gurkemeie Skrevet 30. mai 2014 #1 Skrevet 30. mai 2014 Hei! Jeg har lenge hatt lyst til å tilføye et mellomnavn - altså et fornavn til. Foreldrene mine ga meg og broren min enkle navn, men jeg har lyst på dobbeltnavn. Dette er ikke hvilket som helst navn, for både mamma og mormor har samme mellomnavnet. Jeg har spurt mamma flere ganger om hun synes det er greit og det har jeg fått klar beskjed om at jeg kan Jeg har også fått gode tilbakemeldinger fra venner, familie og bekjente. (Navnet er Marie - så det er jo veldig vanlig ) Det eneste jeg ble veldig usikker nå er at jeg ikke kan bytte navn før om 10 år igjen. Jeg er 100 % sikker på at jeg skal tilføye det navnet - så det er ikke noe problem. Men så har jeg jo lyst til å gifte meg før 10 år har gått (jeg er 23 år nå). Jeg har lyst til å ta etternavnet til min kommende ektemann (om han er der ute), men kan jeg ikke gjøre det om jeg gifter meg innen 10 år? Om jeg gifter meg om 5 år - må jeg vente 5 år på å få bruke hans navn? Eller er ekteskap et unntak for navneendring innen 10 år?
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #2 Skrevet 30. mai 2014 Ekteskap og skilsmisse er unntak fra den 10-års regelen ja. Bare å bytte nå Anonymous poster hash: 46767...a3f
gurkemeie Skrevet 30. mai 2014 Forfatter #3 Skrevet 30. mai 2014 Så det nå forresten, at "hvis du ønsker å ta etternavnet til ektefelle eller en samboer du har bodd sammen med i mer enn to år, eller som du har barn sammen med, vil dette gå greit selv om det ikke har gått 10 år ennå"
gurkemeie Skrevet 30. mai 2014 Forfatter #4 Skrevet 30. mai 2014 Ekteskap og skilsmisse er unntak fra den 10-års regelen ja. Bare å bytte nå Anonymous poster hash: 46767...a3f Tusen takk for svar! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå