Gå til innhold

Barnehagestart i januar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi venter liten nå i sommer. Jeg ønsker å gå hjemme til januar 2016, da er kjøttet halvannet år når han/hun begynner.

Man kan på bhg søknadene skrive opp ønsket oppstart, uten at dette nødvendigvis blir som man alltid håper.

Noen erfaringer å dele? Hvor vanlig er det å faktisk få plass i januar? Vi ønsker jo ikke å få tildelt plass fra aug og måtte betale for den helt til januar... Da må vi heller vurdere en annen løsning.

Anonymous poster hash: 5f18b...1b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

det skulle stå KNØTTET! Ikke kjøttet....autospell.

Anonymous poster hash: 5f18b...1b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov å holde på en plass fra august til januar uten å betale for den.

Om du får plass i januar kommer an på om kommunen/bydelen din har full barnehagedekning. Her i kommunen er det løpende opptak hele året, frem til barnehagen er full. Dette er fordi vi har mer barnehageplasser enn det finnes ettåringer i august. Det er også et krav i vedtektene om at barna må være fylt ett år før de starter.

Andre plasser jeg har jobbet fyller de opp avdelingen i august, og når januar kommer tar man inn ett ekstra barn. Dette kan man gjøre fordi de eldste barna på småbarnsavdeling, de som nå fyller tre år, reknes som de er tre år, på papiret. Og bemanningskravene i en barnehage varierer om barnet er under eller over tre år. Dermed "frigjør" en litt voksne, selv om antallet barn er det samme. Men her setter man altså grensen ved ett barn, maks to, uten at de eldste må flytte over på stor avdeling.

Noen løser det også ved at de eldste barna på småbarnsavdeling flytter over på stor avdeling for å frigjøre plass til flere småbarn.

Du bør først sjekke om det er full barnehagedekning der du bor, eller om du må begynne å se deg om etter dagmamma, au pair eller lignende.

Anonymous poster hash: 70953...847
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov å holde på en plass fra august til januar uten å betale for den.

Uten å BRUKE den, mener jeg. Dette er fordi barnehagen mottar tilskudd for hvor mange barn som er i barnehagen, og da kan ikke barnehagen få tilskudd for barn som ikke er der.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er umulig å svare på uten å vite hvor du bor.

Det enkleste er nok om du sjekker med dekningen i kommunen og hvilke regler som gjelder. Her hos oss får barn plass fra de er åtte måneder i de fleste barnehagene, men vi har langt fra full dekning og det er nok fryktelig vanskelig å få en plass i januar. Det skjer, men jeg ville ringt og hørt hvis jeg ønsket å prøve på det, bare for å høre hvordan det generelt ligger an med frigitte plasser i januar. Det er heller ikke lov å holde av en plass og bare betale for den, nettopp fordi det står såpass mange i kø. En veldig lang innkjøring ser de gjennom fingrene med, men å få plass i august og begynne i januar er (forståelig nok) ikke lov.

SÅ du må sjekke ut hvordan det er hos dere. Dette varierer veldig fra sted til sted.

Anonymous poster hash: 17b2b...7bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...