Gå til innhold

Tekstlesning i kirken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde generalprøve i går, og da kom dette med tekstlesning i kirken opp som tema. Har ikke tenkt på det før nå jeg. :roll:

Har valgt ut 1. Korinterbrev, kap. 13, og min samboers søster har sagt seg villig til å lese dette stykket. Men så ser jeg i teksten at det bl.a. står "Men da jeg ble mann, la jeg av det barnslige."

Blir det helt feil at en kvinne leser opp dette - bør det leses av en mann, mener jeg? Dere andre som har valgt samme stykke, hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må hun lese hele kapittelet da, Verene??

Jeg mener å huske at i vårt bryllup ble det lest til og med den første setningen i vers 8..........

Skrevet

Min kusine leste hele Korinterbrev kap 13 og det ble ikke rart i det hele tatt.

Skrevet

Min søster skal også lese Korinterbrevet...Jeg tror det blir veldig fint, man trenger jo ikke å ta ALT som står der bokstavelig tenker jeg.

Skrevet

Skjønner at det kan bli litt rart. Men saken er jo at hun leser noe som en mann har skrevet, og da må det bare bli sånn. Hvis ikke dere kutter ut de versene da!

Jeg synes ikke det gjør noe at en dame leser noe som en mann har skrevet, det understreker bare at det ikke er hun selv som har skrevet det, men at hun leser noe som noen andre har skrevet.

Skrevet

Nå har jeg akkurat sett gjennom videoen fra kirken, og det er bare flott at hun leser hele Korinterbrev 13.......

Har aldri hørt om noen som har bemerket at det ikke bør leses av en kvinne.

Skrevet

Nå har vi fått en tekstleser til (mann), så egentlig er "problemet" løst av seg selv. :wink:

Men - jeg har litt lyst til å utelate noe av teksten midt i korinterbrevet (vers 9-12), og ellers lese resten. Går det greit å hoppe over tekst midt slik?

Gjest Poirot
Skrevet

Har lest det selv i bryllup. Alle vet at det ikke er mine ord, det ble ikke rart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...