Gå til innhold

Prisoverlsag fra megler, er det noe vi bør huske på?


Tjorven

Anbefalte innlegg

På onsdag skal det komme en megler til oss og gi oss et prisoverslag vedrørende mulig salg av vår bolig. Er det i den forbindelse noe vi bør være obs på eller huske på?

Noen andre tips som er nyttige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler deg på det varmeste å ta kontakt med flere eiendomsmeglere. Da kan du sammenligne priser, og diskutere pris. Det er det mye å spare på! Og det er ikke tacky å forhandle pris. Selv fikk jeg skrudd ned provisjonen fra 3 til 2 prosent (eksklusive mva).

Spør om megleren kjenner området, om han/hun har noen salg der fra før etc.

Det er viktig å ha en megler man har god kjemi med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med SuperNova. Få tilbud fra flere meglere. Da vi solgte leiligheta vår for et par år siden hadde vi avtale med tre meglere om at de skulle gi tilbud. Notar-megleren kom en time for sent til avtalen vår, var kjepphøy og klysete, så han utelukket vi med en gang. De to andre var ok, men den vi valgte var en trivelig megler med god peiling på akkurat vårt område. I tillegg fikk vi fastpris hos han, i stedet for at han tok provisjon av salget. Funket utmerket :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har allerede avtale med 3 meglere at de skal komme, dette blir spennende.

Men bør vi organisere huset på noen spesiell måte, eller har ikke dette noe å si? Har noe vi skal ha malt før et eventuelt salg, men bør vi gjøre dette allerede nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det har så mye å si. Meglerne er flinke til å se etter potensiale, og kan gi deg tips om hva du bør gjøre før visningen.

Men det skader jo ikke å gi et godt inntrykk - tenker på at det er rent og ryddig og "ordentlig". Husk også at til syvende og sist er det takstmannen som har siste ord når det gjelder verdivurdering, ikke megleren.

Er det ikke spennende? Jeg har kjøpt og solgt bolig 2 ganger i løpet av ett og et halvt år, og selv om det er slitsomt, er det gøy også. Lykke til, lille Tjorv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vet ikke om det gjelder dere, men pass på at fellesgjeld (dersom dere har borettslagsleilighet) ikke er inkludert i provisjonen.

Den megleren jeg brukte medregnet nemlig fellesgjelden i prosvisjonen, ellers "ville provisjonen bli så liten....!". (Leiligheten ble solgt for 820.000,-). Jeg sjekket mot andre meglere i etterkant og fikk redusert provisjonen.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke spennende? Jeg har kjøpt og solgt bolig 2 ganger i løpet av ett og et halvt år' date=' og selv om det er slitsomt, er det gøy også. Lykke til, lille Tjorv![/quote']

Det er kjempespennende, men vi vet ikke helt 100% ennå om utfallet blir at vi selger eller ikke....bare 99% sikkert at vi gjør det. :ler: Tør ikke tenke på hvor spent jeg blir når/om salget starter og bud kan ventes.

Vi bor ikke i borettslag, så dette er nok ikke aktuelt. Men takk for tips allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør noe før megleren kommer (annet enn det dere ville gjort før et kaffebesøk). Be megleren om råd på hva dere bør gjøre før visning.

Be om meglers prisvurdering og om provisjon/tilbud. Tilbudet skal inneholde alle kostnader inklusive markedspakker (annonsering, internett etc). Viktig å se på disse kostnadene også - ikke bare provisjonen. Forhør dere om garanti (dvs. hva dere må betale om dere IKKE selger - noen ganger må dere betale markedsføringen uansett - andre ganger ikke). Spør også om hvor megleren har solgt i nærheten av der dere bor (lokalkjennskap er viktig), og om meglerens vurdering av området generelt, så du ser om de vet hva de snakker om. Og så ville jeg spurt om megleren selv holder visninger - eller om de sender en "visningsassistent" (sier noe om hvor høyt megleren prioriterer akkurat din bolig blant alle de han har inne).

Litt avhengig av hvor du bor i landet - kan det ha betydning hvilke medier megleren annonserer i, og hvem han annonserer sammen med. Det har også betydning om megleren har kontor i nærheten av der du skal selge -slik at de som er i området kan vindusshoppe din leilighet (om du ikke bor midt i Oslo da).

Og så ville jeg personlig valgt en megler som var utdannet som eiendomsmegler - men det er ikke alltid de er bedre enn "selger"-eiendomsmeglere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med megleren om det er han/hun som kommer til å være tilstede på visningene, eller om de sender en assistent som ikke har sett boligen din før og dermed ikke har peiling.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg til å minnes at jeg en gang stakk innom på visning hos en nabo. Det var en visningsassisten der, og hun visste ikke engang om den fantastiske fellesterrassen i borettslaget. Jeg dro henne ut for å se på de lekre bordene, grillene, springvannet og blomsterkassene. Og jeg fortalte om alle de hyggelige kveldene med naboene. (Hun som solgte hadde toppleilighet og var over 60. Hadde vært sur og klagende og aldri deltatt på noe. Resten av naboene var unge og sosiale.)

Leiligheten gikk til spottpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...