Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min kjæreste og jeg har fullstendig forskjellig politisk syn. Han er knall rød, jeg er temmelig blå (høyre). Noen som har det samme problem?

Anonymous poster hash: 87a0a...dab

Anonymous poster hash: 53173...a66
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, fordi blått er intolerant faenskap. Det å hele tatt være blå sier mer enn tusen ord om personen. Skamme seg

• Liker 4
Skrevet

Hvis grunnleggende verdier, menneskesyn etc sammenfaller sånn noenlunde så går vel det? Det er mulig å inneha det, men samtidig være uenig i hva slags samfunnsstruktur som fungerer best.

• Liker 2
Skrevet

Du stemmer det du vil og han stemmer det han vil.

• Liker 2
Skrevet

Nei, fordi blått er intolerant faenskap. Det å hele tatt være blå sier mer enn tusen ord om personen. Skamme seg

Intolerant? Look who's talking.

• Liker 13
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg har sagt dette i en annen tråd. Men det er ikke avstanden som teller. Det er engasjementet. Men hvis dere tenker å få barn og sånt så kan det bli et problem hvis han begynner å lære dem at USA sto bak 9/11 og den slags.

Gjest Nightwich
Skrevet

Hvis grunnleggende verdier, menneskesyn etc sammenfaller sånn noenlunde så går vel det? Det er mulig å inneha det, men samtidig være uenig i hva slags samfunnsstruktur som fungerer best.

Hvordan kan en knallrød og en blå ha samme menneskesyn og samme verdier ?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har samme problem. Han er veldig blå, jeg er på venstresiden. Jeg oppfatter han som sneversynt i mange saker, han har ofte enkle løsninger på ting. Han er veldig vellykket og mener at alle kan få det livet han lever, om de bare gidder. Han har liten forståelse for at andre kan havne på skråplanet- integrering som ikke fungerer, sykdom, fattigdom og sosial arv. Det meste kan fikses hvis man bare vil nok, og alt er opp til en selv. Jeg er selvfølgelig uenig, og det skaper mange konflikter. Oppdragelsen av barna våre har til tider vært vanskelig, fordi menneskesynet og verdiene er så forskjellig. Opplever han som litt enkel, og det er et stort irritasjonsmoment.

Anonymous poster hash: a5f7f...0ab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og hvilket parti stemmer de fordømmende? Om jeg tør spørre haha...

Anonymous poster hash: fe2fe...059

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sagt dette i en annen tråd. Men det er ikke avstanden som teller. Det er engasjementet. Men hvis dere tenker å få barn og sånt så kan det bli et problem hvis han begynner å lære dem at USA sto bak 9/11 og den slags.

Er det noen på venstresiden som hevder det?

Det går fint det altså. Min mann stemmer Høyre, jeg stemmer AP/SV, og vi er enige om målene, men ikke alltid midlene.

Vi har samme problem. Han er veldig blå, jeg er på venstresiden. Jeg oppfatter han som sneversynt i mange saker, han har ofte enkle løsninger på ting. Han er veldig vellykket og mener at alle kan få det livet han lever, om de bare gidder. Han har liten forståelse for at andre kan havne på skråplanet- integrering som ikke fungerer, sykdom, fattigdom og sosial arv. Det meste kan fikses hvis man bare vil nok, og alt er opp til en selv. Jeg er selvfølgelig uenig, og det skaper mange konflikter.

Han har jo tydeligvis et mer humanistisk menneskesyn enn deg, og jeg (som er langt på venstresiden) er enig med ham, selv om jeg også legger til at de må få hjelp. Men å tro at ikke alle kan lykkes er veldig deterministisk, så jeg synes det er ganske dumt om du oppfatter mannen din som snever der.

Anonymous poster hash: 69c07...c67

• Liker 4
Gjest lillelarve
Skrevet

Vi er ikke politisk engasjert og har ikke et parti vi stemmer på. Jeg er jo interessert i samfunnet og dens utvikling sånn generelt, men jeg tror jeg må bli litt eldre før jeg føler det virkelig engasjementet komme.

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er vel om dette er noe som overskygger hele forholdet, eller om dere kan leve helt fint med å være uenig? For min del kommer det an på hva en er uenig om. Jeg tror ikke jeg kan være sammen med noen som synes diskrimminering er ok f.eks.

Anonymous poster hash: f21e7...28b
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Er det noen på venstresiden som hevder det?

Det går fint det altså. Min mann stemmer Høyre, jeg stemmer AP/SV, og vi er enige om målene, men ikke alltid midlene.

Han har jo tydeligvis et mer humanistisk menneskesyn enn deg, og jeg (som er langt på venstresiden) er enig med ham, selv om jeg også legger til at de må få hjelp. Men å tro at ikke alle kan lykkes er veldig deterministisk, så jeg synes det er ganske dumt om du oppfatter mannen din som snever der.

Anonymous poster hash: 69c07...c67

Ikke i politikken (heldigvis), men personlig jeg kjenner jeg omtrent 10 stykker (inkludert 1 SU medlem og 1 AUF medlem) som mener dette, og alle ligger på venstresiden. Alle disse har en sterk forestilling om at USA er roten til alt ondt her i verden og står bak alt som kan gå galt. Og Bush/Obama er i følge noen av dem bare dukker som blir kontrollert av en mektig sigarklubb. Og alt dette er selvfølgelig latterlig åpenbart at de tror resten av befolkningen er blinde sauer.

Grunnen til at jeg brukte det eksempelet var at TS beskrev typen som langt på venstresiden og at var et godt eksempel på noe et barn lett kan tro på og som vil skade barnets virkelighetsoppfatning. Hvis TS da korrigerer fyren, så blir det jo en politisk diskusjon foran barnet der ingen har lyst til å tape, fordi man ymbolsk sett kjemper om barnets sjel.

Men, for all del, de fleste jeg kjenner som stemmer SV/AP har jeg aldri hørt noen sånt fra.

Skrevet

Jeg og mannen min har forskjellige politiske ståsteder.

Mens han stemmer AP (hele familien hans er arbeiderpartimennesker) så kommer jeg fra en konservativ familie hvor man alltid har stemt Høyre. Jeg har vært medlem av Høyre i flere år og er nok litt over normalen engasjert.

Etter over 25 år sammen er løsningen vår at vi ikke diskuterer politikk hjemme.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gift med en høyremann, stemmer AP(en sjelden gang SV). Han trodde det ville bli et problem i begynnelsen, men det går helt fint! Vi har mange felles verdier, men litt forskjellig syn på vektingen av dem og midlene som skal til for å nå målene. Vi kan gjerne ha diskusjoner om enkelttema på en respektfull måte, men unngår de rene ideologiske debattene, idet vi umulig blir enige eller får noe ut av slike diskusjoner.

Anonymous poster hash: 0cd01...3be

Skrevet

Ikke nødvendig å skape et problem. Som regel er det motsatt. Praktisk tenkende menn i privat næringsliv stemmer borgelig. Følelsestyrte kvinner i offentlig sektor stemmer SV.

Hva er problemet. Alle vil gjøre det så godt som mulig i Norge. Men metoden frem dit er det ulike oppfatninger om.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvordan man kan ha forskjellige meninger innen politikk. Greit nok om du baserer ting på synsing og "jeg tror jooo", ja da får man alle de forskjellige partiene i Norge.
Om du baserer deg på virkeligheten og hvordan ting faktisk er, så er det kun 1 politisk retning å gå. Som verken er rød eller blå.

Anonymous poster hash: abe2e...b47
  • Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

Har ikke samme problemet men vi diskuterer ikke hva vi stemmer... hun vil ikke det. Av verdisyn og politiske meninger er vi noenlunde på samme sted. Jeg respekterer at hun ikke vil diskuterer hva hun stemmer. fungerer helt greit men hadde vi hatt veldig likt verdisyn så ville det blitt vanskeligere.

AnonymBruker
Skrevet

Tja, vi er nokså forskjellige politisk (typ AP vs H, selv om vi ikke konsekvent stemmer samme parti hver gang), men det går helt fint. Eneste er at samboer nekter å diskutere noe politisk mer enn maks én gang annethvert år, for han blir så sur når jeg ikke er enig i alt han mener :fnise: Men det går ikke på politiske forskjeller, men personlige, for jeg kan gjerne diskutere kun fordi det er interessant, det er bare han som blir sur. Hadde vi vært på bokstaven enig om alt så ville jeg jo ikke fått diskusjonene mine da heller, da diskusjoner med en som er 100% enig er særdeles lite givende.

Men strengt tatt har vi ikke så fryktelig forskjellige meninger, bare forskjellige hjertesaker. Der jeg er mest opptatt av å putte penger inn i helsevesenet, vil han heller prioritere infrastruktur, vei, tog og denslags - for eksempel. Og det er helt greit. Så lenge ingen gir oss hele pengesekken så blir det jo mest en teoretisk utfordring uansett.

Anonymous poster hash: fd1e7...6ce
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne nok IKKE blitt sammen med noen som er "knall rød", eller engang i det området.

Jeg er ikke enormt politisk engasjert, men jeg leser de fleste aviser hver dag, er vant med å snakke om det meste med foreldre og venner og jeg synes det er en del av å leve livet sammen. Et forhold er jo annerledes når man er voksen og det ikke bare er filmkvelder er turer på byen hele tiden. Man tilbringer store deler av dagen sammen og samfunnet rundt en er vel noe man snakker om ofte nok.

Jeg ser ikke hvordan det kunne fungert.

Anonymous poster hash: 2ddc5...e2a
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...