Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst, så velger jeg å poste dette i samliv og relasjoner, fordi for meg så handler dette tema om mine relasjoner.

Jeg velger å åpne meg og gjør meg selv sårbar når jeg deler mine følelser og erfaringer,og jeg håper at det blitt tatt imot med litt mer respekt her, enn i feks debatt eller skråblikk.

Jeg var fem år gammel når familien min flyttet til Norge.

Min mor, far og jeg pakket sammen livene våres i en koffert og bestemte oss for å prøve lykken i det fantastiske land med fjord og fjell som vi hadde hørt så mye om.Vi elsket Norge selv før vi kom hit, og de følelsene har ikke forandret seg på 25 år.

Hvert 17. mai tok vi på oss finstasen og feiret med alle våres venner og naboer, og det var det mange av. Vi føltes oss akseptert og så norske som vi kunne bli. Jeg har aldri hatt venner fra landet jeg er fra, og jeg har også en veldig liten slekt.

Jeg ser ikke mye forskjell fra min familie og Kari Nordmann sin familie. Vi er veldig sekulære, og feirer jul, påske og 17.mai akkurat som alle andre.

Rasisme har jeg ikke sett noe av, og alltid følt med inkludert og vet dere hva? Om noen måneder skal jeg gifte meg med min norske kjæreste! Av og til så har jeg likevel lurt på om jeg er bra nok for han, eller om han hadde vært lykkeligere med en etnisk norsk kvinne. Likevel, er jeg virkelig takknemlig for alt jeg har fått.

Og som bryllupsgave av svigerforeldre, har de tilbud seg å kjøpe en bunad til meg. Dette syns jeg er fantastisk! Men jeg vet ikke om jeg tør å gå med den. Jeg har lest flere steder at folk ser stygt på innvandrere med bunad, for slekten min er jo ikke norske. Med første blikk ser jeg kanskje norsk ut,men hvis man ser nøye så ser man egentlig at jeg ikke er det.

Jeg elsker Norge, og den norske bunaden, Jeg elsker 17 mai, og nasjonalsangen.

Jeg kjenner ikke til nasjonalsangen til "mitt" land. Jeg vet ikke hva de har på seg på nasjonaldagen eller når den er. Det er her jeg hører hjemme.

Etter å ha lest så mye om mitt liv i Norge,lurer du kanskje på hva poenget mitt er.

Og den er at jeg forstår at innvandring er rart. Og at mange er annerledes og at det er vanskelig å få to folkeslag til å smelte sammen på en naturlig måte.

Dette er mye av innvandreren sine feil,men de har ikke all skylden.

De fleste jeg har møtt er flotte, men noen vil at man skal legge fra seg all av egen kultur og religion ved døren, men at man ikke får late som om man er norsk heller. Man skal gå med bøyd hode og bare være takknemlig for å være her. Sånn er det dessverre ikke. Man vil føle seg velkommen. Man snakker om integrering ,men kun fra innvandrere sin side.

I USA er det bare flott hvis du feirer nasjonaldagen! Da er du "amerikaner!",men man kan aldri bli "norsk" og dette gjør litt vondt kjenner jeg.

Fordi alle vil ha tilhørighet, det er naturlig for mennesker. Det er jo her jeg kommer fra,så da lurer jeg på en ting : kommer dere til å se stygt på meg hvis jeg møter opp på neste 17.mai i bunad?

Anonymous poster hash: 7ae44...6f8

Anonymous poster hash: 7ae44...6f8
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gå i din bunad med glede! Og gratulere med det kommende bryllupet! :blomst:

Endret av Evel
  • Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Møt opp i bunad. MEN velg da en bunad fra stedet du bor på. Synes det er latterlig med dem som velger seg bunad fra hvor som helst i landet (når man er nordmann) fordi man ikke "liker" bunaden som er fra fødestedet. Man skal ha bunad fra det opprinnelige stedet man er fra. PUNKTUM.

Anonymous poster hash: c1d95...b9e
  • Liker 10
Skrevet

Bær bunad du - og JEG skal være stolt av deg!

Og gratulerer med nært forestående bryllup! :)

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg vil ikke se stygt på deg fordi du går med bunad. Det høres ut som du har mye mer tilhørighet til Norge enn til fødelandet, så da kan du selvfølgelig velge en bunad et sted i Norge der du føler stor tilhørighet.

Anonymous poster hash: 1c505...37c
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg for min del ser ikke stygt på utlendinger i bunad. Derimot irriterer jeg meg over folk som ikke har snøring på hvordan klestdrakten til flerfoldige tusen kroner skal brukes. Som bruker småjentehodeplagg hvis de er gift, eller som går med sjalets sørgeside ut i festlig lag.

Sett deg inn i hvordan tilbehøret brukes, så er i hvert fall JEG fornøyd, og det er da noe. :laugh:

Anonymous poster hash: 805e3...0a6
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjempeflott med bunad. Velg en fra stedet der du er vokst opp :)

Anonymous poster hash: 7bce8...eda

• Liker 5
Gjest snoopy_93
Skrevet

Kjør på med bunad og ikke tenk på de som ikke vil like det. Dette er din dag og den skal du nyte i den finstasen du vil!

Som nevnt over ville jeg også valgt en bunad fra der jeg bor. Selv er jeg fra Øvre Romerike og bærer en rød Romeriksbunad min farmor sydde til konfirmasjonen min. ^^

Gratulerer så masse med kommende bryllup! :strix:

Skrevet

Gå med bunaden, og vær STOLT! :D

• Liker 3
Skrevet

Gratulerer med bryllup! Og for en flott gave!

Bær din bunad og vær stolt, du har ingen grunn til å føle at du har mindre rett til å vise nasjonal tilhørighet eller at du er norsk bare fordi du ikke er født her. Og om noen synes det er feil, er det de som har et problem, ikke du!

Hadde jeg bodd i India så hadde jeg gladelig hatt på en flott sari når det var fest, eller tradisjonelle fargerike klær et eller annet sted i Afrika. Og du, jeg hadde syntes det var flott med bunad også om du bare hadde bodd her ett år;-)

Det er hva du legger i bunaden og hva den betyr for deg som er viktig, ikke hva andre tror eller tenker.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå skal jeg ikke si det for sikkert, men jeg mener å huske at en bruker her skrev at ifølge tradisjonen var bunad noe de kommende svigerforeldrene ga til den kommende bruden, for å ønske henne velkommen i familien. Bruden fikk da en bunad fra mannens hjemsted, uavhengig av hvor i landet eller hvor på kloden bruden selv kom fra.

Fritt etter hukommelsen dette altså, men jeg tror det var Guybrush som skrev det. At du går med bunad som du har fått fra svigerforeldrene dine er så tradisjonelt som det kan få blitt. Du kan jo sende ham en PM og spørre; han later til å ha litt kunnskap om temaet tradisjon og bunad.

Anonymous poster hash: 805e3...0a6
  • Liker 2
Skrevet

Jeg ville aldri sett stygt på en "ikke-etnisk norsk" person i Norge med Bunad. Ta imot gaven du. Men du bør nok sette deg inn i "bunadsreglene", så spør de som kan bunad om nettopp hvordan din type skal brukes, om du ikke vet så mye om det fra før. Gratulerer med bryllupet! Og kos deg med bunaden :laugh:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For noen herlige svigerforeldre som vil gi deg bunad i gave :)

Jeg synes det høres flott ut at du ønsker å bære bunad. Kjør på! Bare velg en bunad som du har en eller annen stedsmessig tilknytning til - en som hører til enten der du bor nå, eller der du vokste opp, eller der mannen din er fra, f.eks.

I fremtiden håper jeg alle som føler en tilhørighet til Norge (og som har råd og lyst) skaffer seg bunad til festdager. Vi er nokså enkle, vi nordmenn, og har vel sjelden stort annet enn vakker natur å vise frem :fnise: Men akkurat bunadene synes jeg er flotte, detaljrike, forseggjorte, tradisjonsrike kreasjoner. (Jaja, ALLE er ikke like vakre, da...men de fleste.) Å bære bunad er som en liten hyllest til landet, synes jeg.

Anonymous poster hash: 9fbe4...f2d
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri ha sett stygt på deg :-)

Om du møter negative blikk eller kommentarer definerer det på ingen måte deg som person. Det definerer avsenderen... Om folk skulle bruke energi på å gi andre stygge blikk har de det nok ikke så bra med seg selv heller.

Anonymous poster hash: fe1a7...528
  • Liker 2
Skrevet

"Innvandrere" i bunad er bare flott.

Har aldri hørt nod negativt med det.

Som sagt tidligere. Velg en fra stedet zu bor/oppvokst. Det gir mer kred en den du syntes er "finest".

Har bunad selv fra der min familie kommef fra. Ikke der jeg bor.

Ingen vettuge kommer til å være negative.

Skrevet

Jeg synes ikke bunad har noe å gjøre på folk som ikke er født og oppvokst i norge, les: utlendinger. En bunad er et stasplagg som skal være fra hjemstedet ditt. Du er opprinnelig ikke norsk og da skal du etter min mening heller ikke bruke bunad. Jeg er ikke same, derfor går jeg ikke med kofte. Er ikke afrikansk, derfor bruker jeg heller ikke sari. Jeg er ikke fra rogaland, av samme grunn bruker jeg ikke rogalandsbunad.

Hadde du vært adoptert som baby hadde saken vært en annen.

• Liker 2
Gjest Minpin
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke bunad har noe å gjøre på folk som ikke er født og oppvokst i norge, les: utlendinger. En bunad er et stasplagg som skal være fra hjemstedet ditt. Du er opprinnelig ikke norsk og da skal du etter min mening heller ikke bruke bunad. Jeg er ikke same, derfor går jeg ikke med kofte. Er ikke afrikansk, derfor bruker jeg heller ikke sari. Jeg er ikke fra rogaland, av samme grunn bruker jeg ikke rogalandsbunad.

Hun er oppvokst her og har derfor tilknytning til Norge! Du har ikke mer rett til å gå i bunad enn henne bare fordi du er født her. Fysj! Dessuten, hvis det ikke er nok for deg at hun har bodd her siden hun var fem, så skal hun i tillegg gifte seg med en norsk mann.

TS, gå i bunad med god samvittighet! Jeg synes det er nydelig når innvandrere føler så sterk tilknytning til Norge at de velger å gå i bunad, og her er de aller fleste enig med meg. Skulle du mot all formodning få noen stygge blikk så er det de som gir dem det er noe galt med. Ignorer dem! Du har ditt på det rene. :)

Endret av Minpin
AnonymBruker
Skrevet

:klaske:

Jeg flytta fra Troms til Nordland da jeg var fem år gammel, så jeg har vel ikke gjort meg fortjent til Nordlandsbunaden min. 20 år i Nordland og giftemål med en innfødt nordlending, men jeg er jo innvandrer, så jeg må vel bare kravle tilbake over fylkesgrensa og finne meg en klesdrakt derifra...

Anonymous poster hash: 9fbe4...f2d

• Liker 14
Skrevet

Folk flest ser ikke stygt på at innvandrer går med bunad. At det finnes enkelte surmulere som absolutt føler for å informere om dette på nettet, skal du bare overse. De er i ett veldig lite mindretall, og takk og lov for det.

Sprad stolt rundt i stasen din når du får den du. Så kan eventuelle surmulere bare stå der og glo.

Lykke til med bryllup!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eg arva bunaden til besta min, og har all slekt på hennes fødested og følar eg har sterk tilknytning til den staden.

MEN eg er oppvaksen ein heilt annan stad, kan eg ikkje då bruke bunaden min som eg er så stolt over og glad i?!

Bruk bunaden din med stoltheit du TS, og husk at om nokon ser på deg er det 99% sikkert fordi du er så fin. Eg må ærlig sei at eg sjølv av og til glor på "utlendingar" i bunad, men det er bare fordi eg synes det er så flott eit syn! Eg blir stolt av å vera norsk då :-)

TS skriv også at ho ikkje føler nokon tilknytning til landet ho opprinneleg kjem i frå og at ho berre føler seg norsk, for min del kunne ho følt seg knytta til ei anna kultur også :-)

Anonymous poster hash: c9d96...3d0

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...