AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #1 Skrevet 30. mai 2014 Hører noen sier at det egentlig ikke er nødvendig å innta så store mengder, men heller holde fokuset på kjøttet? Anonymous poster hash: 53e9e...8c9
debattanten Skrevet 30. mai 2014 #2 Skrevet 30. mai 2014 Hæ? Paella du snakker om? I tilfellet er det viktig med en del grønnsaker. 1
Jolene Skrevet 30. mai 2014 #3 Skrevet 30. mai 2014 Hæ? Paella du snakker om? I tilfellet er det viktig med en del grønnsaker. Tenkte nøyaktig det samme 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #4 Skrevet 30. mai 2014 Hæ? Paella du snakker om? I tilfellet er det viktig med en del grønnsaker. Rimelig sikker på at paleo er riktig. Anonymous poster hash: 1c4f0...59f 4
Gjest Eurodice Skrevet 30. mai 2014 #5 Skrevet 30. mai 2014 (endret) Hører noen sier at det egentlig ikke er nødvendig å innta så store mengder, men heller holde fokuset på kjøttet?Anonymous poster hash: 53e9e...8c9 Er det steinalderkosthold du mener? Endret 30. mai 2014 av Arabella
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #6 Skrevet 30. mai 2014 Er det steinalderkosthold du mener? JeppAnonymous poster hash: 53e9e...8c9
Gjest Eurodice Skrevet 30. mai 2014 #7 Skrevet 30. mai 2014 (endret) JeppAnonymous poster hash: 53e9e...8c9 Jeg tenkte meg det. Du får google det. Litt språkundervisning: Palios (grunnformen) er et gresk ord (adjektiv) som betyr gammel, fra gammelt av, fortids- . Endret 30. mai 2014 av Arabella
Supraspinatus Skrevet 31. mai 2014 #8 Skrevet 31. mai 2014 Hører noen sier at det egentlig ikke er nødvendig å innta så store mengder, men heller holde fokuset på kjøttet?Anonymous poster hash: 53e9e...8c9 Da hører du feil. Du kan spise så mye kjøtt du har lyst på, det er ingen begrensinger i det. Det betyr ikke at du bare skal spise kjøtt. Det er typisk sånn anti-paleo-retorikk. Det er meningen at du skal spise mye grønnsaker. Utgangspunktet så mye du har lyst på, men hvis du spiser lite fra før, så er det meningen at du skal spise mer. Det er også meningen at du skal velge forskjellig og ikke bare spise det samme. Selv om steinaldermannen gjerne ikke mulighet til å spise så variert. Det eneste du skal begrense er korn, bønner og linser, og meieriprodukter om du ikke tåler det. Frukt kan du spise, men begrens mengden om du vil gå ned i vekt. Ikke helt paleo, men en variant jeg føler er bra: http://authoritynutrition.com/low-carb-diet-meal-plan-and-menu/ Paleo handler mye om kvaliteten på kjøttet også. Du skal velge frittbeitende, økologisk og bærekraftig kjøtt. Og ikke bare spise kjøttet, men også innmat, og kraft kokt på beina. Jeg tenkte meg det. Du får google det. Litt språkundervisning: Palios (grunnformen) er et gresk ord (adjektiv) som betyr gammel, fra gammelt av, fortids- . Paleo i kostholdskontekst er kortform av "paleolithic diet". Selv om det fremstår som at det er basert på hva steinalderfolk spiste så er ikke det riktig. Det er en tilpasning av moderne kosthold, og kanskje mer en guide i matkvalitet.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2014 #9 Skrevet 31. mai 2014 Da hører du feil. Du kan spise så mye kjøtt du har lyst på, det er ingen begrensinger i det. Det betyr ikke at du bare skal spise kjøtt. Det er typisk sånn anti-paleo-retorikk. Det er meningen at du skal spise mye grønnsaker. Utgangspunktet så mye du har lyst på, men hvis du spiser lite fra før, så er det meningen at du skal spise mer. Det er også meningen at du skal velge forskjellig og ikke bare spise det samme. Selv om steinaldermannen gjerne ikke mulighet til å spise så variert. Det eneste du skal begrense er korn, bønner og linser, og meieriprodukter om du ikke tåler det. Frukt kan du spise, men begrens mengden om du vil gå ned i vekt. Ikke helt paleo, men en variant jeg føler er bra: http://authoritynutrition.com/low-carb-diet-meal-plan-and-menu/ Paleo handler mye om kvaliteten på kjøttet også. Du skal velge frittbeitende, økologisk og bærekraftig kjøtt. Og ikke bare spise kjøttet, men også innmat, og kraft kokt på beina. Paleo i kostholdskontekst er kortform av "paleolithic diet". Selv om det fremstår som at det er basert på hva steinalderfolk spiste så er ikke det riktig. Det er en tilpasning av moderne kosthold, og kanskje mer en guide i matkvalitet. Takk for svar. Hvordan ser en typisk matdag ut for deg? Og hvor mye/hvilke grønnsaker spiser du?Anonymous poster hash: 53e9e...8c9
Supraspinatus Skrevet 31. mai 2014 #10 Skrevet 31. mai 2014 Takk for svar. Hvordan ser en typisk matdag ut for deg? Og hvor mye/hvilke grønnsaker spiser du?Anonymous poster hash: 53e9e...8c9 Jeg vil ikke si at mitt kosthold er paleo fra læreboken, men en typisk matdag for meg (formiddagstreningsdag): Frokost før trening: smoothie av 1/2 banan, omegacure (n3-)olje, litt fløte, proteinpulver, potetstivelse og kreatin. Etter trening: 2-3 egg, 50g bacon, litt majones, 1 paprika, kanskje en fruktbit. Kaffe med fløte. Middag: 250g kjøtt/fisk, 2-300g grønnsaker. Fet saus med smør eller kanskje fløte her og. Kvelds grønnsaker og frukt, 1 spiseskje honning. Eller kanskje litt ost og grønnsaker om jeg er sulten.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2014 #11 Skrevet 31. mai 2014 Jeg vil ikke si at mitt kosthold er paleo fra læreboken, men en typisk matdag for meg (formiddagstreningsdag): Frokost før trening: smoothie av 1/2 banan, omegacure (n3-)olje, litt fløte, proteinpulver, potetstivelse og kreatin. Etter trening: 2-3 egg, 50g bacon, litt majones, 1 paprika, kanskje en fruktbit. Kaffe med fløte. Middag: 250g kjøtt/fisk, 2-300g grønnsaker. Fet saus med smør eller kanskje fløte her og. Kvelds grønnsaker og frukt, 1 spiseskje honning. Eller kanskje litt ost og grønnsaker om jeg er sulten. Ser bra ut. Kan jeg spørre hvilken type kjøtt og fisk det går i? Hva som bør prioriteres/er sunnest? Og hvilke grønnsaker du spiser mest av til middagen?Anonymous poster hash: 53e9e...8c9
Supraspinatus Skrevet 31. mai 2014 #12 Skrevet 31. mai 2014 Ser bra ut. Kan jeg spørre hvilken type kjøtt og fisk det går i? Hva som bør prioriteres/er sunnest? Og hvilke grønnsaker du spiser mest av til middagen?Anonymous poster hash: 53e9e...8c9 Jeg mener økologisk kjøtt er sunnest. Varier mellom hva du velger. Jeg tar det jeg har lyst på, men det blir nok litt mer storfe enn svin. Kylling er ikke alltid å få tak i. Dessverre er det vanskelig å få tak i villfanget laks, men jeg velger helst fisk etter hva de har fått inn sist. Det er også litt debatt rundt om det er lurt å spise mye fet villfisk med tanke på miljøgifter i fettet på disse. Egentlig ikke noe jeg tenker mye på, jeg velger som oftest ut i fra lyst. Jeg prøver å spise litt forskjellige grønnsaker ut i fra sesong. Akkurat nå er det mye asparges å få! Paprika er vel kanskje min favoritt og jeg liker at utvalget av andre varianter er større nå enn før. Agurk går det en del av, blomkål og brokkoli likeså. Det blir også en del rotfrukter som persillerot og pastinakk. De smaker utmerket stekt i fløtesaus. Om du er litt streng med karbohydratene så er kanskje ikke disse de beste å fråtse i, men jeg er ikke så nøye på det.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2014 #13 Skrevet 31. mai 2014 Jeg mener økologisk kjøtt er sunnest. Varier mellom hva du velger. Jeg tar det jeg har lyst på, men det blir nok litt mer storfe enn svin. Kylling er ikke alltid å få tak i. Dessverre er det vanskelig å få tak i villfanget laks, men jeg velger helst fisk etter hva de har fått inn sist. Det er også litt debatt rundt om det er lurt å spise mye fet villfisk med tanke på miljøgifter i fettet på disse. Egentlig ikke noe jeg tenker mye på, jeg velger som oftest ut i fra lyst. Jeg prøver å spise litt forskjellige grønnsaker ut i fra sesong. Akkurat nå er det mye asparges å få! Paprika er vel kanskje min favoritt og jeg liker at utvalget av andre varianter er større nå enn før. Agurk går det en del av, blomkål og brokkoli likeså. Det blir også en del rotfrukter som persillerot og pastinakk. De smaker utmerket stekt i fløtesaus. Om du er litt streng med karbohydratene så er kanskje ikke disse de beste å fråtse i, men jeg er ikke så nøye på det. Ok. Hvor får du tak i økologisk storfekjøtt? Er det kjøttdeig det går i? Selv spiser jeg en del stangekylling og salmalaks, er dette ok merker? Får dessverre ikke tak i verken villaks eller økologisk kylling her jeg bor.Anonymous poster hash: 53e9e...8c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå