AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #1 Skrevet 2. juni 2014 Jeg har nettopp hatt utdrikkningslag og syns kanskje det hele ble litt merkelig etterhvert. Er det vanlig at bruden må betale for seg selv, og betale for ting hun ikke vet om på forhand.. Jeg måtte ut med rundt 3000kr til slutt + ble forlatt på byen av de majoriteten av gjestene.. Kan ikke tenke meg at dette er vanlig praksis? Dagen begynte veldig bra, men sv.søsteren min var sur for at vi var 20 min for sen til middag og laget en del kvalme pga dette etter at hun selv ikke hadde tatt seg råd til å være med på aktiviteten. Jeg satt som et spørsmålstegn når jeg fikk egen regning etter maten. Hun hadde også "hjulpet" min forlover med å invitere gjestene, slik at det var flere av hennes venninner enn mine tilstede, noe de få venninnene min ikke klarte å legge fra seg på dagen. Hun og venninnene hennes måtte også være edru ifølge henne, samtidig som de bare skulle møte oss på byen etter å ha vært på en annen fest. Kanskje jeg bare er skuffet? Tror værtfall ikke jeg annser enten henne eller hennes venninner som mine venninner etter dette. Dette ble kanskje litt rotete, lurer bare på om noen ansre har opplevd slikt?Anonymous poster hash: 629e1...c38 4
Fame Skrevet 2. juni 2014 #2 Skrevet 2. juni 2014 Litt (veldig) off topic, men jeg må spørre. Hvorfor lager du en tråd midt på natta når det er færrest mulig folk her som kan svare?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #3 Skrevet 2. juni 2014 Fordi jeg har en liten jente som våknet, så da er det morgen for meg. Ble sittende alene etter hun var sovnet igjen og tenkte på dagen, og kjenner jeg blir litt irritert.Anonymous poster hash: 629e1...c38 2
Fame Skrevet 2. juni 2014 #4 Skrevet 2. juni 2014 Aight, N. Jeg kan ikke hjelpe deg for jeg er ikke gift. Men det hørtes rart ut.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #5 Skrevet 2. juni 2014 Det er vel ikke det helt normale, i hvert fall ikke bli forlatt av gjestene sånn. Men på en annen side. Hvorfor skal dere ha påspandert både ditt og datt bare fordi dere skal gifte dere? Anonymous poster hash: 16ff4...cd7 2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 2. juni 2014 #6 Skrevet 2. juni 2014 Det var utrolig dårlig gjort av søsteren din. Hadde sagt ifra til henne om at sånn oppførsel aksepterer jeg ikke. Tenk å være så respektløs, hun hadde fått så ørene flagret om jeg var deg. Synes du skal ta en snakk med henne i dag. Det er heller ikke meninga at bruden skal betale på utdrikkningslag, i så fall må det ikke komme overraskende og bruden må være enig. Har aldri hørt om en brud om har betalt, da. 3
skruf Skrevet 2. juni 2014 #7 Skrevet 2. juni 2014 Høres helt rart ut! Den som drikkes ut skal ikke betale selv. 2
Gjest Anubiel Skrevet 2. juni 2014 #8 Skrevet 2. juni 2014 Hmm, det høres veldig merkelig ut. Det er ikke vanlig at bruden betaler for seg selv. Selvsagt kan hun det, men da synes jeg det er rett og rimelig at hun vet om det på forhånd! Det er ikke alle som kan punge ut uten varsel.
SiMa Skrevet 2. juni 2014 #9 Skrevet 2. juni 2014 Det er vel ikke det helt normale, i hvert fall ikke bli forlatt av gjestene sånn. Men på en annen side. Hvorfor skal dere ha påspandert både ditt og datt bare fordi dere skal gifte dere?Anonymous poster hash: 16ff4...cd7 Det er ikke nødvendig å bli påspandert både ditt og datt bare fordi vi skal gifte oss, det må jo være opp til den enkelte forlover/utdrikningslag. Men selv om vi skal gifte oss vil vi gjerne ha litt innflytelse og oversikt over hvor mye og hva vi bruker penger til. Å bli overrasket med et utdrikningslag er hyggelig, men å sitte igjen med en regning på 3000 vil for de færreste være greit. Hvor mange har 3000 "ekstra" i måneden, særlig midt i bryllupsforberedelsene hvor det strømmer ut penger overalt? 6
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 2. juni 2014 #10 Skrevet 2. juni 2014 Slik jeg har forstått det har vi en kultur for det i Norge at bruden som skal drikkes ut ikke betaler noe selv. Jeg har vært i noen utdrikningslag, og så vidt jeg vet har ikke bruden måttet betale for noe som helst selv. Jeg synes det er svært rart at de verken sa i fra til deg på forhånd at du skulle betale for kalaset. Etter min mening burde i så fall du fått bestemme hvor dere skulle spist slik at du fikk bestemme prisnivået. Det er også langt fra skikk og bruk å forlate hovedpersonen ute på byen under et slikt selskap. Har du spurt forloveren din om hun snakket sammen med svigerinna di på forhånd om dette? Har forloveren din noen formening om hvorfor det ble slik som det ble? Slik jeg er vant med det fra de utdrikningslagene jeg har vært i, er at brudens forlover er den som har det økonomiske ansvaret. Gjestene som skal i selskapet spleiser på det man skal gjøre, samt eventuelle gaver til den kommende bruden, og betaler deretter sin andel til brudens forlover. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det ble som det ble i ditt utdrikningslag. Det er dumt å bli skuffet etter det også siden utdrikningslag er jo noe som helst bare skal skje en gang i livet for en selv.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2014 #11 Skrevet 2. juni 2014 Det er vel ikke det helt normale, i hvert fall ikke bli forlatt av gjestene sånn. Men på en annen side. Hvorfor skal dere ha påspandert både ditt og datt bare fordi dere skal gifte dere?Anonymous poster hash: 16ff4...cd7 Njam delvis enig, men å trekke noen med på noe som vil koste dem 3000kr er vel å forvente litt for mye den andre veien også da. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #12 Skrevet 2. juni 2014 Men hvor mye kostet hele utdrikningslaget totalt da? Måtte alle betale 3000 kroner hver? Det er jo helt hinsides. Da skjønner jeg egntlig godt at du måtte ta en del av regningen, spesielt dersom forlover hadde lagt opp noe helt fantastisk som hun visste du gladelig hadde betalt for. Men dersom det er du som har betalt for store deler av de andre blir det helt feil. Bruden skal jo normalt ikke betale i det hele tatt, og utdrikningslag bruker å ligge på 450-1000 kr. Selv kommer jeg til å si til min forlover at jeg kan godt være med å betale dersom det betyr en ekstra gøy dag med for eksempel overnatting på hytte og sånt etterpå. Jeg var i et utrolig gøy utdrikningslag der vi alle endte opp med å betale 1000kr hver (bruden betalte ingenting), og hadde forlover også stått for en del ekstra utgifter. Noen syntes det var altfor mye å betale i et utdrikningslag (ikke av de som var med, men folk jeg fortalte det til), men jeg betalte ihvertfall gledelig, for det var så utrolig gøy. Det virker som om meg at folk flest mener det skal ligge på ca 500 kr, men jeg personlig føler at da er det ikke tatt hensyn til at priser har faktisk steget, og det man fikk for 500 før får man ikke for 500 lenger. Leie av hytte, innkjøp av mat til både frokost, middag og frokost igjen koster penger. Samt felles alkohol, chips og snacks og aktiviteter. Men dette var altså med overnatting. Men som sagt så syntes jeg at det høres helt feil ut, var det du som måtte ta restaurantregningen eller? Anonymous poster hash: 71d63...e5d 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #13 Skrevet 2. juni 2014 Det er utrolig dårlig. Det er de som planlegger utrdrikningslaget, ikke du. En ting var om du visste at de planla noe bra og at det ville bli dyrt - da kunne du sagt at de ikke trengte å koste på det så mye eller t.o.m. tilby deg å betale en andel. Men man arrangerer da virkelig ikke et utdrinkingslag for så å dumpe en regning på 3000 kr i fanget på bruden etterpå. Og man forlater da henne ikke ute midt på natten! Jeg denne svigersosteren virker som et hespetre, evt. noen som misliker deg. Har hun alltid oppfort seg slik mot deg? Anonymous poster hash: f0364...731
Gjest BettyBoop Skrevet 2. juni 2014 #14 Skrevet 2. juni 2014 Jeg har nettopp hatt utdrikkningslag og syns kanskje det hele ble litt merkelig etterhvert. Er det vanlig at bruden må betale for seg selv, og betale for ting hun ikke vet om på forhand.. Jeg måtte ut med rundt 3000kr til slutt + ble forlatt på byen av de majoriteten av gjestene.. Kan ikke tenke meg at dette er vanlig praksis? Dagen begynte veldig bra, men sv.søsteren min var sur for at vi var 20 min for sen til middag og laget en del kvalme pga dette etter at hun selv ikke hadde tatt seg råd til å være med på aktiviteten. Jeg satt som et spørsmålstegn når jeg fikk egen regning etter maten. Hun hadde også "hjulpet" min forlover med å invitere gjestene, slik at det var flere av hennes venninner enn mine tilstede, noe de få venninnene min ikke klarte å legge fra seg på dagen. Hun og venninnene hennes måtte også være edru ifølge henne, samtidig som de bare skulle møte oss på byen etter å ha vært på en annen fest. Kanskje jeg bare er skuffet? Tror værtfall ikke jeg annser enten henne eller hennes venninner som mine venninner etter dette. Dette ble kanskje litt rotete, lurer bare på om noen ansre har opplevd slikt?Anonymous poster hash: 629e1...c38 Høres ut som verdens mest bedritne utdrikningslag. Og svigerinna di. Skulle tro hun ikke liker deg. Virker som hun med viten og vilje har gjort alt for å spolere hele utdrikningslaget. Og hvorfor lot din forlover svigerinnen din få invitere sine egne venner framfor dine? Forlovern din skulle satt ned foten her. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #15 Skrevet 2. juni 2014 Høres veldig merkelig ut. Da en venninne skulle drikkes ut, punget vi alle sammen 3500,- hver slik at hun fikk drømmehelgen sin. Da det ble min tur, betalte jeg ikke en krone, men håper at de ikke brukte så mye per pers. Jeg hadde det superkoselig, samt at alle rundt meg hadde det. Jeg håper du får tatt igjen en ny utdrikningslag med dine venninner, ts. Anonymous poster hash: 1500a...cd7
Gjest Skrevet 3. juni 2014 #16 Skrevet 3. juni 2014 Helt hinsides! Hadde vurdert å bytte forlover, samt spare inn litt penger på å stryke en viss søster/svigerinne(?) av gjestelisten. 1
Jade Skrevet 3. juni 2014 #17 Skrevet 3. juni 2014 Det er vanlig at bruden skal slippe å bruke penger på utdrikningslaget sitt. Og hvis forloveren bestemmer seg for noe annet, så må hun da opplyse bruden om dette på forhånd. Spesielt med den svimlende summen! Tenk hvis du ikke hadde 3000,- da? Måtte de andre deltakerne betale like mye? Skjønner forsåvidt at mange ikke hadde tatt seg råd til å være med på hele utdrikingslaget hvis det var SÅ dyrt :O Ellers så pleier vel gjestelisten å bestå av jentene som er gjester i bryllupet? Og noen inviterer også uinviterte venninner (men kun av bruden, isåfall). Kan nesten virke som om svigerinnen din trodde det var hennes bryllup 2
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2014 #18 Skrevet 3. juni 2014 Folk har vært et rassholl til TS her, helt klart.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #19 Skrevet 4. juni 2014 Ts her igjen.. Ja, jo mer jeg tenker på det jo mer irritert blir jeg egentlig! Sa ifra til forlover for en uke siden at budsjettet var sprengt, men at jeg gjerne ville spandere oppsett til henne på dagen som forlovergave om hun ville, så regner med at hun visste at pengene ikke var der. Følte meg påkka nødt til å betale slik situasjonen var der å da. Slik ble regnestykket; forlovern min bor ikke i byen, så vi avtalte at jeg og samboern min skulle handle inn drikkevarene til festen her hjemme, så det gjor vi for et fastsatt beløp da vi var i sverige. Der gikk det godt over 1000lappen. De pengene så jeg aldri igjen, og har spurt etter de. Fikk til svar at hun ikke hadde fått inn fra svigersøsteren min og hennes venninne, og at de ikke kom til å betale fordi vi ikke fikk drukket opp alt og svigersøsteren min skulle være edru. Så var vi på aktivitet som svigersøsteren min + venninnen ikke gadd delta på, der kjøpte alle seg lunsj, og det var visst ikke penger nok til å spandere denne på meg pga 2 mindre var møtt opp/delte regningen. Jeg hadde ikke fått spist enda, så bestilte en billig lunsj selv siden jeg var blitt fortalt at vi skulle spise på fin resturant etterpå. Kjempefin aktivitet, som var påspandert. Forlovern min hadde leid en svindyr maxitaxi fra halv 6 til 20.30. Vi kjørte en liten tur med han til resturanten, jeg bor nært byen. Han skulle ha 3000kr. Hallo!! Jeg måtte ut med 500kr, for forlovern min hadde ikke mer penger for handen. Svigersøsteren min betalte 150kr. Og det ble med det. På resturanten fikk vi regningen og jeg måtte ut med 1000kr etter de andre ga beskjed om at alle skulle ha hver sin regning. Jeg ble litt sjokkert. Så dro vi hjem til meg hvor vi var 1.5-2 timer, så ville svigersøstra mi absolutt ut å treffe noen. I 1 tia så jeg ikke noe mer til henne og venninna. Ene venninna mi måtte hjem til sykt barn, andre hadde eksamen mandag så sa godnatt kl 24, søsteren min kunne ikke være med pga hun er mindreårig og de to andre bor utenfor byen. Jeg og forlovern min var igjen, samtidig som jeg betalte hele regningen for meg på byen. Tok også taxi hjem alene, for forlovern min var så møkke dritings og fant seg en fyr, så hun forsvant også. Pjuh, dette ble langt! Sa på forhand at jeg gjerne ønsket en rolig aften hjemme med jentene, slik jeg trodde det skulle være, og tilbydde meg å betale min del av alkoholen vi kjøpte inn. Har absolutt ikke formening å bli påspandert noe som helst, selv om jeg må innrømme at det sved litt i hjertet å ta pengene fra vår felles matkonto, når budsjettet allerede var sprengt. Jeg er nok litt skuffet bare, og har snakket med min kjære, han er veldig sint på søsteren. Jeg annser ikke enten henne eller venninnen "vår" for venninner mer. Vet at forlovern min egentlig gjor så godt hun kunne, jeg så hun også var litt skuffet over oppmøtet, men jeg skjønner venninnene mine så utrolig godt. Min søster ga med 500kr når jeg kom hjem på natten og sa at hun ville påspandere halvparten av maten min. Om ikke svigersøsteren min misliker meg, så misliker værtfall jeg henne fra nå av. Hun prøvde å lage en del kvalme ute også..Anonymous poster hash: 629e1...c38
Gjest Skrevet 4. juni 2014 #20 Skrevet 4. juni 2014 Høres ut som litt av en kveld! Hva tenkte disse personene med? La mannen din håndtere søsteren sin. Din forlover gjorde ikke "så godt hun kunne", for hun visste at: - dere har alt sprengt budsjettene og dårlig råd - du ville helst ha en trivelig hjemmekveld - hun var veldig uproff med pengehåndteringen. Slengte ut penger på uvesentligheter, gjorde ikke opp det som var lagt ut, og hadde tydeligvis ikke fått inn pengene fra de andre på forhånd, slik man pleier. Har hun i det hele tatt vært med på utdrikkingslag tidligere? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå