Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei.

Jeg har en unge med en pappa som skal ha ungen annen hver helg, men noen ganger har han hun bare 1 helg i mnd. Så har jeg pleid og få 2.500kr i mnden av han, men han liker ikke og betale barnebidrag. Men nå har han meldt seg arbeidsledig og nå får jeg kun 900kr i mnd pga dem har regnet ut hva han får i mnd når han er arbeidsledig. Og jeg trur han jobber litt svart, men han bor fortsatt hjemme hos mammaen og pappaen sin så han har ikke andre utgifter så syns det er veldig urettferdig.

Jeg jobber 100% på et gamlehjem, men jeg føler jo at han skal betale litt han også.

For bare barnehagen koster jo 2500kr i mnd.

Er det noen måte og få mer enn 900kr? må jeg ta kontakt med nav og søk om noe?

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: 224ce...18e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta det gjennom nav så får du riktig barnebidrag og ikke minst bidragsforskudd som sikrer deg et minimumsbidrag fra staten. Du kan også få tilskudd til barnepass fra staten.

Anonymous poster hash: 80c73...81c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så selv om han ikke jobber og ikke vil hjelpe til så har jeg krav på mer enn 900kr i barnebidrag?

Anonymous poster hash: 224ce...18e
Skrevet

Du kan søke NAV om å få dekket deler av barnehagen. Tror du kan få opp mot 60% dekket.

Du får i tillegg en ekstra barnetrygd på 980,- samt ekstra fradrag på skatten. (men det regner jeg med du vet allerede)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er alene med barnet så kan du ha rett på overgangsstønad beregnet du fra inntekten din. I tillegg kan du få 64 % av barnehageutgiftene dekket (stønad til barnetilsyn). En ekstra barnetrygd kan du også få.

NAV beregnet bidraget ut fra inntekten til begge, samt boforhold og samvær. Hvis faktisk samvær avviker fra det som bidraget er beregnet ut fra, f.eks en samværsavtale, må du bevise at samværet er mindre. Da vil bidraget bli beregnet etter en lavere samværsklasse, og bidraget blir høyere (far får mindre i samværsfradrag).

Hvis far har aap vil han ha rimelig grunn til å ha lavere inntekt. Inntekten kan da ikke skjønnsfastsettes og han skal ha nok penger til å forsørge seg selv. Dette er faste satser. Bidraget kan derfor bli 900kr. Det finnes ingen minstebidrag. Men du kan ha rett på bidragsforskudd, satsen bestemmes ut fra sin inntekt. Da vil du være garantert et beløp hver mnd, enten hvis bidraget er lavere eller om far ikke betaler.

Anonymous poster hash: 682a8...833

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...