Gå til innhold

Hva er det med voksne mennesker som ikke spiser verken fisk eller grønnsaker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er merkelig at det finnes voksne mennesker som ikke spiser fisk eller grønnsaker, fordi det ikke smaker godt. Minner meg litt om småbarn og tenåringer som har bestemt seg for å ikke like det, men en begynner å spise det når en blir voksen. Fisk kan lages på flere måter og en kan lage mye godt tilbehør med grønnsaker.

Anonymous poster hash: 029b9...966
  • Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smaksløkene våre funker bare mye bedre enn alle andres. Såkale supersmakere!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Uenig. Vil heller påstå at dere har svært begrensede smaksløker.

• Liker 33
Skrevet

Har lurt på det samme. En i familien er super kresen. Spiser bare kyllingfileter, makrell i tomat og pølser.

Alt annet er æsj, og hun er voksen. :bond:

Blir rimelig oppgitt når vi sitter rundt middagsbordet på julaften og spiser ribbe mens hun spiser pølser.... :dry:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig argument. Supersmakere er ofte veldig glade i variert mat fordi de oppfatter mer av nyansene.

Noen grønnsaker og feks grapefrukt inneholder et stoff som bare supersmakere merker, og det er veldig beskt. Derfor er det enkelte spesifikke ting mange supersmakere ikke spiser.

Å være supersmaker er ikke synonymt med å være kresen, snarere tvert i mot.

Min antagelse til TS spørsmål: dårlige vaner og dårlig tilberedt mat, samt at noen er genuint kresne av natur.

Anonymous poster hash: 05dd4...4e7

• Liker 17
Gjest Coolaid
Skrevet

Det handler rett og slett om vaner fra man er liten av. Man har ettergivende foreldre som diller og duller..og lar barnet spise det som den bestemmer selv. Så blir barnet voksen og beholder de samme matvanene. Det sitter i hodet. Det er ikke smaksløkene som er problemet. Det er de andre "løkenen"....

Skrevet (endret)

Jeg så noen minutter av dette programmet på TV3: Hellstrøm rydder opp.

Det er visst noen som har ganske sterk angst og sterke ubehagelige følelser rundt det å skal enten prøve ny mat eller spise noe de ikke er vant til.

Dette kan kanskje virke rart eller fremmend for de fleste av oss, men jeg tror ikke det hjelper å sette seg til doms over de.

Endret av ord deling
  • Liker 2
Skrevet

Det handler rett og slett om vaner fra man er liten av. Man har ettergivende foreldre som diller og duller..og lar barnet spise det som den bestemmer selv. Så blir barnet voksen og beholder de samme matvanene. Det sitter i hodet. Det er ikke smaksløkene som er problemet. Det er de andre "løkenen"....

Tja..., jeg ble bestandig tvunget til å spise mat jeg ikke likte som liten, og jeg fikk ikke annen mat. Jeg kunne sitte i flere timer ved middagsbordet å bare pirke i maten, det gikk ikke ned. Jeg er vel bare veldig kresen..

• Liker 3
Skrevet (endret)

Tja..., jeg ble bestandig tvunget til å spise mat jeg ikke likte som liten, og jeg fikk ikke annen mat. Jeg kunne sitte i flere timer ved middagsbordet å bare pirke i maten, det gikk ikke ned. Jeg er vel bare veldig kresen..

Signerer denne.

"Dårlige vaner", "dårlig tilberedt mat" og "ettergivende foreldre" er desverre ikke argumenter gode nok, og stammer tydelig fra mennesker som ikke sliter med kresenhet og kanskje har vanskeligheter med å forstå hvorfor noen "velger" å være så "vrange".

Noen er kanskje bare vrang av natur. Andre liker muligens oppmerksomheten. Men det finnes faktisk de som sliter genuint og forbinder bare mat med press, stress og mas. Jeg er en av disse. Jeg har lest side opp og side ned om "Supersmakere", og trodde kanskje jeg passet inn under denne kategorien - bortsett fra at jeg plukket opp at Supersmakere faktisk er mindre kresne enn det jeg er. Og at Supersmakere ofte liker mer variert mat er ikke riktig: her foreslår jeg litt research AB. Det er jo nettopp derfor disse kalles Supersmakere - de oppfatter og plukker opp de dårlige smakene og konsistensene bedre enn andre og holder seg unna dem. Mange med spiseforstyrrelse er Supersmakere (her viser jeg til en dokumentar som gikk på TV angående dette fenomenet. Husker desverre ikke navnet).

Les denne artikkelen, den omhandler Selektiv Spiseforstyrrelse. Den er ganske interessant og beskriver hvordan feks folk som meg har det. Det er mer alvorlig enn det man tror, og jeg synes det er en uting å fnyse av kresne mennesker. Jeg klarer og har aldri klart å assosiere mat med noe positivt. Mamma har alltid slitt med mitt matinntak, og min familie og slekt er fra nordnorge og innehar en sterk matkultur med mange varierende ingredienser. Jeg har aldri "sluppet unna", men jeg kunne bruke mange timer som liten ved matbordet og tvinge i meg det på tallekenen. Greia er rett og slett at enkelte mattyper (som tomat, bønner, oliven o.l) gjør meg kvalm og gir meg trang til å spy.

Jeg er også en av de "slitsomme" som spiser min egen mat på julaften. Jeg er ikke glad i mat som "smaker" for mye, og jeg takler ikke visse konsistenser. Så mens resten av familien spiser pinnekjøtt, spiser jeg en bit kalkun. Om folk dømmer meg øst og vest for at jeg er så vanskelig (og det er det mange som gjør) forteller det meg bare at de er uvitende, ignorandte og mangler forståelse og kunnskap. Det er ikke direkte deres feil - men det er ihvertfall ikke min.

Endret av Sunbeam
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Har lurt på det samme. En i familien er super kresen. Spiser bare kyllingfileter, makrell i tomat og pølser.

Blir rimelig oppgitt når vi sitter rundt middagsbordet på julaften og spiser ribbe mens hun spiser pølser.... :dry:

Æsj, det er jo ikke godt å kun spise slikt. Tenk å kun spise hermetiske kjøttboller i tomatsaus.. (spy..)

Endret av Evel
Skrevet

Jeg syns selv jeg er kresen, er mange ting jeg ikke liker og sitter ofte å pirker i maten om jeg får servert noe nytt. Prøver å forbedre meg da :P

MEN jeg syns det er rart at noen kan si de ikke liker fisk eller grønnsaker. Det blir som å si man ikke liker kjøtt. Det finnes mange forskjellige fisker og tilbredningsmetoder som absolutt ikke smaker det samme. og det finnes vel hundrevis av forskjellige grønnsaker som verken smaker det samme eller har samme konsistens.

• Liker 7
Skrevet

Dårlig argument. Supersmakere er ofte veldig glade i variert mat fordi de oppfatter mer av nyansene.

Noen grønnsaker og feks grapefrukt inneholder et stoff som bare supersmakere merker, og det er veldig beskt. Derfor er det enkelte spesifikke ting mange supersmakere ikke spiser.

Å være supersmaker er ikke synonymt med å være kresen, snarere tvert i mot.

Min antagelse til TS spørsmål: dårlige vaner og dårlig tilberedt mat, samt at noen er genuint kresne av natur.

Anonymous poster hash: 05dd4...4e7

Har du noen kilder med det angående grapefrukt? Jeg har aldri skjønt hvordan i granskauen noen kan drikke og spise de greiene - for meg smaker det død og helvette. Som å tygge druestener for å si det mildt.

• Liker 5
Skrevet

Man har det godt i Norge. Så godt att når en er liten så kan en velge hva en vil ha og ikke, å skriker en att en ikke vil ha fisk gir slappe foreldre etter, så blir det sånn.

Når jeg var liten spiste vi det som kom på bordet eller gikk sultne. Det var ikke to alternativ.

Voksne som oppfører seg sånn driter seg ut. Det virker barnslig og idiotisk. Meg irriterer det.

• Liker 5
Gjest Coolaid
Skrevet

Vi har flere tv programmer, for eksempel Hellstrøm og et britisk program (husker ikke hva det heter) som handler om folk med et veldig kresent kosthold. Om det er diagnosert som spiseforstyrrelser eller bare handler om ekstreme matvaner og det å være kresen, er det samme. Jeg tror det veldig sjelden er problemene er av fysisk art, men heller at det er i tankene, som for eksempel en spiseforstyrrelse eller bare en tillat vane gjennom oppveksten.

Skrevet

Jeg har opplevd mange unge voksne som påstår at de ikke liker ditt og datt, men når de da utdyper viser det seg at de smakte for veldig mange år siden, da de var barn. Det å smake på nytt på noe man ikke har likt er jo kjempeviktig, for smaksløkene våre endrer seg opp igjennom årene. Jeg likte hverken salat eller grønnsaker da jeg var liten, nå elsker jeg det!

• Liker 6
Skrevet

Uenig. Vil heller påstå at dere har svært begrensede smaksløker.

Supersmakere har flere smaksløker og kjenner derfor noen smaker sterkere enn de som ikke er supersmakere. Særlig de bitre smakene.

Dere kan teste dere selv. Ta et "ringpermhull" over tunga og tell hvor mange totter dere ser. Få hjelp av noen eller ta høyoppløslig bilde av det og tell selv. En supersmaker har over 35.

Jeg ser ikke på meg selv som kresen, men de få tingene jeg ikke liker ligger på lista over mat supersmakere ikke liker. Som for eksempel øl, kaffe, te, grapefrukt og sjømat. Og jeg kjente at melka var på vei til å bli sur før faren min gjorde det for eksempel. Jeg nektet å drikke den fordi den var jo sur, mens han ble irritert fordi "melka er jo helt fin, nå må du skjerpe deg".

Og det er ikke bare å smake på noe mange nok ganger. Om jeg så smaker på bæsj 100 ganger så tror jeg ikke jeg kommer til å like det.

Men går folk så langt som at de ikke liker noen grønnsaker, da er det nok noe galt med dem.

• Liker 3
Gjest lillelarve
Skrevet (endret)

Alle har jo forskjellige smaksløker da, så det er ikke all mat man klarer, hehe... Men jeg er enig i at det finnes en del voksne mennesker som er altfor kresne. Det finnes da grenser...

Jeg f.eks. klarer ikke sopp. Altså... Det er ikke noe jeg kan bestemme. Får jeg sopp i munnen, blir jeg kvalm. MEN, jeg nekter ikke å spise en middagsrett fordi den har sopp i. SÅ kresen er jeg ikke. Da kan man heller plukke litt unna, eller bare prøve så godt man kan å svelge det.

Det går jo også an å prøve forskjellige varianter av maten. Det er mye fisk jeg ikke liker, men man kan få en god fiskerett om man bare prøver seg fram. Lakseburgere f.eks. er helt nydelig. Laks for seg selv kan være veldig kjedelig, men frisker man det opp kan det bli spennende. Grønnsaker kan man kutte i små biter så man slipper å ta store tygger av det, blande det i en god saus, dyppe dem i dipp, blande det med kjøtt, etc. Det er mange alternativ.

Edit: Førte på et avsnitt.

Endret av lillelarve
Gjest multibox
Skrevet

Jeg syns det er merkelig at det finnes voksne mennesker som ikke spiser fisk eller grønnsaker, fordi det ikke smaker godt. Minner meg litt om småbarn og tenåringer som har bestemt seg for å ikke like det, men en begynner å spise det når en blir voksen. Fisk kan lages på flere måter og en kan lage mye godt tilbehør med grønnsaker.

Jeg spiser ikke fisk fordi jeg synes det i 9/10 tilfeller smaker jævlig. Blir jo like dumt som å si at vegetarianere er som småbarn som har bestemt seg for å ikke spise kjøtt......

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke orket å spise ribbe heller, maken til kjedelig og dårlig mat skal man lete lenge etter. Etter min mening! ;)

Ellers spiser jeg mye, og undrer meg også over voksne mennesker som ikke takler noen type fisk eller grønnsaker i det hele tatt. Såklart finnes det grønnsaker og fisk jeg ikke er like glad i heller, men jeg synes det blir rart ikke å like noe som helst. Var på middag med en god del venner for noen uker siden, og to av venninnene mine la igjen alle grønnsakene(spiste wok) på tallerkenen. Det er rimelig spesielt, da disse grønnsakene er relativt lette å like blant de fleste.

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg synes er rart er at "supersmakere" spiser taco og andre krydrete middaggsretter, men ikke f.eks. laks eller kveite. Det er jo en objektiv sannhet at mange fisker smaker ganske lite. Rå laks har overhodet ingen sterk smak, men supersmakeren som ikke spiser fisk lett kan spise en svidd grillpølse som jo smaker mye mer.

Anonymous poster hash: 789f6...88b
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...