Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente på 17 år. Jeg har store problemer med huden min og blir veldig lett solbrendt. Dette ligger absolutt ikke til familen, og jeg er den eneste i hele familien som blir solbrendt. Hvertfall så mye. Jeg vet at alle nå tenker at det er bare å bruke solfaktor, men det er ikke så lett heller, for det gjør jeg selvfølgelig allerede. Jeg bruker minst faktor 15 på kroppen og som regel 30 i ansiktet når jeg soler meg.
Uansett hvilken faktor jeg bruker og hvor ofte jeg smører meg blir jeg brent. Jeg har aldri vært brun heller. Jeg har gått på betakaroten i to sommere (dette blir den tredje) nå for å bli brun og å sleppe å bli solbrent, men det har ikke hjulpet så veldig mye på selve solbrentheten. Jeg er så redd for hvordan det skal gå med meg. Jeg drømmer som alle andre om å få en fin og dyp brunfarge men det funker ikke.
Jeg ble idag solbrent igjen etter å ha solet meg hjemme. Jeg har lest på nettet om hvordan jeg skal behandle det, så jeg har smurt det inn me aloe vera mange ganger ( som jeg gjør hver gang ) og prøvd å helt over melk. Jeg vil bare at det skal gå bort. Jeg får så dårlig samvittighet når jeg blir solbrent. Jeg blir redd. Min mor fikk i år vite at hun hadde hudkreft i ansiktet som mest sansynlig hadde kommet av solskading. Det er ikke en farlig sort og hun fikk fjernet det, men hun kommer til å få flere. Jeg er egentli veldig forberett på at dette skal skje med meg, men jeg er redd for å få en farlig type hudkreft. Jeg vil ikke ha en slik hudtype! Jeg vil ha slik som de andre i familien min å bare bli brun!
Hva skal jeg gjøre for å ikke bli solbrent? Jeg føler jeg er flink å smøre meg med solkrem, men tydeligvis ikke flink nok.. kan det være noe annet jeg gjør feil?
Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å få bort rødfargen?

Anonymous poster hash: baf1c...cb0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må opp i mye sterkere faktor enn 15 med så lys og sårbar hud.

• Liker 9
Skrevet

Å smøre seg med solfaktor 15 er ikke nok, gå heller opp til 30/40 og kanskje 50.

• Liker 6
Skrevet

faktor 15 er ikke høyt, start med 30 eller 35 nå på våren, så kan du heller gå nedover hvis du får litt farge, men aldri under 20 når du har veldig lys hud. Husk at huden din ikke har fått noe sol siden i fjor sommer og er derfor veldig skjør nå, smør deg godt inn og la det trekke ordentlig inn i huden før du går ut og soler deg. Ikke bekymre deg for kreft, om det dukker opp nye føflekker som du synes ser mistenkelige ut kan du få de sjekket opp hos hudlege. Vil også råde deg til å alltid bruke ansiktskrem med solfaktor 30, så slipper du rynker når du blir eldre i tillegg ;)

• Liker 3
Skrevet

Smører du nok på? Det skal være så mye solkrem at det tar litt tid før det trekker inn. En solkremflaske skal ikke vare i ukesvis om du bruker den på hele kroppen.
Gå også opp i faktor, jeg bruker aldri under 30.

Og, jeg vet det er vanskelig når man er ung, men innse at du har den fargen du har. Alle blir ikke brune, alle trenger ikke være brune. Betakaroten gjør deg bare oransjere, ikke brunere. Det kan være veldig vakkert å være lys også, det viktigste er å være sunn og frisk og fornøyd med deg selv. Ikke å bruke hele sommeren på å steke seg til en annen hudfarge. Bruk tiden på noe morsomt istedet!

Hilsen en som også er lys, og som kastet bort mye tid som tenåring på å ønske at det ikke var sånn.

• Liker 5
Skrevet

faktor 15 er ikke høyt, start med 30 eller 35 nå på våren, så kan du heller gå nedover hvis du får litt farge, men aldri under 20 når du har veldig lys hud. Husk at huden din ikke har fått noe sol siden i fjor sommer og er derfor veldig skjør nå, smør deg godt inn og la det trekke ordentlig inn i huden før du går ut og soler deg. Ikke bekymre deg for kreft, om det dukker opp nye føflekker som du synes ser mistenkelige ut kan du få de sjekket opp hos hudlege. Vil også råde deg til å alltid bruke ansiktskrem med solfaktor 30, så slipper du rynker når du blir eldre i tillegg ;)

Det er ikke bare nye føflekker som må sjekkes. Det må også føflekker som vokser, forandrer farge, er uregelmessige, klør eller blør også.

AnonymBruker
Skrevet

Har samme problem som deg TS, høy solfaktor, minst 30 over hele kroppen, gjerne 50 om du får tak i det! Så får du heller jukse deg til brunfarge med selvbruning eller noe slikt:) Var nå ikke så vanlig med solkrem før, i alle fall ikke så høy faktor, men foreldrene mine har nå ikke noen hud-problemer og moren min er rødhåret så du kan jo tenke deg til hvordan hun ser ut om sommeren:P

Anonymous poster hash: 9d2e0...ac3
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ikke sol deg, bruk heller selvbrunig....

Anonymous poster hash: c606e...262
  • Liker 2
Skrevet

Som det nevnes, høyere faktor, smøre mer/oftere, og ikke være ute i "den sterkeste" sola (midt på dagen).

Skrevet

Bruk mye høyere solfaktor!!! Om du har prøvd 50 og du fremdeles blir solbrent bør du bare droppe å sole deg, ikke alle kan sole seg!

Viktigere å unngå hudkreft enn å være litt brun. Selvbruning er jo en mulighet da!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville, som de sier over her, brukt mye høyere faktor. Jeg har lys hud, og det tar lang tid å bli brun. I syden bruker jeg faktor 50 i ansiktet, og rundt faktor 30 på kroppen. I Norge bruker jeg minimum 30 i ansiktet (av og til høyere) og 20 på kroppen. Om du blir så lett brent ville jeg brukt det jeg bruker i syden.

Anonymous poster hash: 418cb...85f
  • Liker 1
Gjest Ciegus
Skrevet

Jeg har samme "problem". Dette må du gjøre:

- aksepter at du er slik, og gi opp å bli brun vha sol

- slutt å sole deg (altså å være i sola med mål om å bli brun)

- dekk deg til når du er i sola, med for eksempel løse topper med lange ermer, en fin sarong til å dekke skuldrene, skjørt eller shorts som dekker lårene. Vær spesielt nøye med å dekke rygg og skuldre som er vanskelig å smøre godt nok

- aldri bruk under faktor 30, bruk helst 50, og hvertfall i sydligere strøk.

Jeg var kjempefrustrert da jeg var 17. Men nå har jeg akseptert at sånn er jeg, og jeg har ikke blitt solbrent på mange år. Å dekke seg til i sola er dessuten behagelig, og ikke mer varmt. Du kan nyte sola uten å steke deg, og uten å bli full av rynker når du er 40. ;)

• Liker 2
Skrevet

Faktor 15 er vel ingenting. Jeg anser ikke huden min for å være spesielt lys og sårbar, men bruker likevel 30 her i Norge. Var nettopp på Mallorca og ble faktisk brent selv etter sparsom soling med faktor 45 på kroppen. :ler:

• Liker 1
Skrevet

Å smøre seg med solfaktor 15 er ikke nok, gå heller opp til 30/40 og kanskje 50.

Virkelig ingen som vet dette? Solfaktor 1 varer i 15 minutter, solfaktor 5 varer lenger, solfaktor 20 varer enda lenger. Alle har lik styrke.

Skrevet

Virkelig ingen som vet dette? Solfaktor 1 varer i 15 minutter, solfaktor 5 varer lenger, solfaktor 20 varer enda lenger. Alle har lik styrke.

Joda, men da er det kanskje greit å smøre på med 30 istedet for 15, og smøre 1 gang istedet for 2 på den halvtimen man er ute.

AnonymBruker
Skrevet

Bruk solfaktor 50 alltid.

Anonymous poster hash: 00a71...2e2
Gjest Ciegus
Skrevet

Det er ikke så enkelt som at solfaktor 1 holder i 15 minutter, nei. Hvor lenge det holder kommer an på den enkelte.

Skulle jeg smurt meg med faktor 15 måtte jeg smurt meg hvert kvarter. Med faktor 50 kan jeg drøye det en time eller to (hjemme i Norge kan jeg drøye det flere timer). Å smøre seg hvert kvarter er vanskelig, ergo - >faktor 50 funker bedre.

• Liker 3
Gjest Jørild
Skrevet

15 er jo hva folk som aldri blur solbrente skal bruke, du må nok helst opp i 50 i starten og heller gå ned til 30 etterhvert.

• Liker 1
Gjest Peanut
Skrevet

Jeg går for føre-var-prinsippet og bruker kun spf 50. Uansett. :3

Skrevet

Alltid solfaktor 50 her også, allerede fra tidlig i april om jeg sitter ute. (Og også om vinteren med sol og snø)

Smører minst hver time i sydligere strøk, annenhver i Norge. Har en solkrem i faktor 30 også, som jeg bruker feks på legger og underarmer der hvor jeg stort sett har igjen farge hele tiden. Tar lang tid å bli brun med mye faktor, men føler fargen sitter lenger i. Å bli solbrent er vondt, og ikke minst farlig mtp hudkreft. Jeg dekker også til brystet med tøy når jeg soler meg, siden jeg stort sett alltid får sol der med utringning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...