FruTrønder Skrevet 2. juni 2014 #1 Skrevet 2. juni 2014 (endret) Jeg har trent aktivt i 2 mnd nå (før det gikk jeg tur hver dag både med og uten barnevogn, så jeg var ikke helt inaktiv altså) og lagt om kostholdet. Kostholdet sliter jeg litt med, ikke i den grad at jeg er redd for å sprekke - men jeg er redd jeg spiser feil/for lite ift å opprette en varig livsstilendring. Jeg ligger på rundt 1200-1700 calorier om dagen, og varierer mellom 50-100g fett/protein og rundt 50-60 karb. Jeg er ca 172,5 og veier rundt 63-64 kg Jeg trener styrke (helkroppsprogram med vekter) 2-3 ganger i uka, yoga 1 dag intervalltrening i trapper (hoppbakke) 1 dag og sykling/jogging 2-3 ganger i uka (med ulik intensitet og varighet). I tillegg til dette går jeg luftetturer med bikkja, men det regner jeg ikke som trening Jeg har prøvd med på å starte med lavkarbo, men har funnet ut at jeg ikke klarer å opprettholde et så strikt kosthold - da jeg rett og slett blir deprimert og stressa av å gå rundt å konstant tenke på mat og karbohydrater, samt å bekymre meg for om jeg får i meg nok fett, proteiner osv. Barna skal jo ha sine karbs, så jeg må lage dette uansett.. Har noen en enkelt ukesmenyforslag (alle måltider) for en som trener slik som meg, og som ikke ønsker å gå ned veldig mange kg i vekt - men å stramme opp/trene opp muskler (ikke for å få svære muskler altså, men til fordel for fett) og bli i bedre form? Kom også med innspill om treningsopplegget mitt er helt på trynet, jeg er som sagt ganske fersk og har kun meg selv å spørre om hjelp.. Takk til alle som orker!! Endret 2. juni 2014 av FruTrønder
Gjest Runforit Skrevet 2. juni 2014 #2 Skrevet 2. juni 2014 På dager med 1200 kcal så får du ikke bygget mye muskelmasse.
SiMa Skrevet 2. juni 2014 #3 Skrevet 2. juni 2014 1200-1700 kalorier per dag vil gjøre at du går ned i vekt. Er målet å bygge opp muskelmasse og holde vekten stabil er det (styrke)trening du trenger. Spis normalt sunt, kanskje litt mer enn før hvis vekten var stabil før du begynte å trene, med for lite kalorier klarer ikke kroppen å bygge muskler. Er enig i at du, ut fra det du skriver, ikke trenger å gå ned i vekt. Ønsker du å prøve lavkarbo er et tips å stort sett holde seg til matvarer med mindre enn 5 gram karbohydrater per 100 gram og aldri over 20. Barnas karbohydrater får du ved å gi dem brød og koke poteter/ris/pasta til middag, trenger ikke være vanskelig.
FruTrønder Skrevet 2. juni 2014 Forfatter #4 Skrevet 2. juni 2014 På dager med 1200 kcal så får du ikke bygget mye muskelmasse. Nei det forstår jeg, men jeg får ikke til å utføre dette i praksis uten å få i meg for mye av eks fett/karbo. Har du noen kloke tips er jeg deg evig takknemlig!
FruTrønder Skrevet 2. juni 2014 Forfatter #5 Skrevet 2. juni 2014 1200-1700 kalorier per dag vil gjøre at du går ned i vekt. Er målet å bygge opp muskelmasse og holde vekten stabil er det (styrke)trening du trenger. Spis normalt sunt, kanskje litt mer enn før hvis vekten var stabil før du begynte å trene, med for lite kalorier klarer ikke kroppen å bygge muskler. Er enig i at du, ut fra det du skriver, ikke trenger å gå ned i vekt. Ønsker du å prøve lavkarbo er et tips å stort sett holde seg til matvarer med mindre enn 5 gram karbohydrater per 100 gram og aldri over 20. Barnas karbohydrater får du ved å gi dem brød og koke poteter/ris/pasta til middag, trenger ikke være vanskelig. Vekten var ikke stabil før jeg begynte å trene, jeg har gått ned en 10 kg ca (på alt for kort tid!) så jeg trenger litt veiledning på veien videre - slik at jeg ikke bare raser ned i vekt ukontrollert. Skulle hatt meg en samtale med ernæringsfysiolog og PT men jeg har rett og slett ikke økonomi til det akkurat nå :/ Jada, barna får grovt brød og alt det der så de lider ingen nød
sullå Skrevet 2. juni 2014 #6 Skrevet 2. juni 2014 Det å telle karbohydrater kan være stress ja. Du som ikke trenger å gå ned i vekt, kommer langt ved å bare velge vekk matvarer med mye karbohydrater. Av grønnsaker kan du spise alt, også underjordiske, men kanskje litt mindre av disse. Droppet pasta, potet, ris, sukker og hvetemel, så er du langt på vei! Lag litt ekstra grønnsaker til deg, og kok litt ris til ungene, og det problemet er løst. Nok fett og proteiner får du i deg hvis du er mett. Gode kilder er kjøtt, fet fisk, oljer, avokado, nøtter, ost, fløte... Mitt svar hjelper deg kanskje bare hvis du vil prøve lavkarbo.
Gjest Runforit Skrevet 2. juni 2014 #7 Skrevet 2. juni 2014 Nei det forstår jeg, men jeg får ikke til å utføre dette i praksis uten å få i meg for mye av eks fett/karbo. Har du noen kloke tips er jeg deg evig takknemlig! Enten må du kutte på karbs eller fett. Ikke begge deler. Kroppen trenger en av kildene for å hente energi til å fungere og bygge seg opp. Du er helt normalvektig nå så fokuset ditt burde være på nok mat så du kan øke muskelmassen, da vil fettprosenten reduseres av seg selv. Tenk tallerkenmodus og antall måltider. 3 hovedmåltider der fokuset er på balanse mellom proteiner, fett og karbs(Tenk 200 gram kjøtt, en knytteneve ferdigkokt karbokilde og stek maten med god olje og lag en god saus med f.eks rømme til middag). For en som trener hardt kan det lønne seg å fokusere mesteparten av karbsene rundt før og etter treningen. Ellers ha 2 mindre måltider med f.eks banan,nøtter, proteinpannekaker, omelett etc.
FruTrønder Skrevet 2. juni 2014 Forfatter #8 Skrevet 2. juni 2014 Enten må du kutte på karbs eller fett. Ikke begge deler. Kroppen trenger en av kildene for å hente energi til å fungere og bygge seg opp. Du er helt normalvektig nå så fokuset ditt burde være på nok mat så du kan øke muskelmassen, da vil fettprosenten reduseres av seg selv. Tenk tallerkenmodus og antall måltider. 3 hovedmåltider der fokuset er på balanse mellom proteiner, fett og karbs(Tenk 200 gram kjøtt, en knytteneve ferdigkokt karbokilde og stek maten med god olje og lag en god saus med f.eks rømme til middag). For en som trener hardt kan det lønne seg å fokusere mesteparten av karbsene rundt før og etter treningen. Ellers ha 2 mindre måltider med f.eks banan,nøtter, proteinpannekaker, omelett etc. Tusen hjertelig takk for gode råd! Synes du jeg gjør det riktig ift mengde karbohydrater per dag, eller bør jeg ligge på rundt 50-60 for at det skal være noe vits i å kutte ned?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå