Gå til innhold

Hva gjør dere aleneforeldre i feriene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med en gutt på 4 år, som i år må ha fem uker ferie fra barnehagen. Vi har lite familie og de få vi har er på sydenferie mens vi har ferie. Vi har ikke råd til å være med og siden de er bortreist har vi ingen vi kan reise på besøk til heller.

Vi bor i blokk, og jeg ser for meg sommeren som ganske ensom, med alle andre bortreist på ferie.

Hva gjør dere andre? Har alle andre aleneforeldre råd til å reise på ferie?

Anonymous poster hash: d0908...983
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det her også. Jeg gruer meg litt til ferien.

Anonymous poster hash: d4749...248
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med en gutt på 4 år, som i år må ha fem uker ferie fra barnehagen. Vi har lite familie og de få vi har er på sydenferie mens vi har ferie. Vi har ikke råd til å være med og siden de er bortreist har vi ingen vi kan reise på besøk til heller.

Vi bor i blokk, og jeg ser for meg sommeren som ganske ensom, med alle andre bortreist på ferie.

Hva gjør dere andre? Har alle andre aleneforeldre råd til å reise på ferie?

Jeg reiste på ferie med andre som var alene med barn. Leide hytte etc.

Etterhvert så ble det sydenturer etc pga ny jobb og bedre råd...

Anonymous poster hash: e8b73...49f

AnonymBruker
Skrevet

er også aleine med en gutt på 4år.her har vi planlagt to dager i Kristiansand dyrepark.bestillt tidlig så fikk det billigere enn det er nå.

Ellers så blir det dagsturer til tangen dyrepark og Hunderfossen.kansje en tur til tusenfryd.

spådd en sommer med mye sol så bruker vel også nærmiljøet til strand og gåturer i skogen.

har også venner med barn på samme alder så blir vel noen treff der.

så er jeg så heldig så jeg kan fritt bruke en campingvogn som står ved sjøen.

Anonymous poster hash: f56b8...f50
AnonymBruker
Skrevet

bor du i oslo?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Oslo, ja. Flyttet hit i fjor sommer og er student, så har ikke blitt kjent med særlig mange utenfor studiemiljøet. Har fått gode venner på studiet, men de er barnløse og ikke så interesserte i å være med på "barneaktiviteter". Hadde vært fint å kjenne noen andre foreldre i samme situasjon som meg egentlig...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene, og ja, vi har råd til å reise på ferier. Men det er kun fordi jeg prioriterer reise fremfor alkohol/røyk/shopping (shopping av sminke/klær&sko/vesker til meg selv). :)

Vi bruker å dra til Danmark hver sommer. Av og til syden.

Besøker familie.

Bli medlem av foreldreklubben så får du gratis minicruise med Stenaline, tur/retur Oslo - Fredrikshavn. :) I sommerferien er det barnas båt.

Følg med på Enestående familier på facebook, de arrangerer diverse utflukter hele året, også i sommerferien.

Anonymous poster hash: d6e40...991
AnonymBruker
Skrevet

hvor gammel er du om jeg får spørre ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene, og ja, vi har råd til å reise på ferier. Men det er kun fordi jeg prioriterer reise fremfor alkohol/røyk/shopping (shopping av sminke/klær&sko/vesker til meg selv). :)

Vi bruker å dra til Danmark hver sommer. Av og til syden.

Besøker familie.

Bli medlem av foreldreklubben så får du gratis minicruise med Stenaline, tur/retur Oslo - Fredrikshavn. :) I sommerferien er det barnas båt.

Følg med på Enestående familier på facebook, de arrangerer diverse utflukter hele året, også i sommerferien.

Anonymous poster hash: d6e40...991

Tusen takk for konkrete tips, det siste der var veldig interessant. Mitt shopping/alkohol-budsjett er nok veldig lite, men med studentøkonomi blir det ikke så veldig mye til overs uansett.

Til siste: jeg er 29 år. Hvordan det?

Skrevet

Det går båter ut til øyene i Oslofjorden, da kan du bruke månedskort så vidt jeg vet. Alternativt Sognsvann. Da treffer du sikkert andre småbarnsfamilier. Frognerbadet med Vigelandsparken er koselig i fint vær, tur i marka, Festningen. Rett og slett oppdag Oslo. Er det regn kan dere gå på kino.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

er noe eldre enn deg,men vi begge har gutter på 4 år.

bor i landlige omgivelser en kort togreise ifra oslo.

kansje vi kunne ha møttes og sett om vi finner tonen?

når skal dere ha ferie?

Skrevet

Drar til familie, men ellers så drar vi på stranda, ut i skogen osv. Alt trenger ikke koste så mye :)

• Liker 1
Skrevet

Oslo har mye å by på om sommeren. Huk, Vervenbukta, Ingierdstrand, Frognerparken osv. Ellers kan du dra på telttur på Kosterøyene. Det går ferge fra Strømstad.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også alene med en 4-åring men jeg har faktisk ikke bekymret meg en eneste dag for om vi har råd til å dra på ferie eller ikke. Ikke fordi jeg har veldig god økonomi, men fordi en 4-åring strengt tatt ikke har behov for store ferieturer og massevis av kostbare opplevelser. Det går an å ha en kjempefin sommerferie uten sydentur. Det viktigste må vel være at han får være med deg. Ellers er det også viktig om du får sosialisert han med andre barn, finne på ting med andre som har barn. Trenger ikke være store greiene, kanskje dra på en strand, dra på tivoli/sirkus, sykkelturer, teltturer, fisketurer osv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

er noe eldre enn deg,men vi begge har gutter på 4 år.

bor i landlige omgivelser en kort togreise ifra oslo.

kansje vi kunne ha møttes og sett om vi finner tonen?

når skal dere ha ferie?

Jeg foretrekker oftest de som er eldre enn meg. Jeg er ikke typisk ut på byen-person, og det virker som om det er det som er hovedfokuset selv for de som er like gamle som meg. :fnise:

Men ja. Da må jeg bare komme over baugen med å avsløre brukernavnet mitt. :sjenert: Vi har ferie hele juli og første uka i august.

Jeg er også alene med en 4-åring men jeg har faktisk ikke bekymret meg en eneste dag for om vi har råd til å dra på ferie eller ikke. Ikke fordi jeg har veldig god økonomi, men fordi en 4-åring strengt tatt ikke har behov for store ferieturer og massevis av kostbare opplevelser.

Akkurat det er jeg enig i, men jeg tror kanskje det blir litt kjedelig for en 4-åring med bare mamma i 5 uker, spesielt når vi ikke har råd til å gjøre særlig mange sprell og vi har heller ikke bil. Dessuten må jeg innrømme at det kan bli litt ensomt for meg også, uten noe særlig voksenkontakt i løpet av en hel sommer.

Skrevet

skal ha ferie i 3 uker ifra 16 juni vi da så synd det ikke klaffer helt..

men ta kontakt har du lyst :-)

Skrevet

Jeg foretrekker oftest de som er eldre enn meg. Jeg er ikke typisk ut på byen-person, og det virker som om det er det som er hovedfokuset selv for de som er like gamle som meg. :fnise: Men ja. Da må jeg bare komme over baugen med å avsløre brukernavnet mitt. :sjenert: Vi har ferie hele juli og første uka i august. Akkurat det er jeg enig i, men jeg tror kanskje det blir litt kjedelig for en 4-åring med bare mamma i 5 uker, spesielt når vi ikke har råd til å gjøre særlig mange sprell og vi har heller ikke bil. Dessuten må jeg innrømme at det kan bli litt ensomt for meg også, uten noe særlig voksenkontakt i løpet av en hel sommer. Anonymous poster hash: d0908...983

Dere vil jo treffe andre barn hvis dere drar ut på tur. Alltid barn på stranden som poden kan leke med, f.eks. Da kan det hende du får litt kontakt med foreldrene også.

• Liker 1
Skrevet

Drar til familie, men ellers så drar vi på stranda, ut i skogen osv. Alt trenger ikke koste så mye :)

AnonymBruker
Skrevet

Kan barnehagen kreve så mye som 5 uker obligatorisk ferie, er det privat barnehage da eller? I vår kommunale barnehage er det egentlig åpent hele ferien. Dvs. de har tre uker hvor de slår sammen med andre barnehager, så hvis man ikke skal ha ferie i de tre ukene så må barnet til en annen barnehage, men er garantert å få med en ansatt de kjenner fra sin egen barnehage.

Anonymous poster hash: 8be8b...0a6

AnonymBruker
Skrevet

Kan barnehagen kreve så mye som 5 uker obligatorisk ferie, er det privat barnehage da eller?

Nei, barnehagen vår har stengt hele juli og så har de lagt planleggingsdager til den første uka etter at de ikke er stengt mer. Men det er en privat barnehage, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...