Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg lurer på hva som skjer med ferie og fereiepenger da jeg netopp har startet i ny jobb. Jeg får fast lønn, og ikke timelønn. Jeg har allerede hatt to uker med ferie i år.

Neste måned er det utbetaling av feriepenger og jeg har jo ikke opparbeidet meg noe grunnlag her i den nye jobben, men har fått feriepenger fra den gamle jobben.

Neste måned vil jeg da ikke få noen penger utbetalt fra den nye jobben siden jeg ikke har opparbeidet meg feriepenger, men vil jeg da ha rett på fem nye uker ferie fra min nye arbeidsgiver?

Eller kan jeg be om at jeg må få vanlig lønn neste måned og heller gå uten lønn når jeg tar ut de tre uker ferie jeg fremdeles har til gode?

Eller kan jeg be om å få utbetalt 2/5 lønn nest måned og ha til gode 3 uker ferie?

Er det noen som jobber med lønn her tro og som vet noe om dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett til full ferie i løpet av året hos forrige + ny arbeidsgiver, altså tre uker hos ny. Dersom feriepengene du har fått utbetalt fra den forrige jobben ikke dekker fem ukers lønn har du rett til å bare avvikle så mye ferie som feriepengene dekker, men det har du plikt til å forsøke å avvikle. Det er opp til den nye arbeidsgiveren din hvordan de gjør lønnstrekket og om de er villige til å utsette det dersom de har en rutine på å trekke fem ukers lønn i juni, men de skal trekke deg for full ferie dersom forrige arbeidsgiver ikke trakk deg for de to ukene ferie der og du skal avvikle full ferie til sammen i løpet av året.

Jeg vet ikke om jeg greide å forklare det tydelig...

Anonymous poster hash: e6993...b59
  • Liker 1
Skrevet

Du må høre hvordan de gjør det på din arbeidsplass. Det vanlige er at man ikke betaler ut lønn i juni/juli, da dette skal dekkes av feriepengene som er opptjent forrige år.

Du har rett til å ta ut full ferie dersom du starter i ny jobb før 30.09 samme år. Dersom du tar ut lønn blir du selvsagt trukket for det (du skal jo ikke ha betalt for tiden du ikke jobber.)
Siden du sier at du har fått utbetalt feriepengene fra gammel arbeidsgiver allerede så regner jeg med du har spart dette til årets ferie, da du ikke får lønn i ferien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...