Gå til innhold

Arbeidsledig jurist jobbe i en klesforretning?

Anbefalte innlegg

Gjest Nyutdannet på 31
Skrevet

Jeg har nettopp avsluttet jusstudiet og har gjennom siste året søkt flust med jobber (konsulent, førstekonsulent, jurist, saksbehandler, osv.), men har fått avslag. Jeg har stått skikkelig på for å få jobb!

Under studiene jobbet jeg deltid som pleier og litt i en klesforretning. Nå har jeg registrert meg ledig i Aetat..men har ikke rett til dagpenger.

Mitt spørsmål er: er det flere enn meg som må ta til takke med å jobbe i en klesforretning (!) når jeg egentlig skulle hatt noe helt annet? Det er jo litt av et tilbakeslag (?)

:-(

Videoannonse
Annonse
Gjest Ethereal
Skrevet

Slikt er dessverre helt normalt i dagens samfunn. Jeg kjenner flere med doktorgrad som har måttet ta til takke med jobber der de er overkvalifiserte til tusen. Ei jobber bl. a. som lærer på videregående skole, der minstekravet til utdanning (satt på spissen) er at man har minimum grunnfag i de fagene man underviser i.

Jeg fikk også høre om en person med Dr. Ing-grad som søkte på ordinære (dårlig betalte) ingeniørjobber...

Skrevet

Velkommen til hverdagen :)

Etter min mastergrad i språkvitenskap har jeg arbeidet på fiskefabrikk (samlebånd), vært arbeidsledig, arbeidet som vikar i barnehage, vært arbeidsledig igjen, hatt en drøss med småjobber hvorav INGEN har gitt meg mer enn minstelønn (noen og nitti pr. time).

Jeg jobber i butikk nå og er SJELEGLAD for at jeg iallefall har en jobb! Selv om det er deltid, "ved behov".... Man må kjempe hardt for selv de enkleste jobber når man er "overkvalifisert" og i prinsippet uønsket. Og de jobbene man er kvalifisert til, de finnes kort og godt ikke.

Så det går trått med nedbetalingen av studielånet...

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg syns man skal være glad for at man har en jobb i dag jeg!

Er sjøl utdanna men jobber med helt andre ting enn jeg er kvalifisert til. Men jeg tar det ikke så høytidlig. Først og fremst må man tenke penger, sånn at man har til livets opphold.

Syns ikke man skal tenke på at man er for god for en jobb, eller at man fortjener bedre. Det er trangt på arbeidsmarkedet i dag, og man må ta til takke med det man får.

Selvsagt er det viktig å få en jobb man trives i, og når man har valgt en utdannelse, så vil man jo også gjerne jobbe innen det valgte området. Likevel tror jeg det er viktig å ha tålmodighet og ikke takke nei til andre utfordringer og muligheter - man vokser jo på de også! :wink:

K

Skrevet

Jeg skjønner godt at du er kjempeskuffet og har mest lyst til å sikte mot det du er utdannet til. Men hvis valget står mellom butikkjobb og ingen jobb, så vet jeg hva jeg ville tatt! Klesbutikk kan være en hyggelig jobb også, om ikke den helt store utfordringen.

Jeg fikk en relevant jobb gjennom ett eneste Manpower-vikariat. Ikke drømmejobben, men en god og relevant jobb hvor jeg har veldig gode muligheter til å få viktige erfaringer til CVn, og godt plasserte kontakter. Manpower betaler latterlige timelønner, men kan åpne mange dører som ellers ville forblitt stengt. Bare et tips...

Gjest Poirot
Skrevet

Registrer CV på Aetat selv om du ikke harkrav på penger! Selv ble jeg oppringt fra Aetat med tilbud om intervju 2 g i fjor sommer, begge jobber var for jurister (UDI og forsikirng).

Gjest Anonymous
Skrevet

Ei venninne av meg har hovedfag, men jobber i kantine gjennom Manpower. Selvfølgelig ingen drømmesituasjon, men man får iallefall en struktur på adgene, litt penger og ikke minst unngår man "hull" på CVen.

Ei annen venninne som også har hovedfag, fikk praksisplass gjennom Aetat, og jobbet i mange mnd. for 5-6000 i mnd. Hun fikk imidlertid vist seg fram på den arb.plassen, og fikk et vikariat da hun var ferdig med den opprinnelige praksisplassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...