Nigella Skrevet 16. juni 2004 #1 Skrevet 16. juni 2004 Trenger litt tips, for mine ble ikke gode! Tørre og triste. Jeg brukte denne oppskriften (etter google-søk): http://ravndal.2y.net/wwo/oppskrift.php?OppID=814
Bokalven Skrevet 16. juni 2004 #2 Skrevet 16. juni 2004 Jeg lager bare vanlig bolledeig, og saa lager jeg en "roere" med smoer, sukker og kanel som smoeres inn i "svingene". Sikkert helt feil, men det funker for meg.
Gjest Lea Skrevet 16. juni 2004 #3 Skrevet 16. juni 2004 Jeg bruker en sånn ferdig-mix til bolledeigen. Så kjevler jeg den ut i et rektangel (ca 1-2 cm tykt) og smører smør på 3/4 av rektangelet og strør på kanel og sukker . Så bretter jeg den.. som en slags flat rullekake.. i tre deler. Deretter skjærer jeg "rullen" i 2-3 cm tykke skiver og knyter en løs knute. Før de settes i ovnen pensler jeg med egg og strør på hakkede nøtter (eller perlesukker). Stekes til de blir gyldne.
Gjest tusjen Skrevet 16. juni 2004 #5 Skrevet 16. juni 2004 Jeg bruker en helt vanlig bolledeig. (f.eks. den rutete kokeboken ) Jeg er nøye med å elte minst 10 min. for hånd før jeg hever deigen til dobbel størrelse. Kjevler den ut til en "leiv"... strør på kanel og sukker og ruller den løst (viktig) sammen til en slags lang "pølse" som er passelig tykk. Like tykk som når du triller boller. Skjær ca. 3 cm. tykke skiver og legg på smurt brett. (Ikke trykk dem flat) Hev ca. 30 min og stek på 200 grader midterste rille. Det var kanskje en lang forklaring.. Jeg laget det idag, de ble kjempegode :-) .. Jeg kaller det for skillingsboller.. tusjen
Cilla Skrevet 16. juni 2004 #6 Skrevet 16. juni 2004 Et tips for å unngå at de blir tørre er å legge de i muffinsformer. Det har moren min gjort i alle år og ingen lager så gode kanelboller som henne, de blir ikke så store, men det er jo smaken som teller er det ikke?
Nigella Skrevet 16. juni 2004 Forfatter #7 Skrevet 16. juni 2004 :oops: De fikk ikke heve før jeg satte dem i ovnen..... Og jeg skar dem i max 1,5 tynne skiver... Da skal jeg prøve på nytt imorgen! Takk for svar til alle!
Brunhilde Skrevet 17. juni 2004 #9 Skrevet 17. juni 2004 Jeg bruker en "smuldredeig" - dvs gjærdeig hvor jeg smulder mel og smør sammen. Dessuten rører jeg smør, sukker og kanel sammen før jeg smører det på. Disse bollene pleier å bli saftige og fine. Ellers er faktisk ferdigblandingen fra Mølleren helt OK, men her også rører jeg smør, sukker og kanel sammen. Et annet tips er å være litt raus med fyllet - det blir litt mer klin på stekeplatene, men du verden så mye bedre smaken blir!
*Emma* Skrevet 17. juni 2004 #10 Skrevet 17. juni 2004 Kanelboller er utrolig godt - men da jeg laget det første gangen begynte jeg å lure på hvorfor det heter kanelboller. Det burde hett "SMØRBOLLER". DEn oppskriften jeg hadde inneholdt ihvertfall utrlig mye smør og kanskje 1 teskje kanel... Men de var kjempe gode da
Gjest 1111 Skrevet 17. juni 2004 #11 Skrevet 17. juni 2004 Jeg bruker en vanlig søt hvetedeig som jeg passer på at får heve godt. så kjevler jeg den ut til en stor leiv, smører på flytende melange, kanel og sukker og ruller sammen leiven. kutter den opp i 2-3 cm tykke skiver og legger dem i store, amerikanske muffinsformer. så lar jeg de etterheve. Før jeg setter de inn i ovnen pensler jeg de med enda litt melange og drysser på litt perlesukker. viktig å følge med på steketiden og ta de ut før de blir brune og tørre. lykke til
Gjest gjesta Skrevet 17. juni 2004 #12 Skrevet 17. juni 2004 Skillingsboller heter det her i Bergen. Vanlig hvetebolleoppskrift, kjevle ut et rektangel, smør på smør, dryss på sukker og kanel. Rull sammen som en rullekake, del i skiver og la etterheve i ca 45 minutter. Tips: Ikke stek dem for lenge, de er best når de er lyse. Pensle bollene med melk med en gang de kommer ut av ovnen. Jeg syntes perlesukker og forsåvidt vanlig sukker også er ekkelt å tygge, så jeg tar på litt melisglasur i svingene til slutt. Får alltid skryt for mine skillingsboller!
Arkana Skrevet 17. juni 2004 #13 Skrevet 17. juni 2004 Jeg gjør som Mylian, bortsett fra at jeg ikke bruker flytende melange men soft margarin, og etter min mening må det være perlesukker på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå