Gå til innhold

Kaos - NAV, sykepenger, ferie, friskmelding til arbeidsformidling, arbeidsledighet, enkeltpersonforetak…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette blir langt, og er sannsynligvis for spesielt interesserte... :sjenert:

Er sånn i tvil om hvordan jeg skal gjøre dette. Jeg er

1) ikke interessert i å gjøre noe snuskete

og

2) selvfølgelig interessert i tjene så mye penger som mulig

Er det noen som orker å lese, og som har litt innsikt i NAV og skatt?

Saken er som følger:

Jeg har lang universitetsutdannelse. Har i fryktelig mange år vært i full jobb. For tre år siden tryna jeg og ble sykmeldt med diagnoser som depresjon og slitenhet. Jeg møtte rett og slett veggen. Så jobbet jeg av og på i tre år, før jeg sammen med fastlegen min til slutt kom til konklusjonen i fjor sommer: Jeg skulle si opp jobben min, og søke NAV om ”friskmelding til arbeidsformidling”. Jeg jobbet i 20% ut oppsigelselstiden, og fikk deretter innvilget ”friskmelding til arbeidsformidling” (= full lønn (kalt sykepenger, selv om man er friskmeldt) i 12 uker). Nå har jeg fire dager igjen av denne perioden, deretter blir jeg ordinær arbeidssøker og vil få arbeidspenger (= 66% av tidligere inntekt).

For to år siden begynte jeg å lage et kursmateriell.

I november 2013 etablerte jeg et enkeltpersonforetak. I 2013 hadde jeg ingen inntekter på dette, men har hittil i 2014 tjent ca. 13 000 (kortkursvirksomhet, basert på materialet jeg laget).

I august i fjor startet jeg opp med et langvarig kurs, som jeg i utgangspunktet gjorde gratis – dog med et håp om avkastning på sikt. Jeg har hatt kursdager ukentlig siden da: Gjennom oppsigelsesltiden, så en sykmeldingsperiode, deretter i perioden med ”friskmelding til arbeidsformidling”. Ettersom det har vært høyst uklart om jeg ville tjene noe på dette, har jeg ikke oppført noe av dette som jobb overfor NAV.

Nå, etter endt kurs, viser det seg imidlertid at jeg vil kunne heve noe lønn/honorar – kanskje så mye som 50 000.

Hittil i år har jeg hatt full lønn (dvs. sykepenger), men om tre dager er jeg arbeidsledig, og vil vel få arbeidspenger deretter.

Ettersom jeg var sykmeldt hele sommeren i fjor, og jobbet sterkt redusert i oppsigelsestiden min, tok jeg ikke ut ferie i 2013.

Da tror jeg at jeg har alle fakta på bordet…

Spørsmålet blir dermed:

Hvordan oppgir jeg dette? Overfor NAV og overfor skattemyndigheter… Denne lønnen begynte jeg altså å investere i for to år siden. Jeg gjorde ”jobben” på fritiden; i perioder jeg var i full jobb, delvis sykmeldt og fullt sykmeldt. Så startet jeg altså kurset – enda hadde jeg ikke etablert foretaket. Ettersom eventuell inntekt har vært veldig usikker, har jeg som sagt ikke oppført til NAV at jeg har jobbet.

Tanker:

Ta ut ferie i juli og dermed ikke motta arbeidspenger fra NAV – men ta inn et beløp på kursvirksomheten? Hele beløpet? Deler av beløpet? Disse pengene står på en konto hvor de står helt greit (tilhører foreløpig en frivillig organisasjon), og det er opp til meg når disse pengene eventuelt overføres til meg.

Vente med å få overført disse pengene til jeg (forhåpentligvis) er i jobb i løpet av høsten?

Dele opp beløpet månedlig framover? Arbeidsledig eller ei?

Hvordan i alle dager skal jeg oppføre timetall jeg har jobbet overfor NAV - om jeg må det? For de forholder seg jo til antall timer man har jobbet, ikke til beløp man tjener.

Med skattemyndighetene blir det selvfølgelig annerledes: Er det en fordel eller en ulempe å ta inn alt på én måned? Eller ikke et slikt valg noen konsekvens?

Hva lønner seg for meg? Hva blir riktig overfor NAV? Hva blir riktig overfor skattemyndighetene?

Jeg er så forvirret. Har prøvd å nøste litt hos NAV under møter jeg har hatt der, men det virker som om de ikke har peiling. Jeg er visst litt ”sær”, med friskmelding til arbeidsformidling, individuell oppfølging, arbeidsledighet, enkeltpersonforetak, ikke uttatt ferie… :sprettoy:

Dersom noen har innspill og tanker til meg, blir jeg glad! Spør evt. om noen detaljer er uklare.

Anonymous poster hash: 776bd...d05
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort noe spessielt med dette. NAV bryr seg i utgangspunktet ikke om penger inn på din konto.

Men når du nå blir arbeidsledig, ville jeg ført opp de timene du jobber på meldekortet. da blir du trukket time for time, så om kurset er godt bedtalt kan du fort tjene på det. Bare pass på å jobbe mindre enn 50% ellers mister du dagpengene.

Men ja jeg kan godt forstå at du får lite hjelp på NAV, for dette er dem nok ikke vant til, og da blir de fort forvirra og aner ikke hva de skal si eller gjøre...

Anonymous poster hash: 87bf0...56a
AnonymBruker
Skrevet

Men la oss si at jeg nå i juni håver inn opp mot 50 000 - på kurset jeg har forberedt og holdt over lang tid. Skal jeg liksom da bare oppgi et par-fem timer i uka? Det blir jo heller ikke riktig? Mener du at jeg bare skal ta inn disse pengene og overfor NAV late som ingenting? (Pengene skatter jeg selvfølgelig av uansett - jeg sender regning og tar det gjennom foretaket).

Nå har jeg ingen planer om kursjobbing før til høsten igjen, og jeg vet jo ikke om jeg da fortsatt er arbeidsleidg, eller om jeg er i full jobb eller deltidsjobb. Uansett: Timelønnen er jo forholdsvis høy på kursvirksomheten, sånn sett lønner det seg selv om NAV trekker meg pr. time jeg har jobbet.

Og angående skatt: Mon tro om det vil få konsekvenser på den ene eller den andre måten, om jeg 1) tjener de 50 000 (kan bli mindre...) i løpet av én måned, eller om jeg tar inn 10 000 pr. måned over 5 måneder? Greia her er jo at jeg allerede har jobbet disse timene uansett, de siste to årene egentlig, så det blir liksom "feil" uansett hvordan jeg fører det opp...

ts

AnonymBruker
Skrevet

Ble ikke bombardert med svar, nei. :)

Regnet med det. Dette er åpenbart så komplisert at ikke engang NAV kan jeg meg sikre svar... :(

AnonymBruker
Skrevet

Du skulle vel ha levert timeliste da du var delvis/fullt sykmeldt, og meldt antall timer på meldekortene da du var friskmeldt til arb.formidling? Hvis det er aktuelt å levere inn nå, får du vel muligens en feilutbetalingssak.

Be om dialog med sykepengeteamet på forvaltningsnivå i ditt fylke :)

Anonymous poster hash: df56d...952

AnonymBruker
Skrevet

Du skulle vel ha levert timeliste da du var delvis/fullt sykmeldt, og meldt antall timer på meldekortene da du var friskmeldt til arb.formidling? Hvis det er aktuelt å levere inn nå, får du vel muligens en feilutbetalingssak.

Be om dialog med sykepengeteamet på forvaltningsnivå i ditt fylke :)

Anonymous poster hash: df56d...952

Jeg har i grunnen spurt om dette flere ganger, men det er ingen som evner å gi meg et sikkert svar. Men kanskje kan det hjelpe å spørre et annet sted i systemet.

Grunnen til at jeg ikke har levert timeliste, er jo at det har vært høyst usannsynlig at jeg ville tjent noe på dette. Jeg har sett det som en fritidsaktivitet jeg har gjort på frivillig basis, men nå etter endt kurs (å kalle det kurs er egentlig litt feil - det er snakk om en fritidsaktivitet for barn) viser det seg altså at man har gått i overskudd og jeg kan hente ut noen (velfortjente!) kroner. Å oppgi timer nå, med tilbakevirkende kraft, blir jo bare rart? Jeg blir vel nødt til å grave litt mer i dette. Enn så lenge får pengene stå der de står (og det er ikke hos meg...).

(Et annet tema er forresten at ved å være friskmeldt til arbeidsformidling OG være på individuelt tiltak, blir en hybrid i systemet til NAV. Jeg skal levere meldekort, men det er ikke mulig å levere meldekort. Artig. Du aner ikke hvor mange timer jeg har sittet i kø hos NAV, for å fylle ut meldekort i papirformat, for så å måtte ta to telefoner for å i det hele tatt få utbetalingene. Alt har vært gjort manuelt.)

AnonymBruker
Skrevet

NAV bryr seg ikke om hva du har på konto, som andre også har nevnt. Og man kan tjene et visst beløp på hobby i året.

Det du bør evt forsikre deg om er at dersom det blir en kontroll fra NAV, at du og oppdragsgiver/utbetaler er enige om hvor mye/lite du har jobbet for disse pengene.

Anonymous poster hash: 1c08c...80f

AnonymBruker
Skrevet

NAV bryr seg ikke om hva du har på konto, som andre også har nevnt. Og man kan tjene et visst beløp på hobby i året.

Det du bør evt forsikre deg om er at dersom det blir en kontroll fra NAV, at du og oppdragsgiver/utbetaler er enige om hvor mye/lite du har jobbet for disse pengene.

Anonymous poster hash: 1c08c...80f

Dette er nok ikke å regne som hobby, da det er egnet for avkastning (og forsåvidt også har det som formål).

Så er det også slik at jeg er selv oppdragsgiver - som sagt har jeg et enkeltpersonforetak. Eller... Tja. :) Det er litt komplisert. Jeg setter i hvertfall premissene selv, og kan selv bestemme hvor mye jeg har jobbet, på papiret. Jeg har gitt meg selv oppdraget, men samtidig er det en annen part inne i bildet. Som sagt, litt komplisert.

Spørs om jeg skal kontakte min saksbehandler igjen, og spørre nok en gang.

AnonymBruker
Skrevet

Du skulle ha ført opp timene da du var sykemeldt. Nav skal vite alt om inntekten din, selv om du ikke var sykemeldt fra foretaket ditt. Jeg ville tatt kontakt med Nav forvaltning i ditt fylke, og sagt at du har jobbet mens du var sykemeldt.

I forhold til det å gå på dagpenger, så er det 62,4 % av inntekten din som du får. Du må selvfølgelig skrive opp alle timer du arbeider med foretaket, selv om du ikke får noe lønn fra det. Du trenger ikke å ta ut ferie i år. Du vil tjene på å ikke ta ut ferie, for mens du har ferie, får du ingen ytelser fra Nav.

Anonymous poster hash: dace7...216
AnonymBruker
Skrevet

Du skulle ha ført opp timene da du var sykemeldt. Nav skal vite alt om inntekten din, selv om du ikke var sykemeldt fra foretaket ditt. Jeg ville tatt kontakt med Nav forvaltning i ditt fylke, og sagt at du har jobbet mens du var sykemeldt.

I forhold til det å gå på dagpenger, så er det 62,4 % av inntekten din som du får. Du må selvfølgelig skrive opp alle timer du arbeider med foretaket, selv om du ikke får noe lønn fra det. Du trenger ikke å ta ut ferie i år. Du vil tjene på å ikke ta ut ferie, for mens du har ferie, får du ingen ytelser fra Nav.

Skjønner poenget ditt mtp å føre opp timer, men saken er den at dette er noe jeg startet opp med på fritiden min, lenge før jeg etablerte eget foretak. Jeg hadde ingen grunn til å tro at det skulle ende opp med en mulighet til å hente ut noe overskudd (jeg hadde heller ingen planer om å etablere foretak), og det var ganske uaktuelt å føre opp timer - som ville ført til at jeg fikk redusert sykepengene uten noen form for sikkerhet for at jeg "fikk dem igjen" - altså at jeg fikk honorar for innsatsen.

Jeg skjønner at det kan være litt vanskelig å få tak i hva jeg mener, men jeg har ikke lyst til å gå i detalj...

Saken er i hvertfall den, at jeg trenger å vite hvordan jeg skal gå fram for å hente ut dette overskuddet nå i ettertid. Uten at jeg gjør noe galt, men også uten at jeg taper penger.

Du skriver "Du må selvfølgelig skrive opp alle timer du arbeider med foretaket, selv om du ikke får noe lønn fra det." Med andre ord mener du at frivillig, ikke inntektsgivende arbeid skal føres opp, for så å trekkes i fra når man får utbetalt arbeidspenger? Det høres merkelig ut. Dersom man vet at det kommer inntekt på et senere tidspunkt, stiller det seg jo annerledes. Men det du skriver, er jo at ikke inntekstgivende arbeid skal oppgis. Det kan da ikke stemme?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Nav skal vite alt om inntekten din, selv om du ikke var sykemeldt fra foretaket ditt. Jeg ville tatt kontakt med Nav forvaltning i ditt fylke, og sagt at du har jobbet mens du var sykemeldt.

Dette passer ikke helt på min situasjon. Som jeg skrev, fikk jeg innvilget friskmelding til arbeidsformidling - ergo har jeg mottatt sykepenger MEN vært friskmeldt ift. annen jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du misforstod meg:) Du taper ikke sykepenger selv om du hadde foretaket. Du må likevel gi beskjed om dette, da Nav skal vite alt om inntekten din selv om du ikke var sykemeldt i "hobbyen din". Hvis dette i ettertid blir oppdaget uten at du har gitt info om dette, vil du få krav om feilubetaling, da det kan se som om du ikke var sykemeldt med grunn! Du har selvfølgelig lov å være sykemeldt i et arbeid men samtidig jobbe fullt i en annen jobb, så lenge Nav vet dette.

Og ja, selv om du ikke tjener på foretaket dit må du skrive timer på arbeid når du er på dagpenger. Høres rart ut, men det er fordi når du har krav på dagpenger har Nav vilkår om at du skal være klar for ethvert arbeid og hvis du jobber med hobbyen din er du ikke klar for ethvert arbeid.

Hilsen Nav ansatt:)

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke peiling på det spør om vedr NAV, men i forhold til skatt. Det er helt likegyldig om du får inn 50.000 i en måned eller fordeler det på flere måneder. Du sender inn næringsoppgave og personinntekstskjema som er grunnlaget for beregning av skatt en gang i året. Der fremgår kun summer for hele året.

Anonymous poster hash: 60213...cf4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du misforstod meg:) Du taper ikke sykepenger selv om du hadde foretaket. Du må likevel gi beskjed om dette, da Nav skal vite alt om inntekten din selv om du ikke var sykemeldt i "hobbyen din". Hvis dette i ettertid blir oppdaget uten at du har gitt info om dette, vil du få krav om feilubetaling, da det kan se som om du ikke var sykemeldt med grunn! Du har selvfølgelig lov å være sykemeldt i et arbeid men samtidig jobbe fullt i en annen jobb, så lenge Nav vet dette.

Og ja, selv om du ikke tjener på foretaket dit må du skrive timer på arbeid når du er på dagpenger. Høres rart ut, men det er fordi når du har krav på dagpenger har Nav vilkår om at du skal være klar for ethvert arbeid og hvis du jobber med hobbyen din er du ikke klar for ethvert arbeid.

Hilsen Nav ansatt:)

Jeg synes dette er fryktelig vanskelig. Om det er fordi jeg er dum, eller fordi det faktisk er komplisert (eller fordi jeg liksom ikke passer inn i noe som helst :sprettoy: ) er jammen ikke godt å vite... :ler:

Men du har kanskje teskje? :)

Du skriver "Du taper ikke sykepenger selv om du hadde foretaket."

Ikke fordi jeg har et foretak vil jeg tro, men dersom jeg en uke fører opp at jeg har jobbet f.eks. 4 timer (gjennom foretaket, eller utenfor), så vil jo NAV trekke fra disse 4 timene når mine sykepenger regnes ut? (Her er det altså snakk om friskmelding til arbeidsformidling - ikke ordinær sykmelding). Da vil jeg jo tape penger?

Så skriver du "Du må likevel gi beskjed om dette, da Nav skal vite alt om inntekten din selv om du ikke var sykemeldt i "hobbyen din"."

Hva "dette" er det jeg må gi beskjed om? At jeg har et foretak? At jeg har drevet en fritidsaktivitet for unger, frivillig? Eller at jeg står foran en mulighet for å hente ut et overskudd opparbeidet gjennom flere år?

Du skriver "Hvis dette i ettertid blir oppdaget uten at du har gitt info om dette, vil du få krav om feilubetaling, da det kan se som om du ikke var sykemeldt med grunn!"

Min sykmeldingsgrunn er vel NAV veldig klar over, og man vet jo også at jeg har innvilget såkalt friskmelding til arbeidsformidling. Da ligger det jo i kortene at man ikke er "syk" i den forstand, altså ikke generelt "arbeidsufør", men at man ikke er i stand til å utføre jobben man har hatt tidligere (som jeg sa opp i samråd med fastlege, som igjen søkte om friskmelding til arbeidsformidling for meg).

"Og ja, selv om du ikke tjener på foretaket dit må du skrive timer på arbeid når du er på dagpenger. Høres rart ut, men det er fordi når du har krav på dagpenger har Nav vilkår om at du skal være klar for ethvert arbeid og hvis du jobber med hobbyen din er du ikke klar for ethvert arbeid."

Åjo, det er jeg jo! Det jeg gjør gjennom foretaket, er noe som skjer på fritiden. Den er en "attåtnæring" jeg har mulighet til å ta fram i harde tider. Jeg er eggeklar for jobb, og søker aktivt. Har også såkalt individuell oppfølging, hvor min kontaktperson rapporterer til NAV hva som gjøres (og at jeg søker jobber).

Har ikke peiling på det spør om vedr NAV, men i forhold til skatt. Det er helt likegyldig om du får inn 50.000 i en måned eller fordeler det på flere måneder. Du sender inn næringsoppgave og personinntekstskjema som er grunnlaget for beregning av skatt en gang i året. Der fremgår kun summer for hele året.

Anonymous poster hash: 60213...cf4

Nettopp. :) Det var det jeg regnet med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...