Gå til innhold

Hva legger dere i det å være for krass? Fått høre at jeg er det

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått høre at jeg kan være litt krass til tider av min onkel.( Han har vært som en far for meg og kjenner meg derfor veldig godt) Han nevnte på dette da vi snakket om negative egenskaper i vennekretsen min som folk burde jobbe med. Han sa det forsiktig, men jeg ble litt paff. Jeg har tenkt på dette i ettertid og undres på om det er derfor jeg har mistet kontakten med noen venninner. Det jeg ikke forstår er jo at jeg er en annen foran onkelen min enn foran venninner. Tillater meg å være mer direkte med han. Jeg kan nok være noe dømmende, men prøver å jobbe med saken. Jeg er aldri stygg i munnen mot venner og bekjente. Egentlig ganske redd konflikter og biter mye i meg. Kan være noe annet han sikter til...

Hva legger dere i det med å være krass?

Anonymous poster hash: 202bc...91a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste her er jo hva du selv og onkelen din legger i det å være "krass". Det er jo det som må taes frem først, slik at vi kan si oss enige eller uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Folk som er krasse er folk som sier sine meninger og som alltid velger verste ordene på et fenomen/hendelse. Forstå meg på den måten at der de kunne sagt "du er nok 7-10kg overvektig", så sier de eller "ja, du er feit", hvis du spør dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også også definert som krass og veldig direkte av mange, hovedsaklig jenter. Slik jeg oppfatter det, er det enklere for menn å være mer direkte og krass mot hverandre i stedet for å bite ting i seg eller gå rundt grøten. Kvinner er mer ømfintelige og pynter mer på ting og legger frem ting annerledes enn det menn gjør. Kan hende du ikke kommuniserer på samme måte som venninnene dine? At du er direkte.

For meg er det nødvendig å være direkte og si ting rett frem grunnet stillingen min, som ofte oversettes til det daglige liv. Spør dine tidligere venninner om du er krass og be de være fullstendig ærlig. Det er den enkleste måten du kan få nøstet opp i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dømmende holdninger, snakker før en tenker, skarpe ord. Men det er positivt at du tenker over det da.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som er krasse er folk som sier sine meninger og som alltid velger verste ordene på et fenomen/hendelse. Forstå meg på den måten at der de kunne sagt "du er nok 7-10kg overvektig", så sier de eller "ja, du er feit", hvis du spør dem.

Gjest oppsummerer godt hva jeg mente i innlegget mitt. Kvinner pynter på fakta. Når en mann blir spurt om "Får denne kjolen meg til å se feit ut?" så er det naturlig for oss å svare at "Nei, du er feit, kjolen har ingenting med saken å gjøre". Triksten er å tenke seg om i disse situasjonene og heller pynte på det/-omformulere deg. Enkelte er hårsåre og tåler ikke å høre noe negativt eller kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg vil tro utgangspunktet "vi satt å diskuterte negative egenskaper i vennegjengen" kan ha noe med saken å gjøre. Er ikke det en litt spesiell ting å gjøre?

Med krass tenker jeg

- sier negative ting som slett ikke trenger å nevnes

- sier ting på en skarp og direkte måte

- mangler "mykhet" og kanskje ydmykhet overfor egne feil

Anonymous poster hash: 528b0...cbd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg vil tro utgangspunktet "vi satt å diskuterte negative egenskaper i vennegjengen" kan ha noe med saken å gjøre. Er ikke det en litt spesiell ting å gjøre?

Med krass tenker jeg

- sier negative ting som slett ikke trenger å nevnes

- sier ting på en skarp og direkte måte

- mangler "mykhet" og kanskje ydmykhet overfor egne feil

Anonymous poster hash: 528b0...cbd

Jepp, veldig teit med tanke på at TS antageligvis ikke tok seg selv med i betraktning, hun er tross alt en del av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en venninne som er typisk krass etter min definisjon av uttrykket. Hun har lett for å sette seg til dommer over andre, og dømmer ofte veldig hardt, uten å tillate folk å ha svakheter. Det var f.eks. en bekjent av oss som hadde et forhold til en gift mann, og da var denne krasse venninnen min hard som stein og ga tydelig uttrykk for at dette var en utilgivelig og nedrig handling som sa alt om personen som gjorde sånt. Mens andre i vår vennekrets som var mer runde i kantene prøvde å se saken fra ulike vinkler og ga uttrykk for at de ikke ønsket å gjøre seg til dommere over andre folks liv.

Hun blir også lett skarp i stemmen og får en kjølig mine hvis hun føler at noen gjør noe dumt mot henne, uansett hvor lite det er. Hvis man har uttrykt seg litt klønete og hun føler at man sier noe kritisk mot henne, eller snoker i hennes privatliv, eller uttaler seg om noe man ikke har grunnlag for, så holder hun deg veldig ansvarlig. Hun lar ikke mye passere.

Liker henne egentlig ikke så veldig godt når jeg tenker meg om, men hun er liksom en del av gjengen og det er ikke så lett å unngå henne.

Anonymous poster hash: 40043...16c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda. Jeg dømmer nok lett. Har særdeles lite til overs for løgnhalser og uto mennesler og de som eller bedrar sine nærmeste. I den forstand er jeg krass. Jeg mener at det er slike gjentatte handlinger som skiller gode fra onde. Tror jeg har det litt fra min mor som ikke har toleranse for noe. Hun mener tom. at de med piercing symboliserer noe dårlig/ dårlig miljø. Heldigvis tolererer jeg de fleste så lenge de ikke lyver til meg, stjeler av meg eller er ufine og utspekulerte. Det rare er jo at venninner som har tatt avstand kun omgås de som er like seg selv og snakker nedlatende om folk som er snille, men ikke kler seg riktig. Tror nok jeg må tie mer, bruke " snillere" ord når jeg utrykker meg og ikke være så dømmende. Bedre å ikke si så mye hvis jeg uansett ikke har noe pent å si kanskje. Synes bare det er vanskelig å skulle tie når jeg ser ting jeg synes er forferdelig dårlig gjort. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som er typisk krass etter min definisjon av uttrykket. Hun har lett for å sette seg til dommer over andre, og dømmer ofte veldig hardt, uten å tillate folk å ha svakheter. Det var f.eks. en bekjent av oss som hadde et forhold til en gift mann, og da var denne krasse venninnen min hard som stein og ga tydelig uttrykk for at dette var en utilgivelig og nedrig handling som sa alt om personen som gjorde sånt. Mens andre i vår vennekrets som var mer runde i kantene prøvde å se saken fra ulike vinkler og ga uttrykk for at de ikke ønsket å gjøre seg til dommere over andre folks liv.

Hun blir også lett skarp i stemmen og får en kjølig mine hvis hun føler at noen gjør noe dumt mot henne, uansett hvor lite det er. Hvis man har uttrykt seg litt klønete og hun føler at man sier noe kritisk mot henne, eller snoker i hennes privatliv, eller uttaler seg om noe man ikke har grunnlag for, så holder hun deg veldig ansvarlig. Hun lar ikke mye passere.

Liker henne egentlig ikke så veldig godt når jeg tenker meg om, men hun er liksom en del av gjengen og det er ikke så lett å unngå henne.

Anonymous poster hash: 40043...16c

Det er gjerne det jeg har uthevet som jeg forbinder med noen av de krasse personene.. de har ingen problemer med å være krass overfor andre, men tåler ikke at andre er likedan mot dem. Det samme med de som gjerne fleiper med venners utseende osv., ikke alle tåler at det blir fleipet om dem.

Det jeg tenker som krass er .. at det har lettvinte løsninger på alt og de som ikke skjønner at det er bare å gjøre sånn eller sånn er det ikke synd på. Samtidig er det noen som klarer gi gode råd og si hva de mener uten å virke krasse og de blir gjerne lyttet til. Det er lettere å ta imot råd av noen som du føler ikke ser ned på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Jeg dømmer nok lett. Har særdeles lite til overs for løgnhalser og uto mennesler og de som eller bedrar sine nærmeste. I den forstand er jeg krass. Jeg mener at det er slike gjentatte handlinger som skiller gode fra onde. Tror jeg har det litt fra min mor som ikke har toleranse for noe. Hun mener tom. at de med piercing symboliserer noe dårlig/ dårlig miljø. Heldigvis tolererer jeg de fleste så lenge de ikke lyver til meg, stjeler av meg eller er ufine og utspekulerte. Det rare er jo at venninner som har tatt avstand kun omgås de som er like seg selv og snakker nedlatende om folk som er snille, men ikke kler seg riktig. Tror nok jeg må tie mer, bruke " snillere" ord når jeg utrykker meg og ikke være så dømmende. Bedre å ikke si så mye hvis jeg uansett ikke har noe pent å si kanskje. Synes bare det er vanskelig å skulle tie når jeg ser ting jeg synes er forferdelig dårlig gjort. TS

Det er mange måter å si meningene sin på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Med krass menes at man sier ting litt sånn rett ut. Et annet ord for krass kan være brå. Det betyr ikke mer enn at man sier det en mener uten å pakke det inn. Andre kan ofte føle at du er litt for direkte og kunne sagt ting på en mer forsiktig måte.

Ikke legg for mye i det. Vær obs på det og få med deg andre menneskers reaksjoner når du snakker med dem. Da vil du se om noen reagerer på at du har en direkte tale. Dette lar seg fint justerer om du er klar over det. At du er krass kan også være en positiv ting. Du virker som om du har litt bein i nesen og sier ifra om det du mener. 'Flott å stå opp for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Huff :fnise: jeg mener ikke å le av deg altså, men tenker på egen opplevelse, jeg måtte si til min beste venninne at hun var så krass.

Å som jeg gruet meg til å si det, men jeg måtte, for det satte en demper på hva jeg turte å ta opp med henne, men jeg elsker henne over alt på jord, hun er kunnskapsrik, morsom og veldig interessant å diskutere med, og jeg ville ikke ha en slutt på det, men krasshet.

Hun er veldig direkte, og det setter jeg pris på, men hun sa ting på en så svart/hvitt måte og med ett tonefall (nedlatende/avvisende) så jeg ikke taklet å diskutere visse ting med henne, som f.eks. sosio-politikk. Hun fikk meg til å føle meg litt dum som ruslet i gråsoner og jeg ble da usikker sammen med henne og følte meg mindreverdig.

Jeg elsker henne for mange grunner, og en av dem er fordi hun tok det til seg, lyttet til seg selv i diskusjon, hørte når hun nådde krasshetens nivå og jobbet med saken.

Hun dunker meg enda den dag i dag i mange diskusjoner, men aldri så jeg føler meg dum, for hun har lagt av seg tonefallet og lar mine gråsoner diskuteres også, ikke avfeies.

Det ble en vinn vinn situasjon, hun lærer meg uendelig mye enda og jeg tilfører henne mine gråsoner.

Anonymous poster hash: 4fc2b...fce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...