Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg og en partner startet et selskap for åtte måneder siden, og nå vil hun gå ut av partnerskapet. Vi hadde en avtale om at hun skulle få 35% av firmaet vårt, men ved fratreden må hun overføre aksjene tilbake til meg. Vi hadde også en litt løst formulert avtale om at hun skulle få 150 kroner per time i tillegg til aksjene. Hun har arbeidet 45 timer (ja, ikke mer) og jeg lurer på om det er mest hensiktsmessig å utbetale dette som styrehonorar (hun sitter i styret) eller som lønn (i Brønnøysundregistrene er hun offisielt daglig leder).

Hvis jeg betaler det som lønn, så regner jeg med det blir en god del papirarbeid. Men hvordan er det å utbetale det som honorar? Er det enkelt og greit? Mye papirarbeid? Hun arbeidet like mye med strategi som salg, så det ene er ikke mer «riktig» enn det andre.

Anonymous poster hash: 6e43b...a43
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det spiller ingen rolle. Lønn er lønn uansett.

Anonymous poster hash: c60ab...a5c

Gjest Blondie65
Skrevet

Det blir akkurat det samme både med tanke på arbeidsgiveravgift, innberetning av lønns- og trekkoppgave - etc - som om du betaler timelønn. Den eneste mulige forskjellen er eventuelt feriepenger. Av lønn er det feriepenger, det er vel muligens ikke det av styrehonorar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...