AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #1 Skrevet 2. juni 2014 Hei! Vi overtok en leilighet for en stund siden. Leiligheten har veranda, og på den er det et blomsterbed hvor det vokser mye rart - liljekongval, strå og en liten gran er noen av tingene.. Samt en gigantisk rosa plante som nektet å gi seg før desember i fjor og som er på vei tilbake nå. Men alle de plantene er greie, jeg har ingenting i mot dem. Problemet er den merkelige grønne planta som har tatt over to tredjedeler av bedet. Etter litt research har jeg kommet frem til at den må være i "vikke-slekta". Problemet med den er at den har blitt hotel for utallige insektskolonier. Hver "stilk" har en klynge med små grå/svarte insekter. Første gang jeg så dem trodde jeg de var frø, men så tok jeg er nærmere titt og da rørte de seg. Jo mer jeg så, jo mer oppdaget jeg - de går rundt og tar seg til rette! Nå har seg seg sånn at disse insektene gir meg angst. JEg har lyst til å sole meg og kose meg på verandaen, men det er litt vanskelig å slappe av med et par tusen insekter som sitter der og venter på å få gå på deg. Det første spørsmålet mitt er der for - hva er de? Og det andre - hvordan blir jeg kvitt dem? (bouns: vil de lære seg å fly?) Legger ved bilde. Anonymous poster hash: e2a8c...37b
Gjest Evans Skrevet 2. juni 2014 #2 Skrevet 2. juni 2014 Kan du ikke fjerne planta? Hvis det ikke er ditt blomsterbedt, så går det kanskje an å spørre eieren om det er mulig å fjerne den? Eventuelt at du kan betale for tapet? Si at alle insektene som følger med denne planta plager deg.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #3 Skrevet 2. juni 2014 Kan du ikke fjerne planta? Hvis det ikke er ditt blomsterbedt, så går det kanskje an å spørre eieren om det er mulig å fjerne den? Eventuelt at du kan betale for tapet? Si at alle insektene som følger med denne planta plager deg. Joda, men det er 2 meter med kontinuerlig plante, og siden det er tusenvis av levende dyr på dem vegrer jeg meg for jobben.. Om jeg kunne knerta dem først er det jo bare å plukke opp plantene etterpå. Anonymous poster hash: e2a8c...37b
Martine-1337 Skrevet 2. juni 2014 #4 Skrevet 2. juni 2014 (endret) Vet ikke med insektene, men plantene ligner på noe som vokser utenfor blokka vår. Gartneren liker de tydeligvis ikke siden han fjerner de etter hvert som de vokser opp. vil de lære seg å fly?) Forhåpentligvis ikke, tenk om det er veps. Endret 2. juni 2014 av Martine-1337
Gjest Evans Skrevet 2. juni 2014 #5 Skrevet 2. juni 2014 Joda, men det er 2 meter med kontinuerlig plante, og siden det er tusenvis av levende dyr på dem vegrer jeg meg for jobben.. Om jeg kunne knerta dem først er det jo bare å plukke opp plantene etterpå. Anonymous poster hash: e2a8c...37b Sett på deg type birøker antrekk og hansker. Ta med spade, hakke og søplesekk! Grav opp alt sammen, med rota. Eller du kan prøve å spraye med rondup (eller hvordan det staves)? Ellers så kan du prøve å overtale enn venn om å gjøre jobben mot øl på verandaen etterpå?
AnonymBruker 42 Skrevet 2. juni 2014 #6 Skrevet 2. juni 2014 Ikke noe spesialist, men det ligner jo på bladlus... Bli "venner" med noen marihøner eller lag deg din egen "plantevask", siste er kanskje enklest
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #7 Skrevet 2. juni 2014 Sett på deg type birøker antrekk og hansker. Ta med spade, hakke og søplesekk! Grav opp alt sammen, med rota. Eller du kan prøve å spraye med rondup (eller hvordan det staves)? Ellers så kan du prøve å overtale enn venn om å gjøre jobben mot øl på verandaen etterpå? God ide, men jeg mangler både birøkterantrekk, spade, hakke og søppelsekk. Tror dere sameiet kaster meg ut om jeg tenner på skiten? Anonymous poster hash: e2a8c...37b
Martine-1337 Skrevet 2. juni 2014 #8 Skrevet 2. juni 2014 (endret) Tror dere sameiet kaster meg ut om jeg tenner på skiten? Anonymous poster hash: e2a8c...37b Ja, det er vel ikke engang lov å grille på verandaen Edit to add: De fleste steder. Endret 2. juni 2014 av Martine-1337
Gjest Evans Skrevet 2. juni 2014 #9 Skrevet 2. juni 2014 (endret) God ide, men jeg mangler både birøkterantrekk, spade, hakke og søppelsekk. Tror dere sameiet kaster meg ut om jeg tenner på skiten? Anonymous poster hash: e2a8c...37b Du, det må du ikke gjøre! tenk om flammene sprer seg! På denne årsiden her er det veldig tørt, og det er nei, nei, nei å tenne opp et bål i blomsterbedde! Endret 2. juni 2014 av Evans
Gjest Evans Skrevet 2. juni 2014 #10 Skrevet 2. juni 2014 (endret) God ide, men jeg mangler både birøkterantrekk, spade, hakke og søppelsekk. Tror dere sameiet kaster meg ut om jeg tenner på skiten? Anonymous poster hash: e2a8c...37b Søplesekk kan du kjøpe på matbutikken. Hvis du ikke har noen som kan låne deg spade kan det hende at sameie har en bod med litt ustyr? Birøker antrekk kan du lage selv Har dere vaktmester? Kanskje du kan ringe han/henne og spørre om han/hun kan hjelpe til eller bistå med redskap? Endret 2. juni 2014 av Evans
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #11 Skrevet 2. juni 2014 Du, det må du ikke gjøre! tenk om flammene sprer seg! På denne årsiden her er det veldig tørt, og det er nei, nei, nei å tenne opp et bål i blomsterbedde! Bygget er av mur, så jeg tror ikke det er mange steder det kan spre seg egentlig.. Ikke at det var en seriøs ide. Jeg får vel kjøpe meg noen søppelsekker og kle meg i dem.. Anonymous poster hash: e2a8c...37b
Gjest Evans Skrevet 2. juni 2014 #12 Skrevet 2. juni 2014 Bygget er av mur, så jeg tror ikke det er mange steder det kan spre seg egentlig.. Ikke at det var en seriøs ide. Jeg får vel kjøpe meg noen søppelsekker og kle meg i dem.. Anonymous poster hash: e2a8c...37b Det var godt! Hehe, prøv det om du ikke har noen å ringe til! Tenk så deilig det blir etter du er kvitt plantene
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #13 Skrevet 2. juni 2014 Vet ikke med insektene, men plantene ligner på noe som vokser utenfor blokka vår. Gartneren liker de tydeligvis ikke siden han fjerner de etter hvert som de vokser opp. Forhåpentligvis ikke, tenk om det er veps. Da hadde jeg flytta. Langt. Anonymous poster hash: e2a8c...37b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå