Gå til innhold

Lavt stoffskifte - for høy dose Levaxin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i utgangspunktet lavt stoffskifte og går på Levaxin. De siste månedene har jeg begynt å kjenne meg veldig syk.

Jeg opplever å føle meg kvalm, svimmel, har høy puls, løs mage og føler indre uro. Det kjennes ut som en udefinert kombinasjon av angst og utmattelse.

Ifølge legen min har stoffskiftet mitt gått fra normalt-høyt til langt over normalt.

Jeg har fått senket dosen med Levaxin litt, men merker ikke så mye forskjell enda. (etter 1 uke)

Er det noen som har opplevd det samme? Tok det lang tid før dere begynte å føle dere bedre etter å ha fått mindre Levaxin?

Anonymous poster hash: c6df3...bcc

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å få en time hos legen for å sjekke TSH-nivået ditt. Jeg har brukt Levaxin siden jeg var liten, men har aldri opplevd slike symptomer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å få en time hos legen for å sjekke TSH-nivået ditt. Jeg har brukt Levaxin siden jeg var liten, men har aldri opplevd slike symptomer.

Tusen takk for svar :) Jeg har sjekket TSH.

TSH-nivået mitt er på 27. Det har steget veldig fort bare på noen måneder. Over en lengre periode var det vanskelig å bare få det fra lavt og opp til normalt.

Skrevet

Det vil ta noen uker til før du får den varige endringen av Levaxinjusteringen, men du bør kunne kjenne endring om ei uke eller to. Hvis blodprøven etter fem-seks uker fremdeles viser for høye verdier, er retningslinjene å senke dosen med 25-50 mcg i uken. Ikke juster for mye av gangen. Da kan du risikere å komme for lavt i stoffskifte.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :) Jeg har sjekket TSH.

TSH-nivået mitt er på 27. Det har steget veldig fort bare på noen måneder. Over en lengre periode var det vanskelig å bare få det fra lavt og opp til normalt.

Sikker på at du ikke mener at FT4-nivået er på 27, da dette gjerne er litt for høyt nivå (dog ok for en del som bruker Levaxin). TSH på 27 er klart for høyt og som regel et tegn på for lavt stoffskifte.

Anonymous poster hash: f64f1...519

AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at du ikke mener at FT4-nivået er på 27, da dette gjerne er litt for høyt nivå (dog ok for en del som bruker Levaxin). TSH på 27 er klart for høyt og som regel et tegn på for lavt stoffskifte.

Anonymous poster hash: f64f1...519

Beklager, jeg blandet uttrykkene her...

Ja, det er riktig at det er FT4 som ligger på 27. TSH ligger på 0,66.

Stoffskiftet mitt var veldig lavt en periode, og det var vanskelig å få det noe høyere. Plutselig fikk jeg høyt stoffskifte, uten at jeg skjønner hvordan det kunne skje.

Plagene mine er veldig ubehagelige, jeg har aldri opplevd noe lignende og håper det gir seg...

-TS

Skrevet

Har opplevd dette ofte (hadde et stoffskifte som svingte veldig til jeg ble stabil på levaxin-dosen). Og det du beskriver kan være tegn på at stoffskiftet er for høyt.

JEG merker effekt etter 2-4 uker, litt ettersom. Ta nye prøver fem uker etter siste blodprøve for å følge med. noen ganger har det tatt lenger tid før jeg har merka effekt av medisinen, men det er da fordi dosen er økt/minsket med så liten dose at jeg ikke har fått noe utbytte av det før etter et par mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd dette ofte (hadde et stoffskifte som svingte veldig til jeg ble stabil på levaxin-dosen). Og det du beskriver kan være tegn på at stoffskiftet er for høyt.

JEG merker effekt etter 2-4 uker, litt ettersom. Ta nye prøver fem uker etter siste blodprøve for å følge med. noen ganger har det tatt lenger tid før jeg har merka effekt av medisinen, men det er da fordi dosen er økt/minsket med så liten dose at jeg ikke har fått noe utbytte av det før etter et par mnd.

Tusen takk for svar, det var beroligende å lese dette :-)

-TS

Skrevet

Tusen takk for svar, det var beroligende å lese dette :-)

-TS

Bare hyggelig :)

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg fortsatt veldig urolig og sliten... Følelsen kan beskrives som både angst, depresjon og utmattelse. I tillegg har jeg høy puls og kjenner også trykkfølelse mot halsen. Det er vanskelig å svelge. Regner med at det er skjoldbruskkjertelen det er noe med. Syns det er veldig ubehagelig og skremmende.

Har vært hos lege flere ganger, men det eneste som har skjedd er at jeg har fått beskjed om å gå ned på Levaxin. Det har jeg gjort i ca 3 uker, merker svært liten forskjell.

Har også vært hos psykolog, som bekreftet at man kan få psykiske plager av å ha for høyt stoffskifte.

Noen som har lignende erfaringer?

-TS

Skrevet

Hei :)

Be om å få tatt ultralyd av kjertelen. Ellers ville jeg gitt det mer tid. Kan hende du må gå enda lenger ned i dosen, dette finner du ut når du skal ta prøver neste gang :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk igjen :)

Synes det virker som om leger ikke kan så mye om stoffskifte-sykdommer. Når det er sagt så har jeg en veldig flink og hyggelig fastlege. Men føler likevel at jeg må finne ut en del om dette selv...

Da skal jeg spørre om ultralyd av kjertelen også :)

Skrevet

De sier at det tar ca 5-6 uker før medisinen virkelig går ut i blodet/kroppen og vises på prøver. Lavt stoffskifte er virkelig ikke en sykdom du kan være utålmodig med:p

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt stoffskifteplager i mange, mange år, som regel er det for høyt. Det er ikke gjort på 1-2-3 å fikse for høyt stoffskifte, det tar mange uker med medisinering å få endret på det. Det er også vanskeligere å få stoffskiftet ned enn opp på medisiner. Som nevnt over tar det mange uker før det endrer seg, tre uker med redusert Levaxin er for lite til å gi skikkelig utslag, du må regne med at det tar minst 3 uker til. Der som du er plaget med hjertebank, rastløshet og skjelvinger kan du be fastlegen din om betablokkere (blodtrykksmedisiner) som hjelper for dette. De fås i hurtigvirkende som demper symptomene fra dag en.

Anonymous poster hash: 54e3c...766
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle tilbakemeldinger :)

Jeg har tatt ultralyd av halsen og de fant ingenting unormalt... Kjenner likevel et sterkt press mot halsen, i skjoldbruskkjertelen. Har hørt at dette er vanlig ved høyt stoffskifte.

Har også fått vite at behovet for Levaxin kan opphøre og at stoffskiftet kan normalisere seg etter å ha vært lavt. Jeg trodde man måtte gå på Levaxin resten av livet? Det fikk jeg i hvert fall beskjed om fra legen.

• 1 år senere...
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for potensielt helseskadelige råd, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...