Gå til innhold

Involvere hele venneflokken i samlivsproblemer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Har en samboer som jeg har vært sammen med i 3 år, å hver gang vi har en krangel eller uenighet så springer hun til vennindene sine å sladrer, for å hente "sympati" for sitt syn regner jeg med, å det er ikke bare vennindene som vet hva som foregår innenfor husets fire vegger, men også hennes familie.

Har sagt klart ifra ved flere anledninger at dette syns eg svært lite om, at det som skjer mellom oss er mellom oss, å ikke for gud å hvermann å vite. Men allikavel fortsetter hun å involvere andre i våre krangler.

Er dette normalt? Kunne ikke falt meg inn å blande alle å enhver inn i våre problener, å begynner å bli meget lei opplegget.

Anonymous poster hash: 14c2a...6c7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke gjort det. Om det er et problem mellom meg og kjæresten så er det mellom meg og kjæresten.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Syns absolutt ikke det er greit. Å lufte problemer en sjelden gang kan jeg forstå, men ikke å jevnlig blande andre inn i deres problemer. Min kjæreste gjorde det et par ganger, og jeg ga han klar beskjed om at våre problemer er våre problemer å ordne opp i.

Anonymous poster hash: e5509...33f

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Hei

Har en samboer som jeg har vært sammen med i 3 år, å hver gang vi har en krangel eller uenighet så springer hun til vennindene sine å sladrer, for å hente "sympati" for sitt syn regner jeg med, å det er ikke bare vennindene som vet hva som foregår innenfor husets fire vegger, men også hennes familie.

Har sagt klart ifra ved flere anledninger at dette syns eg svært lite om, at det som skjer mellom oss er mellom oss, å ikke for gud å hvermann å vite. Men allikavel fortsetter hun å involvere andre i våre krangler.

Er dette normalt? Kunne ikke falt meg inn å blande alle å enhver inn i våre problener, å begynner å bli meget lei opplegget.

Har du prøvd å snakke om henne at du ikke liker at hun blander inne alle i deres privatliv?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å snakke om problemer i forholdet med en nær venninne eller to synes jeg er greit, men det kommer jo an på hvor ofte det skjer og hva det gjelder. Om dere har kranglet om hvordan man tiner en kjøttdeig så blir det jo helt feil.

Anonymous poster hash: e81c7...8e9
  • Liker 5
Gjest Gjest
Skrevet

Tror nok de her venninnene er skitlei å høre om problemene deres også...

• Liker 2
Skrevet

Og hvordan er du imot henne når dere krangler? En sak har gjerne flere sider.

• Liker 1
Skrevet

Nei. Hennes venner og familie vil ta parti med henne uansett, så at hun løper til de og legger ut om ting da høres bare ut som et middel for å få litt ekstra medlidenhet. Om jeg og samboeren har kranglet forteller jeg det aldri til noen...

1. Jeg VET de vil ta mitt parti og ikke klare å gi gode råd og objektive meninger som kan hjelpe meg/han/oss.

2. Det forlenger bare negativiteten om vi har kranglet fra oss og jeg drar det ut for meg selv ved å gjenta det til venner og familie, som igjen vil si seg enige med meg og støtte meg.

3. De aller fleste forteller ikke om alle hverdagsgledene og oppturene i et forhold på samme måte. Hvorfor kan være flere grunner, bl.a. at man kanskje er redd det skal virke skrytete eller falskt, eller man rett og slett ikke har noe behov for det. Men da kan det fort bli til at venner og familie tror typen er en skikkelig drittsekk fordi de bare får høre det lille ekstra når noe galt har skjedd. Og de er ikke der når man gjør opp igjen og legger krangelen bak seg heller. Dessuten får de bare høre en side av saken, og det er jo som regel aldri en god ting...

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer selvsagt ann på alvorlighetsgraden av krangelen, men skriker ikke å skaper meg viss det var noe sånn du var ute etter.

Skrevet

Det kommer selvsagt ann på alvorlighetsgraden av krangelen, men skriker ikke å skaper meg viss det var noe sånn du var ute etter.

Jeg stilte bare et enkelt spørsmål :)

Gjest Gjest
Skrevet

Å renne til familie og venner etter hver krangel for å få sympati, trøst og medlidenhet blir bare for latterlig, driver man på slik har man intet i et voksent forhold å gjøre.

Skrevet

Å renne til familie og venner etter hver krangel for å få sympati, trøst og medlidenhet blir bare for latterlig, driver man på slik har man intet i et voksent forhold å gjøre.

Nei det er nå så, men nå vet vi kun hva ts skriver, og det kan være at de har større problemer, noe som da vllle være naturlig å gå til familien med for veldig mange.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Nei det er nå så, men nå vet vi kun hva ts skriver, og det kan være at de har større problemer, noe som da vllle være naturlig å gå til familien med for veldig mange.

Ja, men som noen over skrev: De vil ta parti og ikke være saklig og objektiv.

• Liker 1
Skrevet

Si at neste gang du hører at hun har luftet skittentøysvasken for venner og familie så kommer du til å be hele Guttegjengen over for å diskutere sexlivet deres i detalj, med tenningsmønster, hyppighet, og det hele.

Om hun synes at det høres OK ut, så dump henne!

• Liker 5
Gjest Coolaid
Skrevet

Nei det er ikke normalt. Hun er forferdelig usikker på seg selv og finner aksept og støtte hos dem i stedet for hos deg. Syns det er tillitsbrudd i et forhold at man deler for mye med andre.

Det er ok med gode venner som stiller opp og kan lytte når man vil dele gleder og sorger. Å dele krangler og uenigheter er langt fra ok.

Fortell henne at du sliter med tilliten ovenfor henne når hun driver på slik...

Forresten, vi gutter driver ikke på sånn.... det kan hende vi fleiper sammen med kompiser at dama var litt crazy en kveld, og så ler vi litt..... det er uskyldig moro... :)

Skrevet

Faktisk så tror jeg dette til en viss grad er ganske normalt (dessverre).

Det er flere som har nære venninner som de snakker om "alt" med.

På samme måte som jeg også har opplevd at menn snakker om sexlivet sitt (!) med kameratene.

Og ja, jeg synes også at det er en uting!

Det kan være lett å søke støtte hos andre når man er irritert på partneren sin, men det fører til mange negative utfall;

- Vennene kan begynne å mislike han fordi de kun hører om de negative tingene

- Man blir vant med å få utløp for følelsene sine hos venner, og det ender med en spiral hvor man fortsetter og blir mer og mer detaljert

- Man snakker kanskje mer med vennene om de opplevde problemene sine, enn faktisk med partneren

- Vennene kan også på sin side begynne å forvente å høre om problemer, og vil spørre og grave av seg selv

Men jeg vil også nevne at det i visse tilfeller kan være sabla lurt å fortelle venner/familie om ting som foregår, negative ting man reagerer på. Hadde f.eks ei venninne som begynte sakte men sikkert å åpne opp omkring hva som foregikk i samlivet. Det viste seg at mannen var temmelig psycho, eksplosivt temperament, klikket for bagateller, var nedlatende og frekk, krevde og krevde, uten å gi igjen. Jeg er kjempeglad for at hun begynte å fortelle oss om det, for det ble begynnelsen på veien hennes ut av det, at vi kunne bekrefte at dette ikke var OK.

Men på generell basis, så er jeg enig i at dette er en uting som forekommer litt for ofte i en del venneflokker...

• Liker 6
Gjest Kaffelattn
Skrevet

Hei

Jeg kan forstå deg - og andre her som sier "nei, huff, hold det innenfor husets vegger".

Jeg må innrømme at jeg vil si ja til åpenhet. Jeg synes det er mye bedre at folk sier og kommuniserer for mye enn for lite (i privatlivets sfære).

Jeg synes ikke det er akseptabelt å kalle noen for noe stygt offentlig. Da synes jeg ikke det plutselig skal holdes hemmelig med taushet bare fordi det er "privat". Det er ikke ok å herse med andre og å behandle de dårlig psykisk eller fysisk.

Derfor sier jeg ja til å heller høre for mye enn for lite. Skulle tro de fleste voksne uansett forstår at venninnens/vennens versjon ikke nødvendigvis er den "sanne" og fulle utgaven.

Selv liker jeg å dele opp-og nedturer med de nærmeste. Spiller ingen rolle om de er objektive de er jo ikke oppnevnte dommere i en rettsak.

Dessuten, hvis en kjæreste eller ektemann skulle finne på å kalle meg noe virkelig stygt (hvilket dessverre kan skje alle) må han stå for set, akkurat som jeg må stå for alt jeg sier og gjør.

Rett og slett.

Gjest Kaffelattn
Skrevet

Nei det er ikke normalt. Hun er forferdelig usikker på seg selv og finner aksept og støtte hos dem i stedet for hos deg. Syns det er tillitsbrudd i et forhold at man deler for mye med andre.

Det er ok med gode venner som stiller opp og kan lytte når man vil dele gleder og sorger. Å dele krangler og uenigheter er langt fra ok.

Fortell henne at du sliter med tilliten ovenfor henne når hun driver på slik...

Forresten, vi gutter driver ikke på sånn.... det kan hende vi fleiper sammen med kompiser at dama var litt crazy en kveld, og så ler vi litt..... det er uskyldig moro... :)

Jo, det er klart, det er hårfine grenser. Det er ufint å henge ut noen på grunn av "bagateller".

Gjest Coolaid
Skrevet

Faktisk så tror jeg dette til en viss grad er ganske normalt (dessverre).

På samme måte som jeg også har opplevd at menn snakker om sexlivet sitt (!) med kameratene.

Jeg vet ikke hvor vanlig dette er. I de kompisgjengene jeg har frekventert så har vi faktisk aldri diskutert vårt eget sexliv. Kanskje det er både og ?

AnonymBruker
Skrevet

I min vennegjeng er det delvis normalt.. Vi deler ikke alt med hverandre til en hver tid, men noen ganger er det jo fint å få et annet perspektiv på ting. Derfor spør jeg alltid samme venninne om råd dersom jeg har problemer med kjæresten, hun er den eneste som sier ifra til meg dersom jeg er den urimelige.

Anonymous poster hash: f7d2f...e76
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...