlandet. Det er det som er tanken min med inntekt som ufør, at jeg vil komme bedre utav det.

TS

Gjest Vampen
Skrevet

De ble kåret til beste by å bo i nå nylig, tror det var i 2012Så jeg tenkte at det måtte da være en grei by?! TS Anonymous poster hash: 1d1c0...c49

Seriøst?:klo:

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Seriøst? :klo:

Om en googler "norges beste by å bo i" så får man Bærum, Asker osv, men om man søker på norges mest attraktive sted for folk å bo, så finner man at "Kongsberg tildeles Statens pris for attraktivt sted i 2014. Juryen mener at Kongsberg har en retning og kvalitet på sin utvikling som gjør at byen er et godt forbilde for andre norske byer og tettsteder.

Link her

TS

Gjest Vampen
Skrevet

Om en googler "norges beste by å bo i" så får man Bærum, Asker osv, men om man søker på norges mest attraktive sted for folk å bo, så finner man at "Kongsberg tildeles Statens pris for attraktivt sted i 2014. Juryen mener at Kongsberg har en retning og kvalitet på sin utvikling som gjør at byen er et godt forbilde for andre norske byer og tettsteder. Link her TS Anonymous poster hash: 1d1c0...c49

Attraktivt? Byen er pen den, om det er det de mener. Ellers er den ganske stusselig. Jeg bodde der i ett år, det var mer enn nok. Jeg hadde ihvertfall tatt en tur før jeg la flytteplaner. :)

Gjest Eurodice
Skrevet

Om en googler "norges beste by å bo i" så får man Bærum, Asker osv, men om man søker på norges mest attraktive sted for folk å bo, så finner man at "Kongsberg tildeles Statens pris for attraktivt sted i 2014. Juryen mener at Kongsberg har en retning og kvalitet på sin utvikling som gjør at byen er et godt forbilde for andre norske byer og tettsteder.

Link her

TS

Asker og Bærum er ikke byer. De er kommuner.

AnonymBruker
Skrevet

Attraktivt? Byen er pen den, om det er det de mener. Ellers er den ganske stusselig. Jeg bodde der i ett år, det var mer enn nok. Jeg hadde ihvertfall tatt en tur før jeg la flytteplaner. :)

Byen er langt fra pen spør du meg :P

Siloen og husene i gatene for øvrig = noo

Gjest Vampen
Skrevet

Byen er langt fra pen spør du meg :P Siloen og husene i gatene for øvrig = noo Anonymous poster hash: 16a9a...a95

Ok, du har et poeng. Fossen og gamlebyen, er pen. Resten er ikke noe å rope hurra for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...