Gå til innhold

Snakker du i mobiltelefonen når du kjører?

LilleBille

Snakker du i mobiltelefonen mens du kjører?  

1. 1. Snakker du i mobiltelefonen mens du kjører?

• Ja - men bare i handsfree
      12
    • Ja
      39
    • Nei
      19

Anbefalte innlegg

Skremmende at mange er "så flinke til å kjøre bil" at de fint klarer både det og andre ting samtidig.

Naturligvis kjører jeg ikke hvis jeg er veldig trøtt.

Jeg snakker heller ikke i telefonen, fikler med radioen eller noe annet som distraherer meg mens jeg kjører bil, fordi jeg vet at et par sekunders uoppmerksomhet er alt som skal til!

Kanskje jeg også hadde vært en av de som sier "pøh, dette klarer jeg" om ikke jeg hadde fått merke konsekvensen av hva slike tanker kan være:

En av mine nærmeste ble drept i en tragisk og veldig unødvendig bilulykke.

En stund etter ulykken ble vi kontaktet av føreren i den andre bilen, som kom fra det uten skader.

Etter å ha fått vite hvordan han har det i dag, tenker jeg at det kanskje var min bestefar som slapp enklest fra

det, ikke han som sitter igjen uten fysiske skader, men med tanker, skyldfølelse og bilder i hodet som aldri forsvinner.

Om dere synes at loven er "teit" er en ting, men det er en grunn for at den er til. Ingen telefonsamtaler er vel viktigere enn andre menneskers liv?

Ble ganske langt på siden dette her, men det er en viktig sak for meg, og sikkert for alle andre som har opplevd det samme. Jeg kommer aldri til å tro at jeg er så flink til å kjøre at jeg kan gjøre andre ting samtidig, eller kjøre langt over fartsgrensen fordi jeg har så god kontroll over bilen, selv om jeg føler meg trygg som sjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle jeg ha stoppet hver gang telefonen ringte hadde jeg aldri blitt ferdig med leveringene mine.

Men nå er det sånn at jeg bruker handsfree, men går den tom for strøm så svarer jeg alikevel. Men det er faktisk ikke så veldig ofte. Sikkert ikke mer enn noen ganger hver uke.

Jeg blir faktisk mindre distrahert av å snakke i mobil enn om jeg tenker veldig på noe.

Og jeg har ingenting imot påbudet om handsfree.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Skulle jeg ha stoppet hver gang telefonen ringte hadde jeg aldri blitt ferdig med leveringene mine.

.

MÅ du ta telefonen hver gang, da?

Arbeidsgiver kan ikke akkurat tvinge ansatte til å bryte loven (dvs tvinge deg til å ta telefonen hvis strøm er gått ut, når du ringer tilbake om et lite øyeblikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når man ikke bruker handsfree, har man bare en hånd å kjøre med - og dette har intet med simultankapasitet å gjøre.

Undersøkelser har vist at mobiltelefon i bil er farligere enn lav promille.

Folk som snakker uten handsfree og/eller SMS'er burde miste førerkortet for lang, land tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ du ta telefonen hver gang, da?

Arbeidsgiver kan ikke akkurat tvinge ansatte til å bryte loven (dvs tvinge deg til å ta telefonen hvis strøm er gått ut, når du ringer tilbake om et lite øyeblikk).

Forstår problemet, for det er først her fornylig vi fikk innstallert handsfree i bilene på arbeid. Når man får akutte oppkald (Nødkald), må man jo svare. Faktisk fikk aftenvakten hos oss en bot en gang. (Hadde det vært meg ville jeg levert den til arbeidsgiveren...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest skriver:

"Når man ikke bruker handsfree, har man bare en hånd å kjøre med - og dette har intet med simultankapasitet å gjøre"

..og det har du selvfølgelig helt rett i. Men du har bare en hånd å kjøre med også når du drikker av brusflaska, skifter CD, stapper smokken tilbake i munnen på ungen eller ruller ned ruta (for oss som ike har automatisk vindusheis) og i mange andre situasjoner. Eller foretar dere ikkke slike ting under kjøring heller?

Min innvending er at loven funker dårlig fordi den ikke kan ivareta alle de situasjoner som er potensielt trafikkfarlige. Og jeg påstår også at etter å ha kjørt bil i 20 år så vet jeg hva jeg behersker.

Det som derimot er VELDIG farlig er når man skal prøve å montere handsfree-settet når telefonen ringer under kjøring...

ambi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Forstår problemet, for det er først her fornylig vi fikk innstallert handsfree i bilene på arbeid. Når man får akutte oppkald (Nødkald), må man jo svare. Faktisk fikk aftenvakten hos oss en bot en gang. (Hadde det vært meg ville jeg levert den til arbeidsgiveren...)

Som sagt: ingen arbeidsgiver kan tvinge sine arbeidere til å bryte en lov. At det ikke finnes handsfree er arbeidsgivers ansvar og da må arbeidsgiver også ta konsekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å sette mobilen på høytaler og legger den i fanget når jeg ikke har handsfree'n tilgjengelig... Funker ok det! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et opplegg i bilen, hvor jeg setter mobilen i en holder som er tilkoblet høyttalersystemet i bilen, så jeg snakker ofte i mobil når jeg kjører.

Men jeg svarer ikke på meldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...