Gjest tusjen Skrevet 16. juni 2004 #1 Del Skrevet 16. juni 2004 Er det noen som har oppskrift på en god potetsalat? Jeg skal ha besøk i helgen og det blir grilling hvis været er sånn noenlunde.. tusjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille mor Skrevet 16. juni 2004 #2 Del Skrevet 16. juni 2004 Kokte poteter (faste) løk suragurker gressløk Majones rømme salt og pepper Kutt poteter, løk og suragurk i tærninger, hell litt agurklake`over og la det stå litt, slik at løken blir marinert. Bland sammen 3 deler majones og 1 del rømme, hel potetblandingen over, salte og peppre. Klipp gressløk over salaten i serveringsbollen. Her er en uten majones. Nypoteter (kokte) vårløk olivenolje salt og pepper. Samme prinsipp med kutting vårløken kan deles i lengre staver. Bland i oljen, det skal ikke flyte. Salte og peppre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Emma* Skrevet 17. juni 2004 #3 Del Skrevet 17. juni 2004 Vet ikke noe mål men samboern min sin er kjeeeeeeempe god. (HAn har ingen oppskrift han heller - bare smaker seg frem.) Han koker poteter og hakken dem i biter. Mens de kjølner lager han "blandingen" som han til slutt heller potetene i. I den er det ihvertfall: Lettrømme Majones Dijon sennep Sylteagurk Løk Rødvinseddik Salt Pepper Mulig jeg glemmer noe men den er ihvertfall såå god. Jeg har aldri smakt noe bedre noe annet sted Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tusjen Skrevet 17. juni 2004 #4 Del Skrevet 17. juni 2004 Synes begge oppskriftene så kjempegode ut. Jeg skal prøve en av disse i helgen.. takk for tips.. :-) tusjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 17. juni 2004 #5 Del Skrevet 17. juni 2004 Her er min supergode potetsalat som jeg alltid får mye skryt for. Hemmeligheten her er hjemmelaget majones, det gjør hele forskjellen. Arkanas Potetsalat 8-10 kokte poteter 1 liten finhakket rødløk 1 stor bunt hakket gressløk 4-5 hardkokte egg 1 boks maiskorn ½-1 beger lettrømme 2 eggeplommer 1 ts sennepspulver (Colman) salt/pepper ca 2,5 dl olje en god skvett sitronsaft 1 ss balsamicoeddik Poteter og egg skjæres i biter og blandes i en bolle sammen med løk, gressløk og mais. Lag hjemmelaget majones (det blir overhode ikke det samme med kjøpemajones!): eggeplommer, sennepspulver, salt og pepper has i en bolle. Jeg pleier å bruke ca 50/50 blanding av maisolje og god olivenolje. Bruk en håndholdt elektrisk mikser og visp inn oljen, dråpevis i begynnelsen, deretter i en tynn stråle. Skulle majones skille seg kan du først prøve å redde den ved å vispe inn litt sitronsaft, virker ikke det har du en ny eggeplomme i en ny bolle og visper inn det "ødelagte" majones skjevis og fortsetter så med resten av oljen. Når majones har ønsket konsistens smaker du til med sitronsaft og evt mer salt og pepper. Hell dette i salaten sammen med rømme og eddik. Du må evt smake selve salaten til med salt og pepper. Bland godt sammen, og la gjerne stå litt i kjøleskap før bruk. _________________ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 17. juni 2004 #6 Del Skrevet 17. juni 2004 Her er en lett variant: Potetsalat med kesam ingredienser: Mager kesam sylteagurklake blandes (for å få en litt tynnere konsistens) 1 ss sterk sennep 2 fedd hakket hvitløksfedd litt chili salt og peper poteter selleri litt hakket rødløk Bland alt i dressingen sammen med lunkne poteter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 17. juni 2004 #7 Del Skrevet 17. juni 2004 Jeg brukte eplesidereddik og epler oppi, og den ble kjempegod. Ellers vare det poteter, purre, majones og rømme. Skvisa en halv lime som lå på benken også over!!! Og enda bedre dagen etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 17. juni 2004 #8 Del Skrevet 17. juni 2004 Et råd er å kikke i magasinet. Ligger mange gode oppskrifter der, og jeg vet det ligger oppskrift på potetsalat der også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 17. juni 2004 #9 Del Skrevet 17. juni 2004 Jeg liker potetsalat av: kokte nypoteter i skiver, gjerne med skall svarte oliven pinjekjerner fersk basilikum kvernet salt/pepper grovrevet parmesan dressing av olivenolje og balsamicoeddik Snål, men god. Serveres helst lunken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå