AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #1 Skrevet 2. juni 2014 I dag fortalte min datter på syv år (går på 2. trinn) at læreren hadde ramset navnene opp de som var dyktige på å skrive løkkeskrift, de fikk mye skryt. De andre var ikke god nok og åtte øve mer hjemme. Pliktoppfyllende som hun er var hun veldig opprørt over å ikke være godt nok. Og jeg sitter igjen som et spørsmålstegn. Er det riktig at en lærer å henge ut kollektivt de som ikke er god nok på en ting? På alle idrettsaktivitetene som barna er med på så er vi opptatt av at det ikke skal ekskluderes eller konkurreres før de er 12 år. I vår egen hverdag på jobb så lurer jeg på hvordan det ville vært om vi i lunsjen fikk utdelt kollektiv ris eller ros fra lederen vår. Det er foreldresamtale i neste uke, er litt usikker på om jeg bør ta opp med læreren at jeg ikke er sikker på om tilbakemeldinger på denne måten er hensiktsmessig. Hva mener dere? Anonymous poster hash: 3907b...108 Anonymous poster hash: 3907b...108
Sphynx Skrevet 2. juni 2014 #2 Skrevet 2. juni 2014 Du lurer jo på det og da kan du vel bare ta det opp? Spør hvorfor læreren gjør dette også høre hva de andre foreldrene mener om det. Synes alle det er greit kan du velge om du også synes det er greit fordi alle andre synes det, eller så kan du slå neven i bordet og si at du ikke synes noe om det i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #3 Skrevet 2. juni 2014 Er sunt at barn lærer at det går an å ikke være god nok og det er rom til forbedring. Men å ramse opp i klassen så alle hører? Ganske spesielt. Anonymous poster hash: 9f1b0...eff 7
Gjest Jørild Skrevet 2. juni 2014 #4 Skrevet 2. juni 2014 Det synes jeg helt klart at du kan ta opp. Jeg tror neppe læreren klarer å bygge opp under mestringsfølelse ved å holde på slik som det der, men heller bryter ned en del av barna. Læring skal være gøy, og det er ikke mye gøy å bli plukket ut i plenum som en av de som ikke strekker til. 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #5 Skrevet 2. juni 2014 Ta det opp med læreren. Det er ikke bra for selvfølelsen til barna å få offentlig kritikk på den måten. Ros kan godt gis så andre hører det, men ikke på en måte som gjør det tydelig at de som ikke får ros ikke er flinke nok. Kritikk skal aldri gis så alle hører det. Anonymous poster hash: 387b4...640 3
Chloe- Skrevet 2. juni 2014 #6 Skrevet 2. juni 2014 Jeg tenker premiering er greit, så lenge alle får ros for noe. Kanskje ikke datteren din er best i løkkeskrift, men kanskje en racer i mattetimen? Kjempeflink til å tegne? Flink til å klatre i turntau i gymtimen? Husker på barneskolen, da hadde vi ofte kunnskapsbaserte leker. Syns det blir for dumt å skulle avvikle alt slikt. Hva er idrettsdag uten rekorder feks? Eller tegnekonkurranse uten premiering? Hvis du skal ta opp noe med læreren bør det være at h*n må være oppmerksom på å spre komplementene i flere grener, slik at alle har best mulighet til å skinne. Ikke å sette ned foten mot positive tilbakemeldinger. Så blr du si til datteren din at hun kan ikke være best i alt, og at det er en god egenskap å unne andre små seiere også. 4
Dunkel Skrevet 2. juni 2014 #7 Skrevet 2. juni 2014 Det med at læreren ramset opp navnene på de som fikk til ting, var hverdagskost på den barneskolen jeg gikk på. Ikke særlig kjekt at f.eks. hele klassen ble ropt opp av læreren, utenom meg og en venninne, når det gjaldt hvem som var flinke til å synge.. Synes absolut det er noe du burde ta opp med læreren, for det er så utrolig unødvendig å ramse opp navn på den måten der. Da burde læreren heller brukt mer tid på å lære alle barna løkkeskrift, slik at alle fikk det til. 3
makkapakka Skrevet 2. juni 2014 #8 Skrevet 2. juni 2014 Hvis læreren allerede har gjort dette så er læreren sånn som person. Du kan ta det opp, men det kan fort bli værre for deg, og da også værre for ungen din. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #9 Skrevet 2. juni 2014 Så lenge det var mange (la oss si ca halvparten) som fikk beskjed om at de måtte trene mer på dette, ville jeg ikke reagert. Jeg mener det må være lov å rose de flinke så lenge det ikke er kun et lite fåtall som ikke får ros. Og det må være lov å si at noen av elevene må øve litt mer på akkurat dette. Men det er kanskje ikke vanlig i dagens norske skole? Din datter var opprørt, forståelig nok, og da øver hun sikkert mye på dette så hun kommer opp på "akseptabelt" nivå når det gjelder løkkeskrift. Hadde det vært mitt barn ville jeg også vært litt opprørt, men ikke over læreren, bare over at vi selv hadde glemt å trene på dette, og nå fikk vi et spark bak til å gjøre det. Anonymous poster hash: 48f49...4d1 6
Gjest Jørild Skrevet 2. juni 2014 #10 Skrevet 2. juni 2014 Hvis læreren allerede har gjort dette så er læreren sånn som person. Du kan ta det opp, men det kan fort bli værre for deg, og da også værre for ungen din. Og dersom dette blir tilfellet vet man jo at denne læreren ikke er egnet i jobben sin, så da er det bare å ta det videre med rektor. Man skal helt klart kunne ha en åpen dialog med læreren til sine barn uten at dette skal gå ut over barnet. Enten tar læreren kritikken til seg eller så har han en god forklaring, verre er det ofte ikke. Lærere som ikke takler dialog med foreldre er ikke egnet til å ta vare på barn. 1
Tøytigern Skrevet 2. juni 2014 #11 Skrevet 2. juni 2014 I dag fortalte min datter på syv år (går på 2. trinn) at læreren hadde ramset navnene opp de som var dyktige på å skrive løkkeskrift, de fikk mye skryt. De andre var ikke god nok og åtte øve mer hjemme. Pliktoppfyllende som hun er var hun veldig opprørt over å ikke være godt nok. Og jeg sitter igjen som et spørsmålstegn. Er det riktig at en lærer å henge ut kollektivt de som ikke er god nok på en ting? På alle idrettsaktivitetene som barna er med på så er vi opptatt av at det ikke skal ekskluderes eller konkurreres før de er 12 år. I vår egen hverdag på jobb så lurer jeg på hvordan det ville vært om vi i lunsjen fikk utdelt kollektiv ris eller ros fra lederen vår. Det er foreldresamtale i neste uke, er litt usikker på om jeg bør ta opp med læreren at jeg ikke er sikker på om tilbakemeldinger på denne måten er hensiktsmessig. Hva mener dere? Anonymous poster hash: 3907b...108 Anonymous poster hash: 3907b...108 Selvsagt skal du ta det opp. Jeg hadde vært rasende om det var min datter. De er jo der for å lære det. Ikke for å bli hengt ut fordi de ikke har lært det enda... Pedagog meg i øret. 1
Tøytigern Skrevet 2. juni 2014 #12 Skrevet 2. juni 2014 Ta det opp med læreren. Det er ikke bra for selvfølelsen til barna å få offentlig kritikk på den måten. Ros kan godt gis så andre hører det, men ikke på en måte som gjør det tydelig at de som ikke får ros ikke er flinke nok. Kritikk skal aldri gis så alle hører det. Anonymous poster hash: 387b4...640 +1 Noe jeg syns TS kan legge fram og be læreren om en begrunnelse for at han ikke har innsikt i noe så fundamentalt som dette.
Tøytigern Skrevet 2. juni 2014 #13 Skrevet 2. juni 2014 (endret) Hvis læreren allerede har gjort dette så er læreren sånn som person. Du kan ta det opp, men det kan fort bli værre for deg, og da også værre for ungen din. Man skal aldri foreta valg etter en oppfatning om at læreren har anledning til å mobbe hvis man står opp for barnet sitt. Læreren har ingen rett til å la noen "konsekvens"av at han får kritikk gå ut over hverken deg eller barnet ditt. Gjør han det, er det en disiplinærsak på trappene. (Det burde i allefall være det.) Endret 2. juni 2014 av Tøytigern
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #14 Skrevet 2. juni 2014 Det er bra syntes jeg, så lenge læreren ikke går ut etter en person og sier han er dårlig. Ellers så kunne det fint motivere resten av klassen til å bli bedre Anonymous poster hash: e06a6...799 4
Gjest Evans Skrevet 2. juni 2014 #15 Skrevet 2. juni 2014 Er det og ikke nevne noen å heng de ut? Kan man ikke rose en del av elevene uten å henge ut de som ikke blir rost? Jeg tenker at det kommer an på hvor mange som ikke ble nevnt. Er det en eller to stykker, så ser jeg at det er leit. Jeg syns du kan spørre læreren hvorfor han velger denne metoden, og hvordan han ville gjort det om det bare var et par stykker.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #16 Skrevet 2. juni 2014 Barn må jo tåle å høre at andre får ros og ikke de.....sånn er det jo bare her i verden. Man kan ikke være god på alt. Kanskje litt greit at de som er flinke får skryt foran alle også, da får de kreditt for den jobben de har gjort for å bli flinke, og de som ikke er fullt så flinke får noe å jobbe mot. Anonymous poster hash: 7f400...0a8 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #17 Skrevet 2. juni 2014 Sånn du skriver er det jo ikke de dårlige elevene som er hengt ut, men de flinke som får skryt. En ting om alle uten 2-3 blir nevnt men at læreren trekker frem noen som har gjort det spesielt bra synes jeg bare er fint.Anonymous poster hash: f16c8...aaf 9
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #18 Skrevet 2. juni 2014 Syns det er helt greit at de som er flinkest i noe får ros så alle hører. Jeg syns derimot ikke det er greit om det er flere som får ros enn de som ikke får noe, eller at det blir sagt at de som ikke får ros ikke er gode. Vi må ikke bli helt tullete på at barn ikke skal roses i klassen, men barn skal ikke "rises" i klassen. Anonymous poster hash: 7e2c6...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #19 Skrevet 2. juni 2014 Det kan være en god metode dette, men det avhenger selvsagt av hvor mange det er som får skryt. Får Ola, Per og Kari skryt mens de andre må øve mer er det helt ok, men om nærmest hele klasselista blir ramset opp med unntak av noen få unger er det ikke like greit. Anonymous poster hash: 430c7...8cd 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #20 Skrevet 2. juni 2014 Jeg blir helt matt. Skal ikke læreren ha lov til å skryte av de som er flinke til noe? Det kalles positiv forsterkning og er en veldig mye brukt og anerkjent pedagogisk metode. "Naboros" er en variant av dette: istedet for å kjefte (nå må du sitte stille, per) kan man gi ros til den nærmeste som har ønsket adferd (så rolig og konsentrert du sitter knut, det er veldig bra at du ikke forstyrrer naboen din). Vær nå glad at lærern til barnet ditt roser av de som har fått det til, istedet for å namedroppe de som ikke gjør det. Hvis dette er det "verste" læreren til barnet ditt har gjort, skal du være takknemlig. Og det er positivt at barnet ditt bryr seg så mye om hva lærern mener, da vil hun sikkert gjøre det hun må for å få ros fra han. For en annen gang er det ditt barn som har fått til noe bra, og da vil hun kanskje få ros i plenum. Og fly hjem på lette bein med et smil om munnen! Du kan jo fokusere på å lære barnet ditt å være raus med andre: å unne andre oppmerksomhet og ros er en fin egenskap. Jeg synes ikke barnet ditt er tjent med å medlidenhet på dette punktet. Sannsynligvis må hun øve mer på løkkeskrift. Og hvis du (som jeg sterkt råder deg til å ikke gjøre) velger å ta opp dette med læreren, si noe sånt som "Kari respekterer deg SÅ høyt, hun var helt knust da hun ikke ble nevnt som ekstra flink på løkkeskrift, hehe". Da får du sikkert en redegjørelse og en god relasjon er beholdt. Ellers kan du jo huske den gyldne regelen en rektor sa til en fortvilt forelder en gang "Hvis du lover å tro på bare 80% av hva Lille Line sier skjer på skolen, lover vi å bare tro på 80% av hva hun sier skjer hjemme". Anonymous poster hash: ec681...eea 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå