Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva heter dialekta til de som er fra Oslo eller områder rundt oslo?

Anonymous poster hash: 27fc1...fce
Videoannonse
Annonse
Gjest Tekola
Skrevet

Tilnærmet-Standarisert-Østlandsk? :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Omtales vel ofte som standard østnorsk som en fellesbetegnelse. I Oslo er det også noe som heter oslomål, men det er så godt som borte, i hvert fall blant yngre. Før hadde man også begrepet "dannet dagligtale" om typisk vestkantspråk, men det er også en betegnelse på en så konservativ og dansk-norsk talemåte at det ikke er beskrivende for dagens talespråk.

Innenfor Oslo er det nok i større grad snakk om sosiolekter enn dialekter: Det har altså ikke med geografi å gjøre, men med sosialt lag. Nå henger riktignok sosioøkonomisk status og postnummer til en viss grad sammen i Oslo, men avstanden er ikke akkurat stor nok til at man kan kalle det to dialekter. Du vet sikkert dette, men folk på vestkanten snakker jevnt over "penere" enn folk på østkanten, uten at det egentlig bør kalles dialektforskjeller. Og jada, det finnes massevis av unntak, men det er utvilsomt tendensen.

Anonymous poster hash: 72004...3fd
  • Liker 1
Skrevet

Søringmål :fnise:

Skrevet

Standard østnorsk

AnonymBruker
Skrevet

riksmål

Anonymous poster hash: 7668a...8eb
AnonymBruker
Skrevet

Oslo har på en måte ikke dialekt. Noe som er helt grusomt. De snakker de norske ordene rett ut. Akkurat sånn som de står i ordlista.

Anonymous poster hash: b1c63...568
Gjest Eurodice
Skrevet

Oslo har på en måte ikke dialekt. Noe som er helt grusomt. De snakker de norske ordene rett ut. Akkurat sånn som de står i ordlista.

Det er det ingen som gjør, uansett hvor i landet de bor.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er det ingen som gjør, uansett hvor i landet de bor.

Det er hvertfall ytterst få ord de endrer på i forhold til alle andre steder i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Etter hva jeg har lært er det vel de i Finnmark som snakker nærmest sånn vi skriver. Er jo stor forskjell på uttale og skrivemåte i Osloområdet...

Anonymous poster hash: 84784...0a6

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Det er hvertfall ytterst få ord de endrer på i forhold til alle andre steder i Norge.

Jæi snakker ikke nøyakti sånn såm jæi skriver. De tror jæi ingen jør.

Forstod du det nå?

Endret av Arabella
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jæi snakker ikke nøyakti sånn såm jæi skriver. De tror jæi ingen jør.

Forstod du det nå?

Det er ikke alle i Oslo som gjør det, men noen gjør det.

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg forstår ikke hva du mener. Jeg snakker oslodialekt, men jeg uttaler da ikke alle ord presis som de står i en ordbok. Det er det jeg mener med at ingen gjør det. Sier du for eksempel "jeg, meg, deg, seg", eller sier du "jæi, mæi, dæi, sæi"?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men det bokmålsnære talemålet du sikter til, Oslo Vest, finner du også i de andre store norske byene som Bergen og Stavanger. På mange måter er den bergenske sosiolekten hvor man sier bl.a. jeg, meg, deg og ikke, mer bokmålsnært enn Oslo bymål, da de ikke har a-endelser i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 850ff...7f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hva du mener. Jeg snakker oslodialekt, men jeg uttaler da ikke alle ord presis som de står i en ordbok. Det er det jeg mener med at ingen gjør det. Sier du for eksempel "jeg, meg, deg, seg", eller sier du "jæi, mæi, dæi, sæi"?

Tror bare det er en eller annen form for trolling man like gjerne bør overse. Ingen nordmenn uttaler ord nøyaktig slik de er skrevet, det er ingen som sier "jeg er glad i deg" rett frem. Det vet antagelig denne anonyme også. Jeg skjønner hva man mener med at oslofolk sier ordene "rett frem", selv om det er en upresis beskrivelse, men det gjør jo halvparten av den norske befolkningen.

Anonymous poster hash: 72004...3fd

• Liker 3
Gjest Evans
Skrevet

Hvorfor i alle dager skulle ikke talemåten man har i Oslo være en egen dialekt?

AnonymBruker
Skrevet

Kaller det Oslo-dialekt..og deler det inn i østkant/vestkant.

Hører jo forskjell på vennene mine som er fra østkanten og de fra vestkanten.

Anonymous poster hash: 6eef1...461
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...