AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #1 Skrevet 30. mai 2014 Vi har funnet drømmehuset, men vi eier en leilighet fra før. Nå er vi utrolig usikre på om vi tør å ta sjansen på å kjøpe huser før vi selger... Leiligheten vår har en god beliggenhet, og de fleste blir solgt innen en mnd, så sånn sett er det jo greit. Men vi har jo rett og slett ikke råd til å stå med to lån på en gang... Anonymous poster hash: 44e96...509
Miss-Grey Skrevet 30. mai 2014 #2 Skrevet 30. mai 2014 Vi kjøpte nettopp større leilighet uten å ha solgt den vi har på forhånd. Det er ganske vanlig, iallefall i Oslo. Husk at den som selger ofte har kjøpt noe annet, som de venter på å få overta. Megleren kan informere dere om hvilken overtagelsesdato selgeren ønsker. I vårt tilfelle er overtagelsesdatoen nesten tre måneder etter vi vant budrunden, så vi har god tid til å selge vår leilighet i mellomtiden. Dersom dere ikke har råd til å stå med to lån over noen uker, vet jeg imidlertid ikke om det er lurt å kjøpe hus. Det er jo alltids ting som må gjøres når man overtar et hus, og det er greit å ha en økonomisk buffer. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #3 Skrevet 30. mai 2014 Få inn en megler, og hør hva vedkommende tenker? Det er en viss treghet i markedet, og boliger ligger lenger ute nå. Kjøperen er kresen, og selger vil ha en satt pris. De jeg kjenner som har solgt i Oslo for tiden, har endt opp med å bruke lenger tid enn antatt, og fått lavere pris, men de har ikke hatt "drømmeleiligheter".Anonymous poster hash: 1b234...402 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #4 Skrevet 30. mai 2014 Kommer vel an på hvor du bor, og hvor fort du kan regne med å bli solgt. Jeg kjøpte ny leilighet uten å ha solgt den gamle, men jeg eide da en tre/fire roms på Landås i Bergen, og de går stort sett alltid på første visning, noe min også gjorde, så det var ganske trygt. Jeg hadde råd til å sitte med begge leilighetene noen måneder dersom den ikke ble solgt. Har du ikke det, bør dere kanskje selge først. Anonymous poster hash: a03a1...769
Frøken askepott Skrevet 31. mai 2014 #5 Skrevet 31. mai 2014 Vi bygger hus, samtidig som vi bor i et mindre hus som vi har lån på. Vi betaler ingenting på det nye huset før det er ferdigstilt, så i den perioden bør vi ha solgt huset med overtakelsestid.. Vi hadde ikke hatt sjangs å betalt 2 huslån.. Evt kan man ha avdragsfritt en periode..
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2014 #6 Skrevet 31. mai 2014 Jeg skjønner ikke hvordan man tørr å selge før man har kjøpt. Hvordan vet man at man finner ønsket bolig i etterkant. Risikerer jo å måtte bare kjøpe noe fordi man har dårlig tid. Opplevde dette selv da jeg gikk over fra å leie til å kjøpe sist. Jeg valgte å kjøpe i det utleier skulle plutselig selge sin leilighet. Da fikk jeg i prakis bare noen få uker på meg å finne meg en bolig å kjøpe da selger må rekke å flytte ut før jeg selv ble kastet ut. Anonymous poster hash: 80543...0fa 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2014 #7 Skrevet 31. mai 2014 Min erfaring er at leiligheter i normal prisklasse og som er familievennlige går raskt i de større byene og nære områder. Kjenner dog til et tilfelle i vårt borettslag hvor det ikke går så bra. De har kjøpt seg nytt hus til 6-7 mill, og i tillegg krever det mye oppussing. Der har de også funnet en del skjulte feil i størrelsesorden 4-5 hundretusen. De la ut leiligheten hos oss før jul, og har hatt en drøss med visninger. Men ingen bud! I mellomtiden er det solgt flere leiligheter hos oss etter 1-2 visninger. Men det er familievennlige leiligheter. Deres leilighet er 130 kvm men med kun to små soverom, så det er ikke en leilighet for de med flere barn, og prislappen er på 6,2 millioner. De er nå ganske fortvilet for å si det pent :-/ Men, vi skal også selge neste år. Og vi kommer til å kjøpe først! Vår leilighet har 3 greie soverom, hage og på 90 kvm. En typisk familieleilighet altså, så jeg er ikke redd for at vi ikke får solgt.Anonymous poster hash: 4c545...182
Gjest Yrsa Skrevet 1. juni 2014 #8 Skrevet 1. juni 2014 Snakk med banken. De fleste banker er langt mer restriktive når det kommer til mellomfinansieringen i dag enn for to år siden. Bankene regner ut om du har råd til begge lånene og har du ikke det så får du ikke lånet.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #9 Skrevet 2. juni 2014 Banken var skeptisk, men sa de kunne gå med på det hvis vi bestemte oss for å kjøpe (ikke veldig positive med andre ord). Selv hvis vi selger leiligheten 200 000 under takst vil vi gå i 0,så sånn sett er det relativt trygt. Problemet er at jeg er litt usikker på hvor stort markedet for leiligheten vår egentlig er. Det er en 70 kvm leilighet, så familier utgår jo. Men samtidig er den jo ideell for førstegangskjøpere. Vanskelig valg det her... Aktuelle hus dit vi ønsker å flytte kommer sjelden, så hvis vi selger først risikerer vi å sitte uten å få kjøpt noe nytt på kanskje ett år, og det er uaktuelt. Anonymous poster hash: 44e96...509
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå