AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #1 Skrevet 29. mai 2014 Jeg arvet en hytte/fritidshus av min far. Denne hytta står i barnas navn (en avtale jeg og min far gjorde for å unngå "diskusjoner" i forbindelse med skillsmisse og deling. Nå veit jeg ingen ting om hvordan dette fungerer i praksis, da det er min far som ordner alt det formelle rundt dette. Jeg betaler kun utgiftene ved å føre over pengebeløp til faren min (feiing, tømming av septikk, eiendomsskatt). Strømregningen kommer til meg da. Nå er det sånn at barnas far krever å bruke hytta (han vil ha en fast avtale om fordeling) sammen med barna. Har har krav på bruksrett så lenge barna er med på hytteturene?Anonymous poster hash: 6e5e8...632
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #2 Skrevet 29. mai 2014 Dine barn eier hytta. Dine barn har sikkert glede av å være der med faren sin?Anonymous poster hash: 3bf11...94e 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #3 Skrevet 29. mai 2014 Det er dine barns hytte så da må far kunne dra med barna der på ferie men fast avtale om bruksrett blir jo helt feil.Anonymous poster hash: 2a644...bc8 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #4 Skrevet 29. mai 2014 Jeg arvet en hytte/fritidshus av min far. Denne hytta står i barnas navn (en avtale jeg og min far gjorde for å unngå "diskusjoner" i forbindelse med skillsmisse og deling. Nå veit jeg ingen ting om hvordan dette fungerer i praksis, da det er min far som ordner alt det formelle rundt dette. Jeg betaler kun utgiftene ved å føre over pengebeløp til faren min (feiing, tømming av septikk, eiendomsskatt). Strømregningen kommer til meg da. Nå er det sånn at barnas far krever å bruke hytta (han vil ha en fast avtale om fordeling) sammen med barna. Har har krav på bruksrett så lenge barna er med på hytteturene?Anonymous poster hash: 6e5e8...632 Han har ikke krav på noen bruksrett. Hvordan er din eks? Anonymous poster hash: 0af67...c1b
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #5 Skrevet 29. mai 2014 Dine barn eier hytta. Dine barn har sikkert glede av å være der med faren sin?Anonymous poster hash: 3bf11...94e Ja, mine barn eier hytten. Jeg dekker alle kostnader og vedlikehold.Anonymous poster hash: 6e5e8...632
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #6 Skrevet 29. mai 2014 Ja, mine barn eier hytten. Jeg dekker alle kostnader og vedlikehold.Anonymous poster hash: 6e5e8...632 Hvis barnas far evt skal bruke hytten ofte sammen med deres barn, er det naturlig at han også er med på å betale vedlikehold, og enkelte kostnader (forbruksting som bl.a utgifter i forbidelse med wc, strøm, ved, osv) Anonymous poster hash: 0af67...c1b 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #7 Skrevet 29. mai 2014 Han har ikke krav på noen bruksrett.Hvordan er din eks? Anonymous poster hash: 0af67...c1b Han er den typen jeg ikke frivillig deler hytte med. Han har brukt den med barna i sin samværstid før, og bruker da strøm, mat , sengetøy, barnetøy og alt annet som er på hytta uten å erstatte dette, og jeg må ta vask av hytte, kopper og klær etter dem. Men har han en rettighet her, så lager jeg ikke bråk av delle.Anonymous poster hash: 6e5e8...632
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #8 Skrevet 29. mai 2014 Han er den typen jeg ikke frivillig deler hytte med. Han har brukt den med barna i sin samværstid før, og bruker da strøm, mat , sengetøy, barnetøy og alt annet som er på hytta uten å erstatte dette, og jeg må ta vask av hytte, kopper og klær etter dem. Men har han en rettighet her, så lager jeg ikke bråk av delle.Anonymous poster hash: 6e5e8...632 Han har ingen rettighet. Jeg ville heller ikke frivillig delt hytte med en person som gjør det slik som han. Går det virkelig an å være slik? Anonymous poster hash: 0af67...c1b
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #9 Skrevet 29. mai 2014 Han er den typen jeg ikke frivillig deler hytte med. Han har brukt den med barna i sin samværstid før, og bruker da strøm, mat , sengetøy, barnetøy og alt annet som er på hytta uten å erstatte dette, og jeg må ta vask av hytte, kopper og klær etter dem. Men har han en rettighet her, så lager jeg ikke bråk av delle.Anonymous poster hash: 6e5e8...632 En annen sak er jo at han ved å bruke hytta påfører forringelse/slitasje, i tillegg til alle de andre utgiftene for deg og alt arbeidet med å ordne opp etter han. Jeg vet ikke noe om hvordan reglene er, men det høres fornuftig ut at barna bestemmer over hvem som skal være på hytten som de eier når de når en viss alder. Kanskje noen her kan svare på dette med alder i denne forbindelse? Anonymous poster hash: 0af67...c1b
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #10 Skrevet 29. mai 2014 Ettersom dere er skilt nå, er det ikke bedre at hytta står på deg nå? (Med tanke på når barna blir eldre, og de kanskje bestemmer sammen med sin far at han skal være der, og dermed påfører deg utgifter, arbeid osv...) Anonymous poster hash: 0af67...c1b 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #11 Skrevet 29. mai 2014 Få inn i kontrakten at dine barn eier hytta, men du har bruksrett frem til de blir 18 år. Har vært gjennom noe lignende i familien, og det ble en grei måte å løse det på. Anonymous poster hash: 48a79...065 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #12 Skrevet 29. mai 2014 Litt uklar formulering over, de overtar altså eierskapet når de blir 18, du styrer det frem til da. Får de råderett over større verdier som mindreåringe kommer overformynderiet inn i bildet. Anonymous poster hash: 48a79...065 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #13 Skrevet 29. mai 2014 Litt uklar formulering over, de overtar altså eierskapet når de blir 18, du styrer det frem til da. Får de råderett over større verdier som mindreåringe kommer fylkeskommunen inn i bildet.Anonymous poster hash: 48a79...065 Anonymous poster hash: e9380...a88 1
Gjest Malanthor Skrevet 29. mai 2014 #14 Skrevet 29. mai 2014 Nei han har absolutt ingen rettigheter her. Men jeg skjønner ikke hvorfor faren din ikke bare satte den på deg, det hadde ikke innebært noe problem i det hele tatt ved skilsmisse. 1
Pinkee Skrevet 29. mai 2014 #15 Skrevet 29. mai 2014 Hvor gamle er barna? Har dem full råderett på hytten, eller er det en klausul om at det er du som har råderetten fram til dem er 18? (hvis de ikke er det enda) Hvis barna deres eier hytten, uten noen form for klausuler, så har du og eksen felles ansvar for den, på vegne av ungene (hvis dem er en eller flere er under 18) Likt som med feks bankkontoer i barns navn. Tror du må studere kontrakten litt grundig, for å finne ut av ting.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #16 Skrevet 29. mai 2014 Hææ? Mener din fraskilte mann at han har rett til å bruke hytten som du/dine barn har arvet? For en særing. Dersom jeg var deg ville jeg snakket med faren din og blitt enige om at hytten skrives over på deg. Når dere likevel er skilt så vil jo barna dine arve den likevel. Hadde ikke orket å krangle med min eksmann om min egen hytte. Anonymous poster hash: c9cb8...551
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå