Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke et kjempestort problem, men jeg syns det begynner å bli slitsomt og lurer litt på om andre også hadde reagert?

Jeg er tidlig i tyveårene og jobber som barnepleier, kjøpte meg bolig for noen måneder siden og har blitt kjent med flere av naboene. En av de er en mor med to barn. Vi to slår ofte av en prat når vi treffes i forbifarten og har tatt en kaffikopp sammen et par ganger.

Men den siste tiden har det endret seg litt.

Hun har begynnt å spørre om ungene hennes kan få brødskiver, melk, kjeks og frukt også videre når vi står og prater. Det var greit en gang eller to, men nå er det HVER gang og hun bor RETT ved siden av meg.. Hun har også spurt meg om jeg kan passe ungene hennes fordi hun skal på butikken fordi hun har glemt å handle noe viktig. Jeg har da svart at jeg heller kan handle siden jeg har bil og må handle til meg selv likevel, når jeg spørr hva hun skal ha så virker det som hun bare finner på noe for det er aldri viktige ting..

Hun har også mast mye om jeg vil være med å ordne til bursdagsselskap for barna hennes og foreksempel lese for barna i bursdagen.

Jeg kunne nevnt en haug med andre småting, og jeg syns at alle disse tingene begynner å bli litt slitsomt. Jeg jobber fullt og har nok av andre ting å fylle tiden min med. Å ta en kaffikopp iblandt er veldig hyggelig men jeg har ingen interesse av å være barnevakt for hennes barn eller være deres aupair. Hvis jeg bare er inne å slapper av i sofaen når hun kommer å spørr om jeg kan se til ungene på lekeplassen mens hun vasker gulvet (!!!) føler jeg at jeg må ha en unnskyldning for hun er ganske påtrengende.

Er dette normal naboskap??

Overreagerer jeg?

Er det logisk at jeg skal hjelpe til med barna siden jeg jobber med barn?

Hva tenker dere andre om dette?

:)

Anonymous poster hash: 80b0a...7c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det høres helt sykt ut. Det er ikke normal naboskap nei :P Du får bare begynne å si nei. Si at du er opptatt nok ganger, så kanskje hun tar hintet til slutt?

• Liker 4
Gjest Peaches
Skrevet (endret)

Bare si at du er opptatt! Så utrolig frekt. Du skal da ikke trenge å gjøre mer enn jobben din, du er jo kjempe snill som går med på å hjelpe til ekstra uten betaling!

Endret av Peaches
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, nei!
Vet ikke hvordan du skal komme deg ut av den situasjonen uten å ødelegge nabofreden, men....nei, det er ikke normalt.

Anonymous poster hash: 992e9...6ec
Skrevet

Ikke normalt, og veldig frekt!

AnonymBruker
Skrevet

Hehe godt det ikke bare er meg som syns dette var spesiellt!

Jeg har egentlig ikke så mye imot å sette ned foten når jeg bare vet at andre også oppfatter dette som frekt. Ville bare ikke virke som en særing hvis dette var helt normalt :P

Legger til enda en spesiell hendelse:

Jeg var bortreist på hytta en uke jeg hadde fri. Hun ringte meg to ganger etter hverandre og jeg gadd ikke ta den så lot den bare ringe hehe.. (hvordan hun hadde nummeret mitt aner ikke jeg) så fikk jeg melding om jeg kunne se til ungene fordi hun måtte kjøpe bleier på butikken. Svarte ikke på den heller. Da jeg kom hjem rakk jeg snaut sette på lyset i stua før hun ringte, og lurte på om jeg skulle flytte siden jeg hadde vært borte så lenge :P Føles en smule stalket kan du si :P

TS

Skrevet

Æsj, creepy. Skjønner godt den forrige eieren av boligen flyttet, for å si det sånn. :fnise:

Nei, men helt seriøst - dette går ikke. Du er nødt å si fra. Det der går jo langt over styr. Du må kunne ha ditt eget privatliv, og din egen fritid.

Gjest Carousel
Skrevet

Wow. Jeg anser ikke dette som normalt, nei. Er hun kanskje veldig sliten og desperat etter barnevakt?

Skrevet

Må jo være skrekken å få en nabo som du beskriver. Å ikke kunne få være i fred i sitt eget hjem. Grøss..
Nei, du får enten si ifra, eller konsekvent si nei til hun forhåpentligvis tar hintet. Er dog usikker på om den dama der tar et hint. Evt. om hun bare velger å overse de ;)

AnonymBruker
Skrevet

Wow. Jeg anser ikke dette som normalt, nei. Er hun kanskje veldig sliten og desperat etter barnevakt?

Ja det kan virke litt sånn for hun prater veldig mye om hvor slitsomt det er å være småbarnsmor, kan virke som hun kjeder seg mye også.. men uansett så er ikke jeg så interessert i å være barnevakt, har klart å vri meg unna hver gang så langt.

Hun har da en mann og det er jo andre småbarnsmødre i området, så det er veldig merkelig :P

AnonymBruker
Skrevet

Litt rart at alle skriver at dette ikke er vanlig oppførsel, for dette du beskriver er ganske vanlig egentlig.

Hun høres ut som en supersosial men alikevel ensom mamma. Høres ut som hun trenger å få litt tid for seg selv, når selv det å handle brød blir en pause i hverdagen. Hun høres ut som en person som er flink til å "lime" folk til seg for å få kontakt, så vær flink å sett grenser. At dette ikke er uvanlig betyr ikke at det er riktig for deg. Så vær klar på hvor du vil stå i dette, ellers blir du "spist opp" :)

Du skal ikke være naboens barnevakt om ikke dette er noe du vil selv. Og det er overhodet ikke noe du burde føle at du må gjøre :)

Hun høres ut som en nordlending (eller fra et annet land), IKKE noe galt med det, tvert om, men de jeg har møtt som er som henne er ofte det, og det er fordi de er vokst opp med at alle hjelper alle, alle stiller opp, og de gjør selvfølgelig det samme for deg om du skulle trenge noe:) De er mer åpne og varme, mer rett fram enn oss andre trauste nordmenn som står bak gardinen vår og betrakter verden, på trygg avstand fra alle de andre raringene ;) Folk er bare forskjellig, og bra er det, så får alle bli flinkere og klarere på hvor våre egne grenser går, hvor mye vi selv er villig til å gi :)

Anonymous poster hash: 53327...d3a

• Liker 2
Skrevet

her jeg bor er det faktisk ikke unormalt i det hele tatt at naboer passer hverandres unger og hjelper til. det er mer normalt her enn unormalt

Skrevet

Jeg ville også tenkt i slike baner - en enslig mor med små barn som er såpass kontaksøkende - jeg ville nok tenkt at hun sliter med noe jeg. TS, det må være lov å forklare at når du jobber med barn hele dagen h ardu ikke overskudd til å hjelpe henne så mye, men at du kan se etter de en times tid neste onsdag (for eksempel), sånn at hun kan handle i ro og fred. Og kanskje slenge på et spørsmål om hvordan hun egentlig har det?
AnonymBruker
Skrevet

Litt rart at alle skriver at dette ikke er vanlig oppførsel, for dette du beskriver er ganske vanlig egentlig.

Hun høres ut som en nordlending (eller fra et annet land)

Jeg sier meg enig i dette. Får litt medfølelse for henne. Hun sliter nok på noen områder. Virker veldig kontaktsøkende, og ser sikkert ikke selv hvordan det oppfattes.

Men du TS, må ikke gi henne lillefingeren, så hun tar hele hånda. Du kan være ærlig med henne, kanskje hun vil åpne seg litt til deg? Bare si at det blir for tett for deg, sånn som det er nå.

Anonymous poster hash: 5d8a3...f98

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også tenkt i slike baner - en enslig mor med små barn som er såpass kontaksøkende - jeg ville nok tenkt at hun sliter med noe jeg. TS, det må være lov å forklare at når du jobber med barn hele dagen h ardu ikke overskudd til å hjelpe henne så mye, men at du kan se etter de en times tid neste onsdag (for eksempel), sånn at hun kan handle i ro og fred. Og kanskje slenge på et spørsmål om hvordan hun egentlig har det?

Men hun er jo ikke enslig.. hun har en mann som kommer hjem til middag hver dag og som jeg ser ofte ute på tur med ungene etter jobb og i helgene, både med og uten henne.

TS

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som synes det er normalt å hjelpe til å passe unger;

Jeg hjelper da til hvis noen trenger det.
(Mater katten til naboen når de er bortreist, låner bort ting hvis noen spørr også videre)
Men det bor nok av barnefamilier her som kan passe hverandres unger.
Det bor også et par jenter i typisk ungdomsskole alder som jeg vet er trillepiker/barnevakt i blandt, og jeg har foreslått at hun kan sørre dem, men det har hun ikke gjort..
Jeg føler min tid som barnevakt var over da jeg var 17! -jeg kan selvfølgelig holde et øye med barna hvis hun må hjem på do eller noe, men utover det så er jeg ikke interessert.

Det bor noen unge par + single folk på min egen alder og oppover også ikke så langt fra her.
Vi har fester sammen, hjelper hverandre med flytting, maling, dekkskift og andre ting.
Ingen har tilbudt seg å hjelpe oss med noe som helst, og ingen av disse barnefamiliene hjelper de eldre i nabolaget heller, det er det vi som gjør for de har liksom nok med sitt..
Barnefamiliene hjelper hverandre med barnepass og andre "familie ting", og det er jo helt greit altså.. Men hvis jeg skal hjelpe noen, har jeg nok med å hjelpe mine venner som faktisk bryr seg igjen,

og selvfølgelig de eldre.

Nabodama sier jo selv at de har grei økonomi så hun er hjemmeværende med barna, da kan de vel betale en trillepike en gang i uken hvis det er behov for det?
Jeg jobber turnus, full stilling og er singel og just kjøpt bolig.
Så jeg har hverken lyst eller overskudd til å skulle være gratis barnevakt i helgene..

Og nei, -hun er ikke fra nord, eller utlandet :fnise:

TS

• Liker 3
Skrevet (endret)

Overreagerer jeg?

Nei, dette er ikke normalt naboskap men sannsynligvis normalt for denne damen. Noen bare spise deg opp, gir du dem lillefingeren så tar de begge hendene. Hadde en tidligere nabo som var sånn, hun fikk en nabo til å bake kake til barnebursdagen hun skulle ha og mens naboen gjorde det så tok hun selv med seg barna sine på tivoli. Hun kunne spørre om vi kunne passe barna en times tid fordi hun skulle et ærend, og kom ikke tilbake før 3-4 timer etterpå. Hun lånte ting og klær som vi enten ikke fikk tilbake eller så var det ødelagt når det kom i retur. Noen bare er sånn, og hun gikk fra venn til venn etter hvert som folk falt i fra og ikke orket å hjelpe henne mer. Hun ble fornærmet og sur nå jeg tok det opp med henne.. slitsomt. Hun var heller ikke alenemor, hun var hjemmeværende og fikk mannen hjem hver ettermiddag.

Endret av NoFuss
  • Liker 2
Skrevet

her jeg bor er det faktisk ikke unormalt i det hele tatt at naboer passer hverandres unger og hjelper til. det er mer normalt her enn unormalt

Det gjør vi hos oss også, men det er forskjell på å hjelpe noen av og til og hjelpe noen hele tiden.

• Liker 1
Gjest Kaffekrus
Skrevet

Dette er ikke et kjempestort problem, men jeg syns det begynner å bli slitsomt og lurer litt på om andre også hadde reagert?

Jeg er tidlig i tyveårene og jobber som barnepleier, kjøpte meg bolig for noen måneder siden og har blitt kjent med flere av naboene. En av de er en mor med to barn. Vi to slår ofte av en prat når vi treffes i forbifarten og har tatt en kaffikopp sammen et par ganger.

Men den siste tiden har det endret seg litt.

Hun har begynnt å spørre om ungene hennes kan få brødskiver, melk, kjeks og frukt også videre når vi står og prater. Det var greit en gang eller to, men nå er det HVER gang og hun bor RETT ved siden av meg.. Hun har også spurt meg om jeg kan passe ungene hennes fordi hun skal på butikken fordi hun har glemt å handle noe viktig. Jeg har da svart at jeg heller kan handle siden jeg har bil og må handle til meg selv likevel, når jeg spørr hva hun skal ha så virker det som hun bare finner på noe for det er aldri viktige ting..

Hun har også mast mye om jeg vil være med å ordne til bursdagsselskap for barna hennes og foreksempel lese for barna i bursdagen.

Jeg kunne nevnt en haug med andre småting, og jeg syns at alle disse tingene begynner å bli litt slitsomt. Jeg jobber fullt og har nok av andre ting å fylle tiden min med. Å ta en kaffikopp iblandt er veldig hyggelig men jeg har ingen interesse av å være barnevakt for hennes barn eller være deres aupair. Hvis jeg bare er inne å slapper av i sofaen når hun kommer å spørr om jeg kan se til ungene på lekeplassen mens hun vasker gulvet (!!!) føler jeg at jeg må ha en unnskyldning for hun er ganske påtrengende.

Overreagerer jeg?

Gratulerer så mye med ny bolig. :)

Hvis folk anser dette for å være normalt lurer jeg på hvor folkeskikken tok veien. Ts føler seg omtrent trengt opp i et hjørne av all masinga til naboen og det er verken normalt eller et godt naboskap/vennskap.

Jeg lurer på hvordan denne moren taklet hverdagen før ts flyttet dit?

• Liker 4
Skrevet

Dette synes jeg høres helt merkelig ut, og hadde trukket meg unna så godt jeg kunne. Jeg hadde sagt at jeg var opptatt, har mye styr på jobben og har ikke energi til så mye mer, eller noe i den duren. Dette må hun bare akseptere, du har ikke noe ansvar for henne. :)

Greit at dama kanskje føler seg ensom men det er da ikke ingen grunn for å stalke de stakkars naboene. Jeg er helt for at folk kan hjelpe hverandre, jeg stiller selv opp som barnevakt for de som trenger det, siden jeg alltid er hjemme om kvelden uansett, men jeg hadde aldri tolerert og nesten blitt tvunget til det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...