Gå til innhold

Genial løvetannfjerner

Fakse

Anbefalte innlegg

Min bestemor har en genial løvetannfjerner som vi er så heldige å få låne av og til. Men siden vi har mye løvetann skulle vi gjerne hatt en selv. Problemet er bare at hun ikke vet hvor den er kjøpt, siden hun har fått den i gave. Lurer derfor på om det kanskje er noen her som har en liknende, og vet hvor man kan få tak i en.

Skal forsøke å beskrive, men det er ikke så lett så bær over med meg. Den er ca 1 meter lang, og har fasong omtrent som en slik "hoppestokk" man ser i donald noen ganger. Altså et langt rør, med et T-formet håndtak øverst. På den nederste enden stikker det ut tre metallpinner, ca 10 cm lange, som man stikker ned rundt rota på løvetannen. Så vrir man rundt og drar opp, da følger stort sett hele rota på løvetannen med. Den sitter nå fast, og for å få den ut trykker man på en fjerbelastet pinne som går oppover inni hele røret og stikker ut på toppen mellom håndtakene.

Håper det ble sånn omtrent forståelig, og at noen har sett en slik sak i salg et sted der jeg kan få tak i den. Har sett andre typer løvetannfjernere, men ingen som virker så bra som denne. Ingen av hagesenterene her i nærheten kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er 99% sikker på at jeg så en sånn på Oasen sist jeg var der. Lignet litt på en sånn søppel-plukke-sak som de løper rundt med på morgenen i Oslo sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, kjappt svar :)

Er Oasen en kjede? Har dem ikke her nord skjønner du. Kan muligens få noen til å dra på rekognoseringstur for meg om jeg bare får forhørt meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oasen er vel en kjede :-? ?

Det finnes i alle fall flere slike hagesentre her i oslo-området. Men de har nesten nøyaktig det samme som Plantasjen.. hvis dere har det i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte i sin tid min på postordre fra en katalog med frø og haveting..

(Folk trodde jeg var helt sprø .. de første gangene de så jeg brukte den.. men etterhvert forsto de at den var kjempegrei)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tusjen

Min hage er full av løvetann, jeg skal også gå til innkjøp av en sånn.. Men, jeg lurer på om de forsvinner for godt når man bruker denne? Jeg fjernet utallige bøtter med løvetann ifjor og synes det er like mye iår :( ... Jeg har ikke fått med hele roten, men litt av den..

tusjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Løvetannen skyter nye skudd fra rotbiten som blir igjen i bakken. Dette tror jeg gjelder for alt flerårig ugress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte i sin tid min på postordre fra en katalog med frø og haveting..

(Folk trodde jeg var helt sprø .. de første gangene de så jeg brukte den.. men etterhvert forsto de at den var kjempegrei)

Er det jeg har hatt mistanke om, at den er kjøpt på postordre. Du klarer ikke huske hvilken katalog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løvetannen skyter nye skudd fra rotbiten som blir igjen i bakken. Dette tror jeg gjelder for alt flerårig ugress.

Det er derfor denne fjerneren er så bra, siden den i de aller fleste tilfeller tar med seg hele rota. Vi fikk fjerna all løvetann på et lite område (3x3 meter) i fjor, og der er det ikke løvetann i år heller. Selvfølgelig vil det komme en og annen ny dersom det er løvetann som sender ut frø et sted i nærheten (*skule på naboen*), men det vil gradvis bli bedre om man er flittig med denne. Bestemor har hatt denne i noen år, og tar bare opp noen få løvetann hvert år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskars har en sånn løvetannfjerner. Scroll litt ned på denne siden, så ser du den (heter Grab It)

http://www.fiskars.no/Sommer.htm

Du får kjøpt den på flere steder (sjekk linken til forhandleroversikt)

Jøss, kanskje jeg må ta meg en tur og kikke. Denne ser mye bedre ut enn den fjerneren de har hatt tidligere om årene. Når jeg har spurt i butikkene etter samme type fjerner som bestemor har har de forsøkt å selge meg en helt håpløs sak fra fiskars, men det ser ut som om fiskars nå har skjønt ett og annet de også. Takk for tipset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra!

Ikke sant! Og når den i tillegg er enklere å jobbe med enn de forbanna jernene man må ligge p kne med, og som tar opp bare halvparten av rota (om man er heldig) så skjønner du hvorfor jeg er på desperat jakt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Jeg kjøpte en slik på fredag. Den er kjempefin! (Grab it fra Fiskars.) Betalte i overkant av 200 kr hos Maxbo.

Jeg vet ikke om jeg får opp hele roten, men den ser nå ut som om den fjerner mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med å få tak i den oprinnelige modellen (det har vist seg at den heter Speedy Weedy), men om jeg ikke lykkes skal jeg jammen ta meg en tur ut for å se på fiskars sin model. Har funnet frem til et svensk firma som produserer den, og gjennom dem fått en mailadresse fra noen som skal kunne hjelpe meg å finne en norsk forhandler. Har send mail men ikke fått svar enda (sendte fredag, så jeg håper på svar i morra), så kanskje jeg får tak i vidunderet :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

I dag fikk jeg fire stykker i posten. En til svigerfar, en til svigerbror og to til oss selv (stor plen ja). De som til slutt kunne hjelpe meg var Sven Myrvold Planteskole, BoGrønt avdeling Myrvold: www.bogront.no/myrvold

Nå skal løvetannen til pers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Lag hull og fyll i avgiftsfri desel. Det bruker veivesenet langs kantene. Dreper det som skal drepes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag hull og fyll i avgiftsfri desel. Det bruker veivesenet langs kantene. Dreper det som skal drepes.

Dreper vel både plen og løvetann tenker jeg. Unngår forøvrig både gift og annen forurensning i hagen min jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Hageselskap selger en slik - den fylles med grovt salt og gjør at roten dør.

Her er bilde av den: http://www.hageselskapet.no/butikk/DenLille/bokdetalj.asp?ID=375

Har sett på den, men vil heller fjerne hele rota med en gang. Om rota dør fordi man har salt på den må man jo uansett fjerne den døde planten etter en stund. Kan jo ikke ha plenen full av død løvetann. Med denne flotte løvetannfjerneren jeg nå har fått i hus slipper man unna med en operasjon, i stede for først å drepe så fjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...