AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #1 Skrevet 29. mai 2014 hei Jeg og min datter på 18 har bestemt oss for å få en valp i sommer. Men vi er usikre på hvilken rase vi skal gå for.. Vi vil ha en liten hund som er lett og ta med i bil. En sikkelig god hund, som liker oppmerksomhet. Vi har også en katt den må klare å omgås vi har et stort hus, stor hage, og fine turmuligheter. Vi er villige til å bruke masse tid for å trene han opp. har aldri hatt hund før så vil ha en som er lett og trene, og som ikke er aggresiv eller bjeffer alt for mye. Den må klare å gå lange turer, men også kose.. noen forslag på hvilken rase som vil passe? Anonymous poster hash: d04a3...fd9
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #2 Skrevet 29. mai 2014 Dachsen min hørtes akkurat ut som beskrivelsen din! Kanskje det kan være noe? Min dachs er veldig lettlært, kan gå lange lange turer, men er like glad i å kose å få oppmerksomhet. En fantastisk rase:) Anonymous poster hash: 5164c...add
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #3 Skrevet 29. mai 2014 Dachsen min hørtes akkurat ut som beskrivelsen din! Kanskje det kan være noe? Min dachs er veldig lettlært, kan gå lange lange turer, men er like glad i å kose å få oppmerksomhet. En fantastisk rase:) Anonymous poster hash: 5164c...add [/acrony Dette høres ut som en bra hunderase, skal lese mer om den! takk Anonymous poster hash: d04a3...fd9
bippo Skrevet 29. mai 2014 #4 Skrevet 29. mai 2014 Er ikke dachs en rase som egentlig bjeffer endel? Men ja, det er en herlig rase Jeg ville også anbefalt det. Eller kanskje corgi. Eller staffordshire bull terrier, men de er visst noe krevende for førstegangseiere, men de er utrolig gode hunder.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #5 Skrevet 29. mai 2014 Er ikke dachs en rase som egentlig bjeffer endel? Men ja, det er en herlig rase Jeg ville også anbefalt det. Eller kanskje corgi. Eller staffordshire bull terrier, men de er visst noe krevende for førstegangseiere, men de er utrolig gode hunder. har sett på rasen corgi på et tvprogram som heter "dogs 101", og disse ser kjempe morsomme ut! Dette er fine hunder Anonymous poster hash: d04a3...fd9
capo Skrevet 29. mai 2014 #6 Skrevet 29. mai 2014 Dachser kan bjeffe en del, men min er helt stille. Så lenge man korrigerer bjeffinga fra starten, men her har det aldri vært noe problem!
bippo Skrevet 29. mai 2014 #7 Skrevet 29. mai 2014 har sett på rasen corgi på et tvprogram som heter "dogs 101", og disse ser kjempe morsomme ut! Dette er fine hunder Anonymous poster hash: d04a3...fd9 Ja, det syns jeg er det kjempefint program Men jeg tror det skal finnes endel bøker om dette, så du kan jo ta deg en tur i en bokhandel eller noe og se om du finner noe? Hvis ikke så har jeg en teori om at det går an å ringe en veterinær eller noe lignende, og kanskje få tips til hund der, men det vet jeg ikke. Dachser kan bjeffe en del, men min er helt stille. Så lenge man korrigerer bjeffinga fra starten, men her har det aldri vært noe problem! Okey Ja det er ganske bestemte hunder, har jeg erfart. Dachsen til venninnen min var sjefen i huset, for venninnen min var veldig lite bestemt med henne. Også drepte hun en grevling en gang!
kamillete Skrevet 29. mai 2014 #8 Skrevet 29. mai 2014 Jeg har norsk buhund og hun passer beskrivelsen din utrolig godt! Minuset er at buhunder kan være bjeffete fordi de har vært vakthunder siden vikingtiden, men siden de er så utrolig lettlærte kan man unngå dette hvis man tar det fra starten av! De elsker hjernetrim, lærer utrolig fort og buhunden min er ei utrolig kosete og oppmerksomhetssøkende jente. Hun har lært seg mange ord og jeg kan fortelle henne forskjellige ting. Sier jeg at "vi skal gå tur" blir hun skikkelig glad og klar, sier jeg at "vi skal gå tur snart/etterpå" legger hun seg ned og venter til jeg gir klarsignal. Hihi De røyter en del når de bytter pels men blir de våte så lukter de ikke våt bikkje og det er veldig positivt for jeg liker ikke den lukten Størrelsen hennes passer meg perfekt, hun er middels stor og veier 15 kg. Hunden min tilpasser seg meg veldig godt. Hun elsker å sove og ligger gjerne lengre enn meg på morgenen (fordi jeg er en morgenfugl og ikke hu), så jeg slipper mas om å gå ut tidlig på morgenkvisten. Noen dager går vi korte turer og hun ligger ute i solen og koser seg, andre dager går vi langturer på 2,5 timer og hun er med hele veien! De er veldig flokkdyr og vil alltid passe på at alle i familien er med. De er ikke sånn "enmannshund" og blir veldig knyttet til flere medlemmer av flokken. Hun er også veldig glad i sosialt samvær med andre hunder! Buhunder er generelt veldig friske men kan få øye- og hofteproblemer. Tanja er min første hund og jeg kommer helt klart til å skaffe meg buhund igjen! Men da skal jeg være litt strengere med bjeffingen fra starten av for jeg har måttet jobbe mye med henne og nå, som 7 åring har hun endelig blitt flink Vi har også en katt på 17 år, katten var 10 da vi skaffet oss hund og det går faktisk veldig fint! De erter hverandre litt men kan fint sove ved siden av hverandre!
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #9 Skrevet 29. mai 2014 Ville valgt malteser eller shi tzuAnonymous poster hash: 37f54...52a
sunflower Skrevet 29. mai 2014 #10 Skrevet 29. mai 2014 (endret) Dachs er i utgangspunktet en jakthund, ha det i bakhodet om dere vurderer den. Det kan blant annet medføre problemer med å ha den løs. Staffordshire bull terrier er nydelige hunder, men de er dessverre mye utsatt for samkjønnsaggresjon (hannhunder skal "drepe" andre hannhunder) og det er litt trøbbel med helsa på rasen. Følgende spørsmål kan være greie å tenke over: - Hvor mye pelsstell ønsker dere? Er det greit å måtte barbere (som f.eks. på puddel), nappe (som f.eks. på schnauzer), børste mye (som f.eks. på bichon), børste litt (som f.eks. på shetland sheepdog) eller ikke noe pelsstell i det hele tatt (som f.eks. på whippet)? - Skal dere bruke den til noe spesielt, som f.eks. agility, lydighet og lignende? - Hvor liten er liten? Under 50 cm. og 15 kg.? Under 25 cm. og 8 kg.? - Hvor mye tid vil dere sette av hver dag til mosjon? Noen raser trenger å få bevege kroppen sin godt ila. en dag, og her er det raseforskjeller (huskyen må få trekke, greyhounden må få løpe), andre trenger mye hjernetrim (som f.eks. en kelpie), mens andre igjen ikke krever noe særlig av noe som helst. Min første tanke var lancashire heeler. De er små, kosete, trivelige hunder, som kan være riktige arbeidsjern, de er lettlærte, og liker å ligge i sofaen Edit: Og hvor viktig er helse for dere? En av mine drømmeraser er mops, men aldri i livet om jeg kjøper en sånn, da de avles på helseproblemer. Det samme med shih tzu, som ble foreslått i innlegget over her. Endret 29. mai 2014 av olinari
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #12 Skrevet 29. mai 2014 Jeg har norsk buhund og hun passer beskrivelsen din utrolig godt! Minuset er at buhunder kan være bjeffete fordi de har vært vakthunder siden vikingtiden, men siden de er så utrolig lettlærte kan man unngå dette hvis man tar det fra starten av! De elsker hjernetrim, lærer utrolig fort og buhunden min er ei utrolig kosete og oppmerksomhetssøkende jente. Hun har lært seg mange ord og jeg kan fortelle henne forskjellige ting. Sier jeg at "vi skal gå tur" blir hun skikkelig glad og klar, sier jeg at "vi skal gå tur snart/etterpå" legger hun seg ned og venter til jeg gir klarsignal. Hihi De røyter en del når de bytter pels men blir de våte så lukter de ikke våt bikkje og det er veldig positivt for jeg liker ikke den lukten Størrelsen hennes passer meg perfekt, hun er middels stor og veier 15 kg. Hunden min tilpasser seg meg veldig godt. Hun elsker å sove og ligger gjerne lengre enn meg på morgenen (fordi jeg er en morgenfugl og ikke hu), så jeg slipper mas om å gå ut tidlig på morgenkvisten. Noen dager går vi korte turer og hun ligger ute i solen og koser seg, andre dager går vi langturer på 2,5 timer og hun er med hele veien! De er veldig flokkdyr og vil alltid passe på at alle i familien er med. De er ikke sånn "enmannshund" og blir veldig knyttet til flere medlemmer av flokken. Hun er også veldig glad i sosialt samvær med andre hunder! Buhunder er generelt veldig friske men kan få øye- og hofteproblemer. Tanja er min første hund og jeg kommer helt klart til å skaffe meg buhund igjen! Men da skal jeg være litt strengere med bjeffingen fra starten av for jeg har måttet jobbe mye med henne og nå, som 7 åring har hun endelig blitt flink Vi har også en katt på 17 år, katten var 10 da vi skaffet oss hund og det går faktisk veldig fint! De erter hverandre litt men kan fint sove ved siden av hverandre! hei, takk for svar Buhunder virker som en flott hund, og hadde vel passet oss godt! men for min del tror jeg at den blir litt for stor.. trenger å kunna reise med både hund og katt til hytta eller andre steder.. og da vil det ta for mye plass desverre så bra at katten går sammen med hunden, håper virkelig katten min vil godta dette også.. for er litt beskymret for at hun skal føle seg alene hvordan gikk du fram når katta først skulle møte hunden? Anonymous poster hash: d04a3...fd9
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #13 Skrevet 29. mai 2014 Dachs er i utgangspunktet en jakthund, ha det i bakhodet om dere vurderer den. Det kan blant annet medføre problemer med å ha den løs. Staffordshire bull terrier er nydelige hunder, men de er dessverre mye utsatt for samkjønnsaggresjon (hannhunder skal "drepe" andre hannhunder) og det er litt trøbbel med helsa på rasen. Følgende spørsmål kan være greie å tenke over: - Hvor mye pelsstell ønsker dere? Er det greit å måtte barbere (som f.eks. på puddel), nappe (som f.eks. på schnauzer), børste mye (som f.eks. på bichon), børste litt (som f.eks. på shetland sheepdog) eller ikke noe pelsstell i det hele tatt (som f.eks. på whippet)? - Skal dere bruke den til noe spesielt, som f.eks. agility, lydighet og lignende? - Hvor liten er liten? Under 50 cm. og 15 kg.? Under 25 cm. og 8 kg.? - Hvor mye tid vil dere sette av hver dag til mosjon? Noen raser trenger å få bevege kroppen sin godt ila. en dag, og her er det raseforskjeller (huskyen må få trekke, greyhounden må få løpe), andre trenger mye hjernetrim (som f.eks. en kelpie), mens andre igjen ikke krever noe særlig av noe som helst. Min første tanke var lancashire heeler. De er små, kosete, trivelige hunder, som kan være riktige arbeidsjern, de er lettlærte, og liker å ligge i sofaen Edit: Og hvor viktig er helse for dere? En av mine drømmeraser er mops, men aldri i livet om jeg kjøper en sånn, da de avles på helseproblemer. Det samme med shih tzu, som ble foreslått i innlegget over her. Hei! en jakthund er nok ikke det som passer oss best.. for å svare på spørsmålene du stilte: -Jeg er vant til mye pelsstell pga katt, og kan godt børste hunden ukentlig.. napping og barbering er jeg nok litt skeptisk til. -har tenkt å bruke hunden i agility og lydighet -størrelsen må være så den er lett å ta med seg uten å bruke alt for mye plass.. vil ikke en chihuahua eller en hund like liten, men en rundt 25 cm eller mindre. -til ukedagene blir vel ikke turene kjempelange, men øving på lydighet og agility har jeg tenkt til. I helgene er jeg som regel på lengre turer, som jeg tenker å ta med hunden min på. og til slutt: helse er veldig viktig for meg. vil ikke ha en hund jeg synes er søt, men som har mange helseplager.. Hunden skal ha det bra, være frisk, og få et godt å langt liv Anonymous poster hash: d04a3...fd9
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #14 Skrevet 29. mai 2014 Bischon Havannaise. Enig i at denne rasen passer på veldig mange områder. Har en selv og syns det er verdens mest fantastiske rase. Men de har vaktinstinkt da, så noen bjeffer en del. Ikke sånn helt plutselig av ingenting, men når det kommer noen og når de er alene hjemme (min uler). Men må innrømme jeg syns det er litt spesielt at dere har bestemt å få hund denne sommeren, når dere ikke en gang har valgt rase. Å velge rase er jo det viktigste! Det bør man bruke god tid på, så man ikke velger feil. Anonymous poster hash: 8e2aa...8d7 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #15 Skrevet 29. mai 2014 Se på de små eller mellomstore selskapshundrasene. Ville anbefalt Cavalier, men det er svært vanskelig å finne en med god nok helse (de sliter med syringomyelia og hjerteproblemer blant annet). Ellers kan du se på Cocker spaniel, bichon-rasene, dansk-svensk gårdshund, dverg- og mellompuddel, (fransk bulldog og mops, men OBS!!! på helse her også), papillon, mittelspitz, norsk lundehund, og muligens noen av de små terrierne. Et problem er at generelt er det mer lyd på de små rasene, så det må dere sannsynligvis bare leve med. Kunne også anbefalt whippet, men de kan være en utfordring å ha løs på grunn av sterkt jaktinstinkt. Styr ellers unna alle høyaktive raser som hovedsakelig er brukshunder - jakthunder og høyaktive gjeterhunder f.eks. Buhunden som nevnes er ikke så stor, Corgien er større (den har korte ben, men blir nokså stor og tung likevel), så om du mener Buhunden er for stor så er Corgi også for stor. Se da heller på Lundehunden. Hvis du skal bruke hunden aktivt og trene hundesporter flere ganger i uken, så er kanskje Cocker spaniel mest aktuell blant disse. Staffen er også en flott hund, men pga utfordringer med samkjønnsaggresjon så kreves det litt innsats å ha en sånn, samt at de har fått et popularitetsboost som gjør det vanskelig å finne friske nok hunder. Anonymous poster hash: 6e1a0...83e
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #16 Skrevet 29. mai 2014 Se på de små eller mellomstore selskapshundrasene. Ville anbefalt Cavalier, men det er svært vanskelig å finne en med god nok helse (de sliter med syringomyelia og hjerteproblemer blant annet). Ellers kan du se på Cocker spaniel, bichon-rasene, dansk-svensk gårdshund, dverg- og mellompuddel, (fransk bulldog og mops, men OBS!!! på helse her også), papillon, mittelspitz, norsk lundehund, og muligens noen av de små terrierne. Et problem er at generelt er det mer lyd på de små rasene, så det må dere sannsynligvis bare leve med. Kunne også anbefalt whippet, men de kan være en utfordring å ha løs på grunn av sterkt jaktinstinkt. Styr ellers unna alle høyaktive raser som hovedsakelig er brukshunder - jakthunder og høyaktive gjeterhunder f.eks. Buhunden som nevnes er ikke så stor, Corgien er større (den har korte ben, men blir nokså stor og tung likevel), så om du mener Buhunden er for stor så er Corgi også for stor. Se da heller på Lundehunden. Hvis du skal bruke hunden aktivt og trene hundesporter flere ganger i uken, så er kanskje Cocker spaniel mest aktuell blant disse. Staffen er også en flott hund, men pga utfordringer med samkjønnsaggresjon så kreves det litt innsats å ha en sånn, samt at de har fått et popularitetsboost som gjør det vanskelig å finne friske nok hunder. Anonymous poster hash: 6e1a0...83e Vi hadde tenkt oss en Cavalier, menpga helseproblemene tror jeg nok vi styrer unna.. Ellers tenker vi på en mittelpitz, papillon eller malteser. Anonymous poster hash: d04a3...fd9
bippo Skrevet 29. mai 2014 #17 Skrevet 29. mai 2014 Åh, jeg kom på en! Finsk lapphund! Nydelige hunder, kjempesosiale og snille, de er glade i mosjon og har masse personlighet De er ikke så veldig store heller! Også passer de godt i norsk klima. http://no.wikipedia.org/wiki/Finsk_lapphund
Kaylee Skrevet 29. mai 2014 #18 Skrevet 29. mai 2014 Anbefaler å ta en rask test. Denne er laget av folk som kan hund. Ikke bruk det som en bibel, men heller som en pekepinn for å se hvilke raser som kan funke for deg. http://www.animalplanet.com/breed-selector/dog-breeds/questionnaire/page1.html?question=1
kamillete Skrevet 29. mai 2014 #19 Skrevet 29. mai 2014 hei, takk for svar Buhunder virker som en flott hund, og hadde vel passet oss godt! men for min del tror jeg at den blir litt for stor.. trenger å kunna reise med både hund og katt til hytta eller andre steder.. og da vil det ta for mye plass desverre så bra at katten går sammen med hunden, håper virkelig katten min vil godta dette også.. for er litt beskymret for at hun skal føle seg alene hvordan gikk du fram når katta først skulle møte hunden? Anonymous poster hash: d04a3...fd9 Åja, skjønner! Vi har ikke Tanja i bur så når vi kjører bil tar hun et sete hvor hun sitter med hundesele. Vi lot de ta det i sitt eget tempo. Første møte var ute i hagen (utekatt) slik at de fikk lukte på hverandre, så tok vi med Tanja inn og de fikk gå løse og utforske hverandre der. Vi stengte av trappen slik at katten kunne gå opp i andre etasje og ha et "fristed" så hun kunne styre hvor mye valp hun orket av gangen. Katten virket skuffet over 10-års gaven sin i starten men i dag går det veldig greit altså! Men de leker ikke sammen og ligger ikke oppå hverandre når de sover, men det tror jeg kommer mer av personligheten til katten enn forholdet mellom de to, for Tanja gjør det veldig klart for andre katter/hunder at katten vår er et medlem av vår flokk og at det er kun Tanja som får tulle med henne
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #20 Skrevet 29. mai 2014 Åh, jeg kom på en! Finsk lapphund! Nydelige hunder, kjempesosiale og snille, de er glade i mosjon og har masse personlighet De er ikke så veldig store heller! Også passer de godt i norsk klima. http://no.wikipedia.org/wiki/Finsk_lapphund haha, jeg så en mann gå tur med en finsk lapphund i går! og den var utrolig fin skal begynne å lese meg opp på denne rasen også tenker jeg Anonymous poster hash: d04a3...fd9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå