Gå til innhold

Utholdenhet for økt fobrenning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om det er utholdenhet man bør trene for økt forbrenning, altså mindre fett på kroppen? Hvordan gjør man dette, og er det et sted jeg kan finne eksempel på et program?

Jeg tenker da på treningssenter, ikke utendørs :)

Anonymous poster hash: daacd...fa5
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Mindre fett på kroppen styres av kaloriunderskudd. Du kan trene så mye kardio du vil, men spiser du for mye så går du ikke ned en cm.

Ellers er jogging en av de mest effektive måtene å brenne mest mulig kalorier på kortest tid.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mindre fett på kroppen styres av kaloriunderskudd. Du kan trene så mye kardio du vil, men spiser du for mye så går du ikke ned en cm.

Ellers er jogging en av de mest effektive måtene å brenne mest mulig kalorier på kortest tid.

Tusen takk for svar :) Bør man jogge så lenge man kan da, eller er det bedre å gå fort i en time fremfor 20 min. jogging?

Skrevet

Sykling fungerer også. Jeg har følt jeg har rast ned i vekt siden jeg begynte å sykle til jobb for et par måneder siden. Den følelsen bekreftes av badevekta. Nedgangen har vært raskere siden jeg begynte å sykle enn den var før da jeg "bare" vekslet mellom styrketrening og jogging.

Nå sykler jeg ca. 40 minutter pr. dag. (I tillegg trener jeg styrke 2 ganger i uka og har prøvd å jogge litt innimellom.

Tenker forklaringen er så enkel som at jeg orker sykle noe lenger (tidsmessig) enn det jeg gidder jogge.

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Tusen takk for svar :) Bør man jogge så lenge man kan da, eller er det bedre å gå fort i en time fremfor 20 min. jogging? Anonymous poster hash: daacd...fa5

Å gå går ikke under kategori "kardio" med mindre det er kappgang. Da blir det mosjon.

Hvor mye kalorier du brenner avgjøres av hvor mye du veier, hva slags intensitet du kjører på og hvor lenge du holder på. En grei regel er at du brenner ca din egen kroppsvekt i kilo mer km. Altså veier du 60 kg så brenner du ca. 60 kcal pr km. Men når du jogger så vil det brenner litt mer om du f.eks jogger i oppoverbakke for da kreves det enda mer energi. I tillegg har du etterforbrenningen etter en. Den vil være høyere dess hardere økt du har kjørt.

I tillegg så kommer det jo an på hva du vil med løpingen. Vil du bli i bedre joggeform hva er da målet? Å kunne løpe lenge, bli mer eksplosiv med intervaller, kombinasjon osv. Så legger man opp en treningsplan etter de målene.

Å bare starte å jogge for å tenke på hvor mye fett en kan miste er nok ikke den beste motivasjonen over tid. Å starte å jogger slitsomt og tøft både fysisk og psykisk. For min del så startet jeg for å komme i bedre form og få en sterkere kondisjon. Med det i bakhodet så var det litt enkle å motivere meg selv for jeg kunne klare 30 sekunder mer her, en halv kilometer mer der da målet mitt var langdistanse. Med mål om å bli i bedre løpeform så gikk automatisk fettprosenten ned.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sykling fungerer også. Jeg har følt jeg har rast ned i vekt siden jeg begynte å sykle til jobb for et par måneder siden. Den følelsen bekreftes av badevekta. Nedgangen har vært raskere siden jeg begynte å sykle enn den var før da jeg "bare" vekslet mellom styrketrening og jogging.

Nå sykler jeg ca. 40 minutter pr. dag. (I tillegg trener jeg styrke 2 ganger i uka og har prøvd å jogge litt innimellom.

Tenker forklaringen er så enkel som at jeg orker sykle noe lenger (tidsmessig) enn det jeg gidder jogge.

Takk for tipset! Jeg har vurdert sykling også, kanskje en blanding av det og jogging. Usikker på hva jeg liker best, jeg mister litt av motivasjonen om det er kjedelig over lang tid :P

Å gå går ikke under kategori "kardio" med mindre det er kappgang. Da blir det mosjon.

Hvor mye kalorier du brenner avgjøres av hvor mye du veier, hva slags intensitet du kjører på og hvor lenge du holder på. En grei regel er at du brenner ca din egen kroppsvekt i kilo mer km. Altså veier du 60 kg så brenner du ca. 60 kcal pr km. Men når du jogger så vil det brenner litt mer om du f.eks jogger i oppoverbakke for da kreves det enda mer energi. I tillegg har du etterforbrenningen etter en. Den vil være høyere dess hardere økt du har kjørt.

I tillegg så kommer det jo an på hva du vil med løpingen. Vil du bli i bedre joggeform hva er da målet? Å kunne løpe lenge, bli mer eksplosiv med intervaller, kombinasjon osv. Så legger man opp en treningsplan etter de målene.

Å bare starte å jogge for å tenke på hvor mye fett en kan miste er nok ikke den beste motivasjonen over tid. Å starte å jogger slitsomt og tøft både fysisk og psykisk. For min del så startet jeg for å komme i bedre form og få en sterkere kondisjon. Med det i bakhodet så var det litt enkle å motivere meg selv for jeg kunne klare 30 sekunder mer her, en halv kilometer mer der da målet mitt var langdistanse. Med mål om å bli i bedre løpeform så gikk automatisk fettprosenten ned.

Tusen takk igjen! Hva vil du anbefale på treningssenter da, eller er det effektivt program på tredemølla man kan følge? Jeg er helt fersk på dette :sjenert:

Ang. mål så er jeg relativt slank (55-56kg, 167cm) men jeg liker ikke det lille hofte- og magefettet jeg har fått i løpet av fjoråret med med mye pensumlesing og godterispising, og jeg vil stramme opp kroppen og komme i bedre form. I tillegg så ønsker jeg å få litt mer energi og overskudd i hverdagen.

Så jeg har ingen mål å bli så-og-så sterk eller bli så-og-så tynn. Men det er jo gøy om jeg får trent effektivt og se forskjell, og det er jeg litt nervøs for ettersom jeg er helt grønn på dette. Om jeg trener feil og spiser feil, så merker jeg vel kanskje ikke stor forskjell? Jeg vil jo ikke kjøre kroppen for hardt heller :) Jeg vil også gjøre litt endringer i kostholdet og spise sunnere, droppe godteri og brus da det uansett ikke er bra for kroppen.

Jeg må si at det er vanskelig å begynne med dette, det er ikke lett å vite hvor man skal begynne!

Gjest Runforit
Skrevet

Takk for tipset! Jeg har vurdert sykling også, kanskje en blanding av det og jogging. Usikker på hva jeg liker best, jeg mister litt av motivasjonen om det er kjedelig over lang tid :P Tusen takk igjen! Hva vil du anbefale på treningssenter da, eller er det effektivt program på tredemølla man kan følge? Jeg er helt fersk på dette :sjenert: Ang. mål så er jeg relativt slank (55-56kg, 167cm) men jeg liker ikke det lille hofte- og magefettet jeg har fått i løpet av fjoråret med med mye pensumlesing og godterispising, og jeg vil stramme opp kroppen og komme i bedre form. I tillegg så ønsker jeg å få litt mer energi og overskudd i hverdagen. Så jeg har ingen mål å bli så-og-så sterk eller bli så-og-så tynn. Men det er jo gøy om jeg får trent effektivt og se forskjell, og det er jeg litt nervøs for ettersom jeg er helt grønn på dette. Om jeg trener feil og spiser feil, så merker jeg vel kanskje ikke stor forskjell? Jeg vil jo ikke kjøre kroppen for hardt heller :) Jeg vil også gjøre litt endringer i kostholdet og spise sunnere, droppe godteri og brus da det uansett ikke er bra for kroppen. Jeg må si at det er vanskelig å begynne med dette, det er ikke lett å vite hvor man skal begynne! Anonymous poster hash: daacd...fa5

Siden du er slank og målet er å stramme opp så tenker jeg at en kombinasjon av styrke og kardio er tingen. I og med at det er dårlig kosthold som har gitt deg litt ekstra så vil mye av det forsvinne ved å kutte ut for mye godteri og sukker.

Men i prosessen så er jo ingenting bedre enn å komme i bedre form :)

Start med lett kardio 1-2 ganger i uka og helkroppsprogram. http://www.kalibergym.no/helkroppsprogram/

AnonymBruker
Skrevet

Siden du er slank og målet er å stramme opp så tenker jeg at en kombinasjon av styrke og kardio er tingen. I og med at det er dårlig kosthold som har gitt deg litt ekstra så vil mye av det forsvinne ved å kutte ut for mye godteri og sukker.

Men i prosessen så er jo ingenting bedre enn å komme i bedre form :)

Start med lett kardio 1-2 ganger i uka og helkroppsprogram. http://www.kalibergym.no/helkroppsprogram/

Det er vel en kombinasjon av mye sitting med pensumlesing, ikke vært i aktivitet og litt for mye trøstegodteri til lesingen. Det er nok som du sier, at mye vil forsvinne ved å kutte ut godteriet og sukkeret.

Takker så mye for tips, den linken var nyttig :) Veldig mange øvelser jeg ikke har hørt om en gang da, de fleste av disse burde vel gjøres på treningssenter? Huff, jeg kommer til å trenge en PT time eller to.. :fnise:

Gjest Runforit
Skrevet

Det er vel en kombinasjon av mye sitting med pensumlesing, ikke vært i aktivitet og litt for mye trøstegodteri til lesingen. Det er nok som du sier, at mye vil forsvinne ved å kutte ut godteriet og sukkeret.

Takker så mye for tips, den linken var nyttig :) Veldig mange øvelser jeg ikke har hørt om en gang da, de fleste av disse burde vel gjøres på treningssenter? Huff, jeg kommer til å trenge en PT time eller to.. :fnise:

PT time er ikke så dumt. Eller iallefall en veiledningstime der de viser deg hvordan du utfører de forskjellige øvelsene riktig :)

Skrevet

Å trene utholdenhet minst fire ganger i uka med en viss varighet (anslagsvis en snau time med jogging eller drøyt to timer sykling per gang) og brukbar intensitet (pulsen skal over syreterskelen noen ganger i løpet av treningsøkta, gjelder mest for sykling) gjør at hvileforbrenningen også øker betraktelig.

Jeg merker veldig stor forskjell nå som jeg har trent sykling i nesten to måneder og begynt å konkurrere versus på slutten av langrennsesongen da det ble en og annen skitur på grunn av dårlige føreforhold: Jeg propper meg med mer mat enn før, men blir sulten igjen på null tid, og vekta går allikevel nedover.

Skrevet

Sorry at jeg hopper inn i tråden din TS, men har litt av de samme spørsmålene.

Wiggins: må man virkelig jogge/sykle i en time??? Er jo dørgenes kjedelig! Jeg bruker max 15-30 minutter... Men ganske høy intensistet. Puls har jeg null peil på. Har fått opp farten (snitt hastigheten og maxhastighet) i allefall....

Trener alltid vekter også, med enten fokus på ben eller armer. (mage, rygg, litt generelt hver gang)

Jeg har dog alle mulige problemer, musearm, senebetennelser, overvektig, usmidig, etc. :P

Gjest Dude91
Skrevet (endret)

For å påvirke hvilestoffskiftet er utholdenhetstrening bra, men jeg tror at styrketrening er enda bedre (begge deler er viktige). Dess større muskelmasse, dess større hvilestoffskifte... Muskuløse personer har veldig mange mitokondrier per muskelcelle, og disse krever mye energi bare for å vedlikeholdes. Det krever også mer energi å frakte næringsstoffer og avfallstoffer til- eller fra store muskelceller, kontra små muskelceller.

Endret av Dude91
Skrevet

Da forsetter jeg med mine 15-30 minutter gå/jogge/springe (øver opp gjennomsnitt hastigheten: det motiverer meg) og trene styrke! Har jo gått ned før med dette, og nå er planen å betale for PT når motivasjonen forsvinner..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...