AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #1 Skrevet 1. juni 2014 Jeg har en border collie på litt over 4 år som er på og av haldt "hele tiden"... Dette har pågodt ca siste halve året. Det begynte med at hun ble haldt på et fremben. Fikk smertestillende av veterinær og hunden var helt fin illøpet av noen dager. Noen mnd senere ble hun plutselig haldt på det andre frambeinet. Samme runde med veterinær og hunden ble fin igjen. Så noen dager med halthet og så fin igjen. Nå halter hun plutselig på et bakbein. Samme runde som tidligere, hunden går fra å hoppe rundt på 3 bein til at du så vitt kan se det før hun hopper rundt på 3 bein igjen. Igjen er hun satt på smertestillende. Dyrlegen mener at hun har "strukket seg" men jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med dette. Hun er en ung, aktiv hund i god form og skal tåle en trøkk. Det skal sies at hun IKKE er pysete. Jeg har hatt flere hunder tidligere av samme rase og om de haltet så kunne det alltid relateres til en skade. Knukket klo, heftig lek eller lignende. Den jeg har nå kan sitte stille i bilen og hoppe ut haldt..... Det skal også legges til at hun er en veldig aktiv hund. Hun er ute hele dagen og alltid med enten meg eller samboeren min. Hun har alltid et prosjekt på gang og sitter skjeldent i ro om hun har mulighet til noe annet. Hun er IKKE den stressa typen, og får hun beskjed om å ligge stille så gjør hun dette uten protester. Er det noen som har noen tanker om hva dette kan være? Jeg syntes det er rart at en såpass ung hun skal være haldt "uten grunn".... Anonymous poster hash: 8d8ec...d4d
Sugerøret Skrevet 1. juni 2014 #2 Skrevet 1. juni 2014 Ikke tatt røntgen av hunden? Synes det høres litt rart ut varmer dere opp før hunden får løpe/leke?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #3 Skrevet 1. juni 2014 Nei ikke tatt røntgen da dyrlegen har ment at dette ikke har vært nødvendig og at hunden bare har vært uheldig... Syntes bare det er rart at hunden er SÅ uheldig uten at det ligger noe mer bak? Hun er HD sjekket og skal være fri for HD.... Ja vi prøver å alltid både varme den opp og ned. Vi oppfordrer heller aldri til "herjing" om vi kan unngå det. Anonymous poster hash: 8d8ec...d4d
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #5 Skrevet 1. juni 2014 Patella?Anonymous poster hash: 1814d...772 Anonymous poster hash: 8d8ec...d4d
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #6 Skrevet 1. juni 2014 Anonymous poster hash: 8d8ec...d4d Ts her, klarte å trykke send før jeg klarte å skrive noe -_- Har tenkt noe sånt jeg også, men det vil vel ikke gi utlag i frambena? Anonymous poster hash: 8d8ec...d4d
Ryvita Skrevet 1. juni 2014 #7 Skrevet 1. juni 2014 Ocd i skulder er vanlig på bc, jeg ville uansett røntget rygg og skuldre + blodprøve for ev. Borrelia om det er ett aktuelt flått område.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #8 Skrevet 1. juni 2014 Ocd i skulder er vanlig på bc, jeg ville uansett røntget rygg og skuldre + blodprøve for ev. Borrelia om det er ett aktuelt flått område. Ocd er det "løse beinbiter"? Jeg foreslo borrelia for veterinæren sist hun var haldt men da mente de at det var veldig usannsynlig så de sjekket det ikke, men kan jo foreslå det på nytt! Det finnes bare ingen som helst logisk grunn til at hun skal være så på og av haldt.... Veterinæren mente også at røntgen var bortkastet. Kan jeg "kreve" røntgen? Hunden er fullforsikret så sånn sett er jo ikke penger noe problem. Idag har hun byttet på å freeeeese rundt i full fart helt haltfri for å så plutselig være haldt etter å ha f.eks slappet av litt for å så ha bånn gass igjen. Sært. Anonymous poster hash: 8d8ec...d4d
Ryvita Skrevet 1. juni 2014 #9 Skrevet 1. juni 2014 Jeg ville nok røntget. Og argumenter for flere tester siden hunden er av og på halt, samt begrense hundens bevegelse til båndtur i skritt noen dager. Går du med hunden kan du og se hvordan den belaster og hvor naturlig ganglag den har, både i bakker og flatt. Jo fortere de løper jo lettere er det å avlaste skader, særlig slike løpsidioter som bc
Ryvita Skrevet 1. juni 2014 #10 Skrevet 1. juni 2014 Ocd, spondylose og l7s1 forkslkning er vel det "vanligste" bc pådrar seg. Ocd er mest på hunder i vekst. Forkalkinger i rygg, lend og nakke kan gi udefinert halthet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå