Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet faglærer i et fag. Men det virker ikke som om folk vet hva en faglærer egentlig er og hva slags verdi utdanninga har. Jeg søkte på en jobb, som var veldig relevant for utdanninga mi. Jeg er ikke bitter for at jeg ikke fikk jobben (selvfølgelig er det kjipt, men, det er en del av livet). De har lagt ut info om de nye årets lærere på hjemmesiden til skolen, og der står det at den ene læreren tidligere har jobbet som faglærer, men så står det etterpå at hun har tatt praktisk pedagogisk utdanning etter master.

Man er da vel ikke faglærer da? Hva er vi med faglærerutdanning da?

Det irriterer meg at faglærere blir satt på "lik linje" som de med PPU.

I mange stillingsannonser står det også at de gjerne nøyer seg med de med PPU.

Jada, det er nok både dårlige faglærere og flinke "PPU-lærere", men jeg føler at folk ikke riktig vet hva en faglærer er og ikke ser verdien i det.

Og for å være litt slem, ikke ta dere nær av det dere som lenge har visst at dere skal ta PPU eller faktisk fikk en god grunn for å ta det... Men det er jo mange ganger at de som tar PPU kun tar det fordi de innser at de ikke kommer til å få seg noe jobb innen det de har utdannet seg i. Så blir disse folkene satt foran oss som virkelig har lyst til å bli lærere og som har jobbet med dette i 3-5 år og ikke 1...

Jeg ser også problematikken i grunnskolen med at man ønsker lærere med flere fag, men som faglærer som leser/ser og hører om skoletimer rundt om i landet ser jeg hvor lite kompetente mange av lærerne er i faget, og hvor lite skoler bryr seg om faget. De har kanskje ikke en eneste lærer med direkte interesse i faget, de har bare litt undervisningskompetanse. Så det er ingen som bryr seg uansett. Så fortsetter de bare å ansette "samme type" lærere.

Og det gjelder jo ikke bare mitt fag.

Hvem som helst kan bli lærer om de vil. Det er bare å ta ett år med ped det! Og vi som VIRKELIG vil bli lærere, vi blir ikke lagt merke til blant flokken. For faglærer hva er det? Er det ikke bare å ta PPU, det er vel det samme?

Anonymous poster hash: 3384b...624
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har jo en master... Antagelig i det aktuelle faget. Det er vell hakket høyere enn en faglærer med bachelor?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hun har jo en master... Antagelig i det aktuelle faget. Det er vell hakket høyere enn en faglærer med bachelor?

Akkurat det jeg skulle til å kommentere.

Anonymous poster hash: d323d...59c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette... Det er den med master og PPU som sitter med dybdekompetanse.

Anonymous poster hash: d79c2...a4c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du? Om man har fag fra universitetet OG ppu er man da minst like god som en som har lærerskolen?

Anonymous poster hash: 54d95...afe
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette... Det er den med master og PPU som sitter med dybdekompetanse.

Anonymous poster hash: d79c2...a4c

Nettopp!

Anonymous poster hash: 42f11...04f

• Liker 2
Skrevet

Hva mener du? Om man har fag fra universitetet OG ppu er man da minst like god som en som har lærerskolen?

Anonymous poster hash: 54d95...afe

Ja, det kan man da vel være. Hvor god en lærer er avhenger ikke alltid av mengden utdanning, etter min mening. Den dyktigste læreren jeg har, har null lærerutdanning. Hun er kun utdannet innenfor sitt felt ved universitetet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt argumentasjonen din. PPU er en fullverdig lærerutdanning TS.

Anonymous poster hash: dc745...730

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan man da vel være. Hvor god en lærer er avhenger ikke alltid av mengden utdanning, etter min mening. Den dyktigste læreren jeg har, har null lærerutdanning. Hun er kun utdannet innenfor sitt felt ved universitetet.

Samme her.

Anonymous poster hash: 42f11...04f

Skrevet (endret)

Jeg ser heller ikke argumentasjonen din ts. Selv valgte jeg å hoppe av allmennlærerutdanningen fordi jeg ikke syntes jeg fikk nok kompetanse. Jeg tok egentlig et årsstudium i engelsk som en del av allmennlærerutdanningen, men følte ikke at det var nok (jeg ville undervise i engelsk). Av den grunn tok jeg en bachelor i engelsk, og deretter fortsatte med en master i faget. Hvis jeg ønsker kan jeg ta PPU. Hvordan kan du si at man da ikke har kompetanse i faget?

Jeg vil heller si at mange med PPU har mer kompetanse enn de som "bare" har tatt en lærerutdanning. Si hun har master i engelsk + PPU og du kun har engelsk fra allmennlærerutdanningen, du ser vel selv at hun har mer kompetanse enn deg (hvis man tar utgangspunkt i at man ikke har noe mer enn si et årsstudium eller så i faget)?

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så lektorer er ikke gode nok lærere? De har en mastergrad i undervisningsfaget sitt.

Anonymous poster hash: bc5dd...f02
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Holder ikke med bare ett undervisningsfag. For å stille i konkurransen må man ha minimum to, gjerne tre undervisningsfag.

For øvrig er du ikke faglærer dersom du ikke har PPU eller tilsvarende pedagogisk utdanning. For en faglærer er en person med undervisningskompetanse i minimum ett fag og fullført PPU.

Anonymous poster hash: 577e8...f69
AnonymBruker
Skrevet

Vet du selv hva en faglærer er TS? For å være faglærer må man fordypning i et (eller flere) fag samt PPU. Så jeg skjønner rett og slett ikke argumentasjonen din. Hvordan kan du være irritert over at en lærer med mastergrad + PPU ble valgt foran deg? Hva er din utdanningsbakgrunn?

Anonymous poster hash: 51b1f...65e
Skrevet

Hvis jeg kan velge mellom en som er faglærer og kun kan undervise i ett fag eller en som har undervisningskompetanse i flere fag er valget som regel enkelt. Hos oss blir forøvrig alle lærere som ikke er kontaktlærere eller spesialpedagoger kalt faglærere.

AnonymBruker
Skrevet

Vet du selv hva en faglærer er TS? For å være faglærer må man fordypning i et (eller flere) fag samt PPU. Så jeg skjønner rett og slett ikke argumentasjonen din. Hvordan kan du være irritert over at en lærer med mastergrad + PPU ble valgt foran deg? Hva er din utdanningsbakgrunn?

Anonymous poster hash: 51b1f...65e

hva med faglærerutdanning med mastergrad?

Anonymous poster hash: 3384b...624

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...