Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

vi er to som sysler(28 og 29 år gamle) med tanken om at det hadde vært morsomt å jobbet i utlandet for en periode(max ett år) for å oppleve noe nytt.

Vi har begge ok utdannelse,men er klar for å ta jobber som kanskje ikke er 100% relevant.

Er det noen som har erfaringer med dette? Har dere tips til hvilket land det er ok å jobbe i? Hvilke jobb kan en regne med å få? Hvilke lønn kan en regne med å få?

Hvordan er det å jobbe på cruisebåt?

Skrevet

Får en gått på land og sett seg om, hvis man jobber på cruisebåt?

Skrevet

PÅ cruicebåt jobber man stort sett nesten HELE tiden. Du jobber lange skift og mange dager. Det er lite mulighet til å se ting å du har ikke mye fri i land (såvidt jeg vet). Men hvis du jobber i en "tipped position" som feks servitør eller bartender....å du jobber på en båt som segler fra USA feks (i karibien eller noe) får du MYE tips! Amerikanere er flinke til å tipse!! Har hørt om folk som har jobbet på cruise og lagt seg opp dødsmasse penger! Det er lite å bruke pengene på å man tjener som sagt MYE i tips.

HAr også blitt fortalt at det er MYE festing blandt de ansatte - tross tidlig jobb dagen etter.

Du kan jo feks kontakte Norwegian Cruise line....de kjører bla mellom Miami-Key West- Bahamas....det cruiset har jeg tatt :)

Skrevet

du har jobbet der? eller bare reist med cruiset?

Skrevet

Jeg har bare reist på cruise men jeg hkjenner ganske mange som har jobbet på cruise.

De fleste av dem jobbet for Disney Cruiseline

Skrevet

test også ut Crystal Cruises, de har kontor i Oslo.

det er visst en av de beste selskapene å jobbe for,hørte jeg av en som har vært lenge i cruise skip bransjen

Skrevet

var innom siden til dette cruise-selskapet.

Høres ikke akuratt så lett å få jobb der.. De reiser rundt i europa og prøver å finne de beste folkene. Så når de kommer til Bergen i lille Norge har skal de plukke ut meg blandt alle folk i flere land i europa? OUCH sier bare jeg. lol :o

Gjest Normann i utlandet
Skrevet

Søk på f.eks Monster.com under Europa evt hele verden (enklest å finne jobb i EU landene, trenger ikke arbeidstillatelse). Legg inn søkeord som Norwegian/nordic/bilingual/scandinavian for å finne jobber der de trenger norsktalende. Dette er de enkleste jobbene å få ettersom det er færre søkere til hver jobb, de engelsktalende jobbene er det som regel "innfødte" som får, arbeidsmarkedet er generelt tøft i hele Europa, så det er best/enklest å satse på de som trenger Skandinaver (ofte forventes det at man kan jobbe mot Sverige/Danmark i tillegg hvis man er Norsk). Dersom du kan Norsk/skandinavisk holder det ofte at du bare snakker engelsk i tillegg, bortsett kanskje fra i de landene der det snakkes andre store språk som fransk og tysk. Typiske jobber man finner er div. callsenter (enkel teknisk support, kundeservice, booking ol.), regnskapsmedarbeide og salg, for å nevne noen. Har man høyere kompetanse kan man selfølgelig komme over mer spennende jobber også. En del firma tilbyr "flyttepakker" der de betaler reisen over + at du får noen tusen til å dekke andre kostnader. Jeg vil ikke anbefale å gå via f.eks Manpower om dere kan ungå det ettersom lønningene da er dårligere enn om du bli ansatt direkte av et firma. Lønningene i utlandet er lavere enn i Norge, men det er også levekostnadene og skattenivået, så en lønn på f.eks £14000 eller 18000 EUR per år er normalt. I UK (der jeg bor for tiden) er en lønn på £12000 ikke uvanlig, men da har du ikke god råd, skal man i nærheten av Londorn bør man opp i £17-18000 for å klare seg, og da må man langt ut av byen for å klare husleia. Bor dere sammen sparer dere en god del.

Skrevet

samboeren min jobber på cruise som går i Karibien. Han jobber på en norsk båt, men eneste nordmennene ombord er de som jobber på broa og i maskinen, altså de med de høyeste stillingene. Båten han jobber på tar nærmere 3000 passasjerer og har nærmere 1000 ansatte, og blant dem er det da ca 30 nordmenn. Nordmennene ombord har det ganske fint. De sliter seg ikke ut på jobben og de har stort sett fri når båten ligger til kai, men det er jo fordi jobben deres består i å få båten til å gå.. De jobber ellers 8 timers arbeidsdag + tre til fire timer overtid hver dag. Resten av crewet på båten har det langt fra så fint. De fleste andre har en turnus på 6 -8 måneder ombord og to-tre måneder fri. Men for å jobbe der ett års tid så har en jo ikke planer om å ha så mye fri heller.. Lønningene til flere av de ansatte består bare av tips, men som sagt tidligere her så er spesielt amerkanerene flinke til å gi tips. All handling, for å si det slik, forventes å bli tipset! Servitørene og de som gjør rent på rommene får veldig mye tips. Jeg har selv vært med på båten, og tankene mine om å jobbe ombord så sant en ikke er officer, er at mye er skikkelig drittjobb. Boforholdene for de ansatte er elendige, med knøttsmå rom hvor man må bo to. I mange stillinger er man nesten alltid på jobb, og får skjelden gå i land. Det er heller ikke så veldig spennende å komme tilbake til de samme stedene uke etter uke heller da.. Men sosialt er det nok, og ja det er mye festing. Ellers så er det slik at de ansatte som regel blir ervervet fra lavere stillinger ombord. Det vil si at for helt ferske, må en begynne på bunnen med de dårligst betalte drittjobbene. Og det er mye slt som skal til før en får stige i gradene... Med andre ord, etter å ha bodd mange uker "bak kulissene" på en cruisebåt, og ikke bare sett det som passasjerene ser, så ville jeg aldri anbefalt noen å ta seg jobb på cruisebåt. Mine tanker er at de som søker seg jobb der gjør det fordi de virkelig trenger pengene, ikke fordi de vil oppleve ting, ihvertfall ikke bare for ett år.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ring Crystal Cruices og spør etter Unni!!! Hun ansetter folk på skipene, kjempe hyggelig dame!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

På Norske skip er det alkoholforbud!

Ingen Norske rederier har en slik ansettelses og lønnspolitikk at lønnen kun er tips.

De fleste rederier som er Norsk er ledelsen Norske. Underordnet mannskap er fra lavkostland. Kinesere,Filipinere osv.

Skrevet

En venninne av meg sa opp sin gode jobb i Norge og begynte i jobb som stuepike på cruisebåt i Middelhavet. Hun ønsket "å komme ut litt" og oppleve noe nytt.

Etter kort tid var hun hjemme igjen, angrende og noen livserfaringer rikere. Dessuten var hun ganske klar i meldingene til sine omgivelser: ikke gjør det så sant du ikke vet 100% hva du går til for noe.

Noe av årsaken til denne negative opplevelsen var nok de tøffe arbeidsforholdene med lange økter, tungt fysisk arbeid og dårlig betaling.

Gjest Anonymous
Skrevet

Som Stewardess har du bedre betalt enn de på land. Det skyldes sjømannsfradraget.(bet. mindre skatt)

Synes en jobb uten utd og utbetalt 18-20.000 i mnd er bra. Ikke bruker du penger de ukene du er ute. Lange friperioder.

Lange arb.dager er det. Slk opparbeider man fritid. Hva skal en gjøre om en ikke jobber?

Alle går vakter og det er liten tid til sosialt liv.

er vel noen som ikke vet hva de søker på når de reiser ut?

Husk dere må ha kurs. Dyre kurs er det også.

Gjest Dodgy Lady
Skrevet

Om jeg skulle jobbe i utlandet et år ville nok valget falt på Australia. Er enkelt å få et "work and travel"-visum for et år der.

Men da gjør man det altså for opplevelsen sin skyld og ikke for å sitte igjen med feit bankkonto etterpå. :wink:

Var i Australia i noen uker i vinter og snakka med mange som gjorde dette. Hørtest utrolig artig ut! Jobber 2-3 mnd her og der og reiser rundt om i Australia som du vil selv. Virker ikke som det var noe problem for folk å skaffe seg jobb. Alt fra fruktplukking til badevakter til jobb på hosteller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...