Gå til innhold

Matpakkeregler på skolen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger vi dette utspillet fra Jørgen Foss ?

Og trenger vi regler for hva barna har i matpakken ?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse/vil-ha-matpakkeregler-for-foreldre/a/10124463/

Hva med de kresne barna??? Som er undervektige..?? Sønnen min er 148cm og 28 kg...... :(

Har en gutt som ikke spiser noe annet pålegg enn nugatti. Spiser bare noen få middagsmåltider.

Er ikke bra å gå en hel dag uten mat bare fordi de vil ha regler på skolen.

Har også ei som er overvektig. Hun får salat etc med seg. Foreldre MÅ klare å tenke selv!!!

• Liker 14
Gjest Tekola
Skrevet

Jeg synes det er helt håpløst å skulle ha regler for sånt. Opplys gjerne foreldrene om hva som er fornuftig å ha med, men å legge seg borti hva ungene har med synes jeg er helt feil, med mindre det virkelig er bekymringsverdige matpakker (type bare godis osv.).

AnonymBruker
Skrevet

Hva med de kresne barna??? Som er undervektige..?? Sønnen min er 148cm og 28 kg...... :(

Har en gutt som ikke spiser noe annet pålegg enn nugatti. Spiser bare noen få middagsmåltider.

Er ikke bra å gå en hel dag uten mat bare fordi de vil ha regler på skolen.

Har også ei som er overvektig. Hun får salat etc med seg. Foreldre MÅ klare å tenke selv!!!

Sønnen din må jo være grusomt feilernært om han kun spiser nugatti?

Anonymous poster hash: 0575b...128

• Liker 36
Skrevet

Sønnen din må jo være grusomt feilernært om han kun spiser nugatti?

Anonymous poster hash: 0575b...128

Han spiser annen mat og, men det blir middag. Da må den være varm. Vanskelig på skolen det. Det fins dessverre barn som ikke spiser som de skal uansett hvordan man prøver.. Han har vært selektiv siden han var nyfødt. Jeg mistet melken og måtte gi flaske. Ble avhengig av bestefar som var den eneste han tok flaske av... Godt de var naboer da..

Men nå var det ikke det som var tråden her!!!

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår tankegangen hans, og hadde det vært slik at alle er like, tåler det samme og spiser det samme, hadde det vært helt greit. Men sånn er det ikke. Det finnes barn med allergier, intoleranser, spisevegring, ekstrem småspisthet, undervektige, osv., og da må foreldrene få gjøre det som trengs for at barna skal få i seg mat.

• Liker 10
Skrevet

Det er vanskelig å ha regler, samtidig er overvekt blant både barn og voksne et økende problem. Det er mye usunne matpakker ute og går. Foreldre har ansvaret, men det er ikke lett for lærere å stå på sidelinjen og se at barnet spiser usunt og legger på seg.

• Liker 5
Skrevet

Det er regler for dette på vår skole, men jeg ser egentlig ikke poenget med det.. Mine barn får ikke ta med søtpålegg på skolen, men det er jo fordi jeg bestemmer det..

Vet at enkelte barn i klassen til begge barna har med nugatti ofte, til tross for reglene.. Men hva skal skolen gjøre? Kaste matpakken? Beslaglegge den og gi tilbake ved skoleslutt?

Det blir jo ikke fulgt opp på noe vis.. Eneste som skjer er jo at de andre barna stempler barna med nugatti som "regelbrytere".. Er jo ikke bra for klassemiljøet det heller.

• Liker 3
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Barna mine går ikke på skolen lenger, men her har det vært matpakkeregler, eller i alle fall oppfordringer, i alle år!

Ikke sukkerpålegg, ikke loff, ikke godteri eller potetgull, ikke mat som måtte varmes, ikke mat som kunne søles ut osv.

Reglene kunne omgås dersom det var spesielle årsaker til det, men på generelt grunnlag ble det oppfordret til at alle foreldre fulgte de anbefalte retningslinjene.

Jeg ser ikke helt problemet med å komme med oppfordringer.

Endret av Sprettballen
  • Liker 7
Skrevet

Det er regler for dette på vår skole, men jeg ser egentlig ikke poenget med det.. Mine barn får ikke ta med søtpålegg på skolen, men det er jo fordi jeg bestemmer det..

Vet at enkelte barn i klassen til begge barna har med nugatti ofte, til tross for reglene.. Men hva skal skolen gjøre? Kaste matpakken? Beslaglegge den og gi tilbake ved skoleslutt?

Det blir jo ikke fulgt opp på noe vis.. Eneste som skjer er jo at de andre barna stempler barna med nugatti som "regelbrytere".. Er jo ikke bra for klassemiljøet det heller.

Hva skjer om et barn er så kresent at ved andre pålegg på brødskiva så spiser det ikke....? Har et slikt barn... Han kan ikke gå hele skoledagen uten mat pga regler på skolen... Vi kranglet om dette en stund på skolen. Gutten gikk ned i vekt, for han orket ikke spise middag hjemme eller å gjøre lekser når han ikke fikk spise det han ville på skolen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes dette går litt over grensen over hvor mye staten og skolen skal bestemme over hva barna skal få ha på brødskivene. Vi har en uskreven regel på vår skole om at det ikke ønskes sjokoladepålegg i matpakken. Men med et kresent barn i 4.kl som nå i det siste halvåret har blitt mindre kresent og ønsker noe annet i matpakken enn sjokoladepålegg, så må jeg si at jeg blir frustrert over dette.

Jeg prøvde alle slags pålegg i forskjellige varianter i flere år (matpakken kom med hjem igjen urørt så og si hver dag og det er faktisk ikke bra), før barnet selv ytret ønske om å prøve noe annet. Og det var for omtrent 6 mnd siden. Så ja, jeg sendte til slutt med sjokoladepålegg i matpakken fordi jeg mente (og fremdeles mener) at det var bedre at barnet mitt fikk i seg mat enn at det skulle gå sulten på skolen pga en regel.

Hvis de er så bekymret, så får de komme med opplysninger til foreldrene. Men å lage en regel og "tvinge" barna til å ha noe i matpakken som de ikke vil ha, blir for dumt.

Jeg forstår hvor de kommer fra, men jeg synes likevel det blir for dumt. Dette er ikke veien å gå.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er helt enig med Jørgen foss. Unger skal ikke spise nugatti og pannekaker med sukker og andre sukkerbomber på en daglig basis. Selvfølgelig blir ungene kresne når de vet at de vinner tilslutt.

• Liker 19
Skrevet

Enkelte foreldre kan faktisk ikke tenke selv. :-)

Kjente to fantastiske jenter på barneskolens som begge er veldig svære. De fikk bare drittmat, og resten av familien var utrolig stor de og. Til tross for at helsesøster flere ganger i året sendte med matplan og ringte inn til møter, skjedde det ingenting. Begge to har store helseplager og diabetes fikk de før de ble 20...

• Liker 7
Skrevet

Jeg er helt enig med Jørgen foss. Unger skal ikke spise nugatti og pannekaker med sukker og andre sukkerbomber på en daglig basis. Selvfølgelig blir ungene kresne når de vet at de vinner tilslutt.

Vinner til slutt....!!??!!??? Død til slutt hadde det blitt da. Og her er legen enig med oss.

Vi har forsøkt å sette hardt mot hardt, men hadde jeg stått på mitt lenge nok så hadde gutten sultet ihjel.

Bedre med litt sukker på brødskiva enn ikke mat i det hele tatt. Unger er forskjellige.

• Liker 7
Skrevet

Kjente to fantastiske jenter på barneskolens som begge er veldig svære. De fikk bare drittmat, og resten av familien var utrolig stor de og. Til tross for at helsesøster flere ganger i året sendte med matplan og ringte inn til møter, skjedde det ingenting. Begge to har store helseplager og diabetes fikk de før de ble 20...

Jeg vil nå si at dette høres ut som et ekstremt tilfelle, men ja, man har de som gir totalt f i hva de putter i barna. Mine barn er ikke overvektige heldigvis, men minstemann er den som har vært mest kresen av alle barna og når matpakken kom hjem igjen urørt, uansett hva som var på av sunt og "godkjent" pålegg, så måtte jeg til slutt kaste inn håndkleet for å i det hele tatt få mat i barnet på skolen. Jeg er nå bare glad for at perioden med kresenhet er over for oss og at jeg slipper å bekymre meg for om matpakken blir spist eller ikke.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva med de som har undervektige barn? Kan ikke de tenke selv heller da..?

Har heller aldri brus hjemme, og han drikker mye melk. Spiser heldigvis fisk og kylling, brokkoli og gulrøtter. Ikke saus.

Redigert: så først nå at du hadde skrevet enkelte, og ikke ment alle... Seint på kvelden vist...

Endret av MissFrkFryd
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drakk en liter sjokomelk hver dag på ungdomsskolen, men det gikk da bra likevel.

Anonymous poster hash: 109c7...5e0
  • Liker 1
Skrevet

Hva med de som har undervektige barn? Kan ikke de tenke selv heller da..?

Har heller aldri brus hjemme, og han drikker mye melk. Spiser heldigvis fisk og kylling, brokkoli og gulrøtter. Ikke saus.

Redigert: så først nå at du hadde skrevet enkelte, og ikke ment alle... Seint på kvelden vist...

Undervektige barn er som oftest ikke et resultat av at foreldrene sulter dem, mens overvektige barn i stor grad er et resultat av foreldrene. Har sett hvor mye styr det er med kresne barn, tar av hatten for dere. Lett å si at man selv ikke hadde gitt nugatti eller pizza, men når ungen ikke har spist på to dager må man bare gi opp slike prinsipp.

• Liker 10
Skrevet

Jeg drakk en liter sjokomelk hver dag på ungdomsskolen, men det gikk da bra likevel.

Anonymous poster hash: 109c7...5e0

Ja, det er en annen ting også. På vår skole er det skolemelk og man kan velge mellom h-melk og sjokolademelk lett. Hvis skolen skal være så sunn, så må de også fjerne sjokolademelken da. Man kan ikke ha det ene, men ikke det andre....

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså... joda, det finnes enkelte unntak om barn som skiller seg ut fra de er nyfødte og av en eller annen fysisk eller mental årsak ikke kan spise noe annet enn nugatti. Men ærlig talt, dette er da ikke årsaken bak hvorfor de fleste kresne barn vil ha nugatti på brødskiva. De vinner hjemme fordi foreldrene gir opp.

Selv undres jeg på hvorfor små barn i det hele tatt vet hva nugatti er. Hvis det aldri fantes i hus og barna ikke visste at det var et alternativ, så tror jeg ting hadde vært annerledes for mange.

Det blir som diskusjonen med overvektige, hvor man trekker inn sykdommer, medisiner osv. Joda, noen få overvektige er det pga sykdommer og medisiner. Og noen få barn har issues som er medfødte som foreldrene ikke kan noe for. Men i de fleste tilfeller må man kalle spade for en spade og se hva den reelle årsaken er. (Og, ja, jeg er selv overvektig. Selvforskyldt).

Anonymous poster hash: a005c...ee9
  • Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...