Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger å holde meg anonym ettersom flere vet om min situasjon.

Jeg har slitt veldig det siste året. Selvbildet og selvtilliten har gradvis dalt nedover, mistet veldig troen på meg selv.

Jeg startet for ett år siden på skole, kjempemotivert! Jeg skulle flytte med kjæresten, få bra karakterer slik at jeg kunne studere med en gang jeg var ferdig. Hadde virkelig planene klare, gledet meg til å få litt mer orden på livet. (Mye kaos i fortiden)

Forholdet røk løpet av første skolesemester, jeg fikk aldri flyttet, skolen ble et slit, jobben hadde jeg sagt opp, bodde fortsatt hjemme og følte jeg ikke fikk til noe. Karakterene var dårlige også. Jeg dummer meg så mye ut, gjør så mye feil som gjør at jeg sitter med konstant dårlig samvittighet.

Har begynt å prate med eksen igjen, bruddet var helt meningsløst for oss begge, men er så vanskelig å reparere alt som har vært vondt.

Jeg har ikke fått karakterer enda, vet ikke om jeg står i alle fag, men har kommet meg igjennom eksamene.

Jeg vil bare ha det bra. Være glad og fornøyd med meg selv, men aner helt ærlig ikke hvordan jeg skal få det til.. Sitter med en enorm skuffelse og sorg over at jeg virkelig trodde jeg var på rett vei i livet, men alt som kunne skjære seg, gjorde det.

Må legge til at jeg er sosial, aktiv og har gleder i hverdagen også. Men det er disse følelsene med meg selv når jeg er alene..

Hvordan komme seg opp igjen?

Anonymous poster hash: a6d21...9ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber du hardt med studiene? Husker jeg følte det på samme måte første skoleår, som førte til at jeg ikke "turte" å jobbe hardt med fagene på en måte (redd for å bli skuffet over resultatene hvis jeg virkelig jobbet med noe), og det endte jo selvfølgelig med dårlige karakterer og noen stryk her og der.

Ellers vet jeg ikke helt hvilke råd jeg kan komme med. Jobb hardt med studiene. Er det fag du sliter med å forstå, gå til faglærer for å ta en prat og benytt deg av hjelp fra studentassistenter.

Tren og gå turer. Trening hjelper alltid med selvfølelsen hos meg og en gåtur i frisk luft føles alltid godt. Hvis du spiser mye drittmat så vil du føle deg freshere hvis du spiser litt bedre. Stell med deg selv! Ta deg noen pauser og gjør ting du trives med å gjøre.

Skrevet

:klem: Finn en du kan snakke med, om det så er venn, familiemedlem eller psykolog.

De feilene du har gjort er nok ikke så store som du kanskje tror. Du kan skrive dem ned, skrive ned følelsene du har for det og hva du kunne gjort annerledes. Er følelsene virkelig reelle? Eller kan du la det som har skjedd gå? Hvordan kan du unngå å gjøre den samme feilen igjen? Prøv å lær av det og voks, istedenfor å sitte igjen med alt for mange følelser.

Håper du får det bedre snart, og ikke gir opp. Lykke til :laugh:

Skrevet

Hei! Så leit å høre at du ikke har det bra :hug:

Det går an å bli sykmeldt fra skolen, og noen skoler har også egne avtaler med psykologer og lignende, så det kan hende du kan ha utbytte av å prate med rådgiver/noen andre på skolen som vet mer om dette.

Ikke straff deg selv for at skole har vært vanskelig for deg dette året. Har man mye som foregår i hodet, er det naturligvis vanskeligere å konsentrere seg om ting som faktisk ikke betyr mye. Tenk at din egen helse er viktigst, at skole er noe man faktisk kan vente litt med.

Da jeg var i en lignende situasjon selv prøvde jeg å lage meg noen mindre mål som jeg kunne ha, i stedet for sånne store som er helt overveldende. "I dag skal jeg lese tre kapitler av denne boken og bake to brød". Virker ikke som mye, men mestringsfølelsen man får av få til selv de minste mål, gjør en gladere. Jeg gjør hvertfall det.

Hvis ikke så hjelper det også veldig å ha en netflix-konto og en spennende serie med minst 10 sesonger, men det løser kanskje ikke så mye :P

AnonymBruker
Skrevet

Jobber du hardt med studiene? Husker jeg følte det på samme måte første skoleår, som førte til at jeg ikke "turte" å jobbe hardt med fagene på en måte (redd for å bli skuffet over resultatene hvis jeg virkelig jobbet med noe), og det endte jo selvfølgelig med dårlige karakterer og noen stryk her og der.

Ellers vet jeg ikke helt hvilke råd jeg kan komme med. Jobb hardt med studiene. Er det fag du sliter med å forstå, gå til faglærer for å ta en prat og benytt deg av hjelp fra studentassistenter.

Tren og gå turer. Trening hjelper alltid med selvfølelsen hos meg og en gåtur i frisk luft føles alltid godt. Hvis du spiser mye drittmat så vil du føle deg freshere hvis du spiser litt bedre. Stell med deg selv! Ta deg noen pauser og gjør ting du trives med å gjøre.

Jeg falt av lasset når det stormet som verst rundt meg. Jeg tror jeg bare gav opp i hodet mitt, men jobbet hardt før eksamene. Fått noe bra og noe dårlig det siste halvåret, men er sint på meg selv for at jeg ikke jobbet hardt nok.. Følte kanskje det var lettere å ta i mot en dårlig karakter om jeg ikke hadde jobbet så mye med det ja..

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvordan jeg svarer alle i et innlegg.. Men takk for forståelse! Det hjelper faktisk veldig.

Jeg har venninner å snakke med og har snakket med psykolog. Det ble alt for dyrt i lengden, følte heller ikke jeg ble helt forstått.

For bare ett år siden var jeg så sprudlende og glad. Savner det veldig!

Jeg skal i hvert fall flytte ut. Må kjenne på følelsen av å være selvstendig, det vil kanskje hjelpe meg litt på vei.

Men alt det andre har jeg ikke peiling på hvordan jeg skal rydde opp, det er kaos.

Har dårlig samvittighet fordi jeg har begynt å lyve om alle disse tingene. Lyver om resultater og så mye dumme ting. Jeg hater det, skammer meg.

Skrevet

Start idag. Lyv mindre. Ta en ting om gangen. Prøv å rydd opp litt for litt.

Men ikke gå rundt og skam deg over ting som har skjedd. Du fortjener bedre.

Skrevet

Jeg falt av lasset når det stormet som verst rundt meg. Jeg tror jeg bare gav opp i hodet mitt, men jobbet hardt før eksamene. Fått noe bra og noe dårlig det siste halvåret, men er sint på meg selv for at jeg ikke jobbet hardt nok.. Følte kanskje det var lettere å ta i mot en dårlig karakter om jeg ikke hadde jobbet så mye med det ja..

Sånn det var med meg også, men har lært meg å jobbe med fagene selvom det skjer mye rundt meg. Dette har resultert i at jeg presterer mye bedre på skolen og føler meg derfor mye bedre også. Jobb fra starten av semesteret, sett opp timeplaner som er realistiske og lette å følge slik at du ikke detter av lasset igjen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...