Gå til innhold

Stjele hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en hund i nabolaget som stadig stikker av. Sist den var utenfor hos oss og eieren fikk tak i den ble den slått flere ganger. Hunden vil ikke til eieren sin!
Har sendt melding til mattilsynet, men vet ikke hva folkene heter eller hva korrekt adresse er.
Hva skjer om jeg får fatt i hunden neste gang og ikke leverer den tilbake, hva kan da skje? Jeg har et krisehjem for hånden.

Anonymous poster hash: 975c3...754
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en hund i nabolaget som stadig stikker av. Sist den var utenfor hos oss og eieren fikk tak i den ble den slått flere ganger. Hunden vil ikke til eieren sin!

Har sendt melding til mattilsynet, men vet ikke hva folkene heter eller hva korrekt adresse er.

Hva skjer om jeg får fatt i hunden neste gang og ikke leverer den tilbake, hva kan da skje? Jeg har et krisehjem for hånden.

Du leverer den inn til politiet. Du kan ikke drive å stjele andre sine dyr og omplassere dem.

Anonymous poster hash: a61ea...c29

• Liker 10
Skrevet

:hakeslepp:

Du må jo snakke med denne eieren. Ikke bare kidnappe hunden. Da har du jo begått noe straffbart.

Det er jo eieren som burde ha politiet på nakken og ikke deg. Så jeg ville ikke stjælt noen andres hund.

Men snakket til dem hadde jeg gjort og bedt dem si hva som får dem til å tro at en hund skjønner hva eieren slår den for.

Den tenker jo ikke at den blir slått for å være på feil sted. Den vet bare at eieren er voldelig og skader den.

Skrevet

Ville tatt en prat med eieren og spurt hvorfor de slår hunden? Og om du kan overta den.

AnonymBruker
Skrevet

Anmeld eier for å slå hunden sin, det er jo bare å stå for det... Ja det er jeg som anmeldte deg fordi du slår hunden din!

Anonymous poster hash: ecd3c...c54

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde lett tatt hunden (når den er på vift), og tenkt på konsekvensene siden.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bare-bare å snakke med en antagelig voldelig person. Spesielt ikke om TS er en ung jente. Klart enig i at man må gjøre noe, men man skal heller ikke risikere egen helse.

Dessverre er det ikke så nyttig å ringe politiet heller, selv om dette er en sak for dem. Så hele situasjonen blir jo ekstra kjip for TS.

Vil vel heller anbefale deg å få tak i eiers navn og adresse, og ta kontakt med Mattilsynet.

Anonymous poster hash: 9fcb1...9c1
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Anmeld eier for å slå hunden sin, det er jo bare å stå for det... Ja det er jeg som anmeldte deg fordi du slår hunden din!

Det er nok ikke folk som er helt gode hvis de faktisk slår hunden sin gjentatte ganger. Jeg hadde ikke turt å gjøre noe hvis de fikk vite det var meg. I hjembyen min var det et stygt eksempel på at naboen tok hevn at politiet hadde blitt kontaktet (katt som ble sparket av eieren).

Anonymous poster hash: 5809c...438

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke folk som er helt gode hvis de faktisk slår hunden sin gjentatte ganger. Jeg hadde ikke turt å gjøre noe hvis de fikk vite det var meg. I hjembyen min var det et stygt eksempel på at naboen tok hevn at politiet hadde blitt kontaktet (katt som ble sparket av eieren).

Anonymous poster hash: 5809c...438

Ja, sant det. Det var vel kanskje litt overilt skrevet:-) men mener fortsatt at du bør anmelde det, men du kan jo være anonym!

Skrevet

Det første du bør gjøre er å få tak i eiers navn, adresse og sende en melding til Mattilsynet. Trenger du støtte i ryggen, kan du kontakte Dyrebeskyttelsen og eventuelle hundeklubber el.lign der du bor. For alt du vet, kan de kjenne til fyren fra før, og hjelpe deg med en anmeldelse til politiet også. Det er så flott at du bryr deg og vil gjøre en innsats for hunden!

Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å bare ta hunden. For det første er det å regne som et lovbrudd, og selv om "krisehjemmet" kanskje er et stykke unna, er sjansen stor for at sannheten kommer for en dag, og da sitter du i saksa. For det andre vet du ikke om hunden har adferdsvansker, sykdommer el.lign som må taes hensyn til. I og med at det tydeligvis også er snakk om en midlertidig løsning som betyr at hunden mest sannsynlig må omplasseres igjen, er sjansen i alle fall stor for at eier får rede på hva som er skjedd. Du har nok ikke annet valg enn å gå på en "smale sti" her.

Når det er sagt, skjønner jeg tankene dine.. Jeg har enda klart i minne en liten stakkar jeg ikke klarte å redde. Det var en pus som oppsøkte meg igjen og igjen på desperat søken etter mat og kjærlighet, et sted der jeg bodde midlertidig. Jeg satte i gang en kamp som aldri førte fram, mot Mattilsyn, forrige eier og det som var.. Pus led fryktelig, men jeg kom absolutt ingen vei. Ikke lenge etter ble han funnet overkjørt ved hovedveien over en mil fra hjemmet. Jeg er ikke i tvil om at han la ut på sin siste desperate vandring etter noen mennesker som kunne bli glad i han og gi han det han så sårt trengte. Da var min første tanke: "Hvorfor tok jeg han ikke bare...?" Ville det vært verd konsekvensene som hadde fulgt i kjølvannet? Det får jeg aldri vite.

Men ta nå i alle fall opp denne kampen først, og ikke gi deg!

Igjen, takk for at du er en av de som bryr seg! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går hunden løs, kan du kontakte falken. Si du ikke vet hvem eieren er, så blir den plassert på hundegård sammen med andre hunder som har gått løs. Tar eier kontakt med falken må han betale for å få den ut igjen, og er du heldig gidder han ikke ta seg råd til det.

Er det et kortvarig krisehjem du har for hånden, eller et som faktisk kunne tenke seg å adoptere hunden dersom det hadde vært mulig?

Anonymous poster hash: a5d87...f03
  • Liker 5
Gjest anobano
Skrevet

Anmeld dem for dyreplageri! og ta hunden til deg neste gang du ser, det har du rett til å gjøre i denne situasjonen :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Mattilsynet gjør ikke noe med slikt dessverre.

Jeg synes du burde ta hunden, problemet er om eieren finner hunden så blir dere anmeldt for tyveri.

Så til syvende og sist er det dere som blir straffet, dessverre ikke hundeieren

Falken kan være en ide ja.

Endret av Chevelle
  • Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet

Løse hunder har du lov til å ta med deg og levere til politiet, da skal eier bli bøtelagt. Da kan du samtidig anmelde forholdet.

Eller du kan være lur og ta av halsbåndet til hunden slik at kanskje ikke eier kan spores. Da blir den hos politiet en stund og så blir den satt i et hjem eller avlivet. Du kan si du fant den langt fra der du bor.

Ellers kan hunden bare "forsvinne" og ingen har sett den. Og så kan du håpe at den havner i et beredskapshjem for savnede hunder ;)

Skrevet

Er jo ikke sikkert at de som sparker hunden savner den en gang om den hadde blitt stjålet,levert til politi eller falk osv. Er ikke sikkert du gidder å se denne videoen:

Men oppsummert så var det en som tok naboens hund fordi hun var lei av å se den ble mishandlet gjennom vinduet sin i blokken, så en dag de hadde den ute i hagen løp hun ned og tok den med opp i leiligheten sin og ga den videre til hun som er på youtubefilmen , hunden har det jo supert den dag i dag som man kan se, så jeg tror det er verdt det! Og hva kan man egentlig få for å ha stjålet en hund? en bot?

• Liker 2
Skrevet

Ser også at det er noen som har kommentert under videoen på andre hunder som de har tatt som de så ble mishandlet, men i deres tilfelle har dem jo dyrepoliti, noe vi ikke har i Norge og hvis matilsynet ikke gjør noe så må man nesten gripe inn selv...

• Liker 2
Gjest Groupon
Skrevet

Stjel hunden og omplasser den- du gjør en god gjerning!

Skrevet

Det der er straffbart...

Skrevet

Det der er straffbart...

og hva blir straffen da om noen merker det? en advarsel? Tror du seriøst at politiet vil bruke noe særlige ressurser på det?Jeg hadde klart meg med en advarsel så lenge jeg reddet et dyr som hadde det vondt.

Hva gjorde du TS?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Har ikke sett mer til hunden. Men vet nå hvor de bor. Naboene deres har heller ikke sett den på en stund. De passer visst hunden for sønnen som er student.

Det er flere som har sendt melding til mattilsynet.

Jeg kommer nok til å ta hunden neste gang, det er flere rundt her som også gjør. Så får man heller få sønnen i tale slik at han finner på noe annet med hunden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...