AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #1 Skrevet 1. juni 2014 Jeg har en kusine som ønsker å bo på hytta til bestemoren hennes. Hytta blir veldig sjeldent brukt etter at bestefaren og faren hennes døde, men hytta ligger mye nærmere skolen hennes enn hvor hun bor nå. Hun er blitt lei av og pendle og ønsker rett og slett å bo der midlertidig, kanskje bare 4-5 dager i uken. Spørsmålet er jo om dette er lovlig da, hytta er ganske ny (10-11 år gammel) og har ingen feil eller mangler. Anonymous poster hash: b2c4f...f2e
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #3 Skrevet 1. juni 2014 Hun kan ikke være folkeregistrert der, men hvor mye hun er på hytta og hjemme tror jeg det skal mye til år noen legger seg opp i Anonymous poster hash: 008ed...8b2 1
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2014 #4 Skrevet 1. juni 2014 Jeg ville holdt kjeft om det da pga folk har det med å legge seg opp i alt. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #5 Skrevet 1. juni 2014 ved min rurale høyskole er det ganske mange studenter som bor på familiens hytte gratis og har folkeregistert adresse et annet sted. Aldri vært et problem for noen av de jeg kjenner og mange bor der hele året. veldig sjarmerende og koselig Anonymous poster hash: 55279...430 1
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juni 2014 #6 Skrevet 1. juni 2014 De som legger seg bort i det er kommunen. En fritidsbolig er ikke ment å være en heltidsbolig. Det har med renovasjon, avløpssystem og andre sånne teite ting som det offentlige tilrettelegger i forhold til om ting er helårsbolig eller fritidsbolig. Jeg blander meg ikke i hva folk velger å gjøre, bare gjør oppmerksom på at andre som har noe med det kan komme til å blande seg og da blir det fryktelig dyrt for hytteeieren.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #7 Skrevet 2. juni 2014 De som legger seg bort i det er kommunen. En fritidsbolig er ikke ment å være en heltidsbolig. Det har med renovasjon, avløpssystem og andre sånne teite ting som det offentlige tilrettelegger i forhold til om ting er helårsbolig eller fritidsbolig. Jeg blander meg ikke i hva folk velger å gjøre, bare gjør oppmerksom på at andre som har noe med det kan komme til å blande seg og da blir det fryktelig dyrt for hytteeieren. Det varierer fra kommunene til kommune, men generelt skal det mye til før kommunen bryr seg. Mange kommuner ser bevisst gjennom fingrene på at folk bruker fritidsboligen som helårsbolig. Bevisbyrden vil også falle på kommunen dersom det blir en sak, og det kan gjerne bli vanskelig å bevise at en person har bodd for mye på hytta. Nei, ærlig talt. Bo på hytta så mye du vil. Sannsynligvis blir det aldri noe problem av det, men for sikkerhets skyld kan det være lurt å ikke snakke for høyt om det til alle du møter. Anonymous poster hash: 86e9d...b4c
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #8 Skrevet 2. juni 2014 Jeg og samboeren bodde på hytta til mine foreldre i ett år, mens vi lette etter bolig å kjøpe. Spurte kommunen på forhånd og de la seg ikke borti det sa de. Jeg søkte også litt på nettet om dette på forhånd og fant noe om at det kunne være fastsatt i bestemmelsene til reguleringsplanen, men det stod ingenting der for vår del. Anonymous poster hash: 1c437...fcb
ToveM Skrevet 2. juni 2014 #9 Skrevet 2. juni 2014 Ikke alle kommuner som har boplikt. Og er en på hytta i ukedagene og evt bor "hjemme" i helgene, og ferier, skulle jeg tro det går veldig greit.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #10 Skrevet 2. juni 2014 Kommer helt an på kommunen. I hyttefeltet i kommunen jeg kommer fra, er hyttene godkjente som helårsboliger. Dette medfører bl.a. at de kommunale avgiftene der er høye, for det krever jo brøyting hele vinteren, det går mye mer vann og det blir mye mer søppel enn i en hytte som brukes kun i ferier. I resten av kommunen er hyttene ikke godkjente som helårsboliger, med mindre man søker om det. Da blir det jo helt annerledes ift. kommunens plikter. De er ikke koblet på kommunens vannforsyning og har ikke renovasjon, men må ta med søpla hjem, evt til søppelfyllinga og betale for å levere. Anonymous poster hash: 9a7ca...cef
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #11 Skrevet 2. juni 2014 For øvrig bodde ei venninne av meg i hytte på videregående. Skikkelig lo-living - ikke innlagt hverken strøm eller vann. Hun hadde avtale om å bruke bad og toalett, samt hente vann på nærmeste gård. Det var de som eide hytta. Var skikkelig koselig der! Anonymous poster hash: 9a7ca...cef
Kjetil E Skrevet 2. juni 2014 #12 Skrevet 2. juni 2014 Ikke alle kommuner som har boplikt. Og er en på hytta i ukedagene og evt bor "hjemme" i helgene, og ferier, skulle jeg tro det går veldig greit. Du har kommuner som ikke vil ha fastboende på hytter. Var jo en sak for noen år siden hvor det var et par fra Oslo som ville bosette seg på hytta si i Hafjell. Dette satte Øyer kommune seg på bakbeina mot. De ønsket absolutt ikke å ha fastboende i hyttefeltene på Hafjell. Mange årsaker til at kommuner ikke ønsker det, typisk er renovasjon, trafikk, etterspørsel etter diverse kommunale tjenester av ymse slag. 1
2shy Skrevet 2. juni 2014 #13 Skrevet 2. juni 2014 Jeg bodde på hytte i 2 år, folkereg annet sted. Som en midlertidig løsning er det helt genialt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå