AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #1 Skrevet 28. mai 2014 Hallo kloke mennesker. Jeg trenger litt hjelp til å tenke her. Jeg har en mor som er alkoholisert. Dette har pågått i mange mange år, har gått litt opp og ned i perioder, men nå er det ekstremt ille. Hun drikker f eks 5-6 flasker mhiskey på en uke, kanskje mer. Jeg og mine søsken har bestemt oss for å dra til henne i morgen, tidlig på dagen, før hun begynner å drikke. Vi skal fortelle henne at vi "krever" at hun gjør noe med dette. Avrusning eller antabus. Hun har ikke noe sosialt nettverk, bor sammen med min far. Huset ser forferdelig ut og hun tar ikke vare på seg selv på noen måte. Vi er klar over at vi ikke kan hjelpe henne om hun ikke vil, vi har snakket med henne før, vært hos legen hennes og prøvd å ta det den veien. Hun kan være enig, men det blir glemt etter kort tid og ingenting skjer. De har ikke mye midler til rådighet, nærmeste offentlige klinikk er, av årsaker som tar for lang tid å forklare her, ikke aktuell. Er det noen som vet om alternativer? Steder hun kan dra som ikke koster for mye? Som har gode opplegg? Vi har aldri gått så drastisk til verks som vi skal gjøre nå, vi kommer til å fortelle henne at hun drikker seg ihjel, nådeløse fakta, at hun ikke kan bli med på ferie (vi skal reise med unger osv på ferie i juni) i tilstanden hun er i nå. Hun drikker seg full selv om ungene er der, de vil (og får ikke) overnatte der på grunn av drikkingen hennes. Vi synes synd på faren våres og. Hun er blitt som en marerittversjon av seg selv. Jeg lurer også på om noen har gode innspill ta hvordan man tar opp dette, hva vektlegger man i det man tar opp, hva er best å unngå. Om vi ikke får henne til å reise noe sted med en gang tenker vi at vi kan foreslå antabus, i alle fall for en periode. Som sagt, vi kan kreve og bråke, uten at det nytter, det vet vi, men vi vil prøve som vi aldri har gjort før og jeg håper av hele meg at vi kommer noen vei. Hun er forresten 67 år. Er veldig takknemlig for råd og innspill. Mvh Meg Anonymous poster hash: ecc22...ff2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #2 Skrevet 28. mai 2014 Kanskje best å heller ta det på søndag da, slik at dere får henne avgårde på mandagen allerede. Dersom hun går med på det. Nå er det jo langhelg, og hun kan forandre mening over helgen. Anonymous poster hash: 11d32...8b8 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #3 Skrevet 28. mai 2014 Ja, egentlig, men vi er alle samlet i morgen, vi må ta det da. Hun kommer nok til å forandre mening mange ganger i døgnet. Jeg håper det finnes et sted vi kan få henne relativt kjapt. Anonymous poster hash: ecc22...ff2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #4 Skrevet 28. mai 2014 Ja, egentlig, men vi er alle samlet i morgen, vi må ta det da. Hun kommer nok til å forandre mening mange ganger i døgnet. Jeg håper det finnes et sted vi kan få henne relativt kjapt. Anonymous poster hash: ecc22...ff2 Har dessverre ikke noen gode råd til deg da jeg ikke kan mye om det, men om dere går for noe annet enn offentlig må dere nok punge ut. Og også for å slippe å stå på venteliste. Anonymous poster hash: 11d32...8b8
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #5 Skrevet 28. mai 2014 Dessverre er det få tilbud som det offentlige har å tilby, spesielt på kort varsel. Privatklinikkene har plass og stiller opp, men det koster ganske mye. Jeg hadde selv en alkoholisert mor (hun døde for et par år siden), og jeg vet veldig godt hva du og dere går igjennom. Endel alkoholikere klarer å kontrollere forbruket og hverdagen sin ganske bra over veldig lange perioder, men det virker som om din mor har mistet helt kontrollen. Og mistet viljen til å prøve å kontrollere hverdagen sin. Kan dessverre ikke gjøre mer enn å gi deg en stor ..... Anonymous poster hash: c9299...069
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #6 Skrevet 28. mai 2014 Tro ca hva de private stedene koster, finner ikke pris på noen av sidene. Har funnet frem til to steder, Mestringshuset og Vangseter... Tusen takk Anonymous poster hash: ecc22...ff2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #7 Skrevet 28. mai 2014 Hvis hun ikke er villig til og innse problemet selv, så er det dessverre nytteløst. Første skritt er og erkjenne. I hennes hode gjør hun ikke noe galt. Anonymous poster hash: 2bc03...4b7 1
tulla23 Skrevet 29. mai 2014 #8 Skrevet 29. mai 2014 Lykke til min far døde av problemet for 1år siden så skjønner at det der ikke blir enkelt! Håper dere får henne til å innse hva som er det beste!
Chizue Skrevet 29. mai 2014 #9 Skrevet 29. mai 2014 Huff når jeg leste dette innlegget minnet det meg MYE om moren til ei venninne av meg. Hun hadde vært alkoholiker i litt over 16år, startet å drikke for fullt da hun bar på venninnen min. Hun gikk med på å bli lagt inn på avrusning men det kom ikke til å skje før helga etter. Da hun ikke møtte opp og ingen fikk tak i henne før flere dager senere fikk de omsider brutt opp døra og de fant henne på gulvet død. Hun hadde drikket seg ihjel. Jeg håper dere får hjulpet henne. Og håper hun går med på det og klarer seg uten flaska. Masse lykke til
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #10 Skrevet 29. mai 2014 Lykke til TS, håper det ordner seg for deg. Har selv mistet min familie grunnet foreldre som drakk. Skulle ønske noen kunne gjort det samme som dere skal når jeg var liten Anonymous poster hash: a9330...387
tøydokka Skrevet 29. mai 2014 #11 Skrevet 29. mai 2014 Så bra at dere stiller opp for henne! Storme huset høres vel drastisk ut? Kanskje ikke beste måten å gå frem viss man ønsker å komme i dialog. Vil ikke gi råd, for dette er så vanskelig.. Forstår at man blir desperat, men selv ville jeg pratet med fastlegen hennes, og tatt henne med dit. Vær med inn og forklar situasjonen. Få tatt blodprøver! For mange kan det fungere som en vekker å se svart på hvitt hva misbruket gjør med kroppen! Fastlegen kan henvise til et opphold på avrusningsklinikk i regi av det offentlige(som ikke koster noe), samt skrive ut antabus, som dere eller din far kan følge opp at hun tar hver dag. Evt også skrive ut noe valium eller sobril, vallergan(for søvn), pluss orfiril eller tegretol for å komme abstinensene til livs. Da kan hun forsøke å trappe ned alkoholforbruket sitt i forkant av innleggelsen. Det blir det noe ventetid for å komme inn, men det kan oppleves fint for henne. Hun får da mulighet til å forberede seg, og kanskje finne motivasjon. Fortell henne hvor glade dere er i henne, at dere setter pris på henne og ønsker å ha henne i live en stund til. Lykke til fra en tøydokke! 2
Gjest snoopy_93 Skrevet 29. mai 2014 #12 Skrevet 29. mai 2014 Hvis barnebarna betyr noe for henne ville jeg kanskje sagt til henne at slik som ting er nå så tillater dere ikke at barna deres ser sin bestemor. Si at barnebarna spør om å overnatte og at dere ikke tør fordi dere aldri vet når hun drikker eller at frykten deres er at barnebarna plutselig finner bestemor død. Jeg hadde en alkoholisert mor, hun drakk nesten hver dag og skulle vel ved en anledning hente meg i barnehagen da hun hadde drukket. Hun kom ikke lengre en inn i hekken med bilen, takk og lov - så jeg ble hentet senere en avtalt av pappa. (pappa hadde merket at mamma hadde alkoholproblemer da han hadde en liten flaske med noe legesprit til noen munnsår han hadde, spriten skulle tørke ut sårene så de ikke ble så store. Mamma drakk av den og fylte på med vann.. Pappa merket at denne spriten sve mindre og mindre, så han smakte på den og han fant da ut at det var vann på flaska.) Heldigvis innså hun at hun hadde et problem og oppsøkte hjelp i tide. (Dog har hun en tendens til å drikke gjevnt og trutt i helgene og jeg som barn i 5-9års alderen opplevde stadig i helgene min mor som "dritings" hvorpå hun har sagt mye rart og en del sårende.) Mamma drikker som sagt i helgene og til tider blir hun nok litt mer beruset en hva som er bra for "allmennheten" å vite. Jeg har brukt "Jeg håper da du vil oppleve å få barnebarn" som en slags oppmuntring for å få henne til å drikke mindre, røyke mindre og holde seg mer i aktivitet en hun er i dag.
tøydokka Skrevet 29. mai 2014 #13 Skrevet 29. mai 2014 Vil dessuten påpeke at man har fritt sykehusvalg, så dersom nærmeste offentlige klinikk er uaktuell av ulike grunner, så står hun fritt til å velge en klinikk et annet sted i landet Dere trenger ikke tenke privatklinikk av den grunn! Men om dere har pengene, så er det en anen sak selvsagt! Til informasjon, så har det helt nylig blitt godkjent et nytt medikament mot alkoholavhengighet. Det heter Selincro. Virker ved å blokkere reseptorer som alkoholen binder seg til. Reduserer sug. Glemte det i forrige innlegg! Vallergan for søvn, selincro for sug og lystfølelse ved å drikke, orfiril mot abstinens og valium eller sobril mot uro/angst. Antabus for å gjøre alkoholinntak til en dårlig opplevelse. Med dette vil hun være rustet til å takle ventetiden før innleggelse på en måte som medfører minimalt med ubehag. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #14 Skrevet 29. mai 2014 Vil dessuten påpeke at man har fritt sykehusvalg, så dersom nærmeste offentlige klinikk er uaktuell av ulike grunner, så står hun fritt til å velge en klinikk et annet sted i landet Dere trenger ikke tenke privatklinikk av den grunn! Men om dere har pengene, så er det en anen sak selvsagt! Til informasjon, så har det helt nylig blitt godkjent et nytt medikament mot alkoholavhengighet. Det heter Selincro. Virker ved å blokkere reseptorer som alkoholen binder seg til. Reduserer sug. Glemte det i forrige innlegg! Vallergan for søvn, selincro for sug og lystfølelse ved å drikke, orfiril mot abstinens og valium eller sobril mot uro/angst. Antabus for å gjøre alkoholinntak til en dårlig opplevelse. Med dette vil hun være rustet til å takle ventetiden før innleggelse på en måte som medfører minimalt med ubehag. To veldig bra innlegg som gir saklig info til TS. Private klinikker koster i underkant av 90.000 Nkr for fire uker, og dessverre blir veldig få mentalt rusfri på så kort tid. Mestringshuset har fått mye dårlig kritikk i media og ville ikke vært mitt førstevalg. Hvis hun er oppe i nesten en flaske brennevin pr. dag må hun enten legge seg inn på avrusing eller trappe ned på egenhånd. Vær klar over at hvis hun våkner med 2 i promille kan hun likevel føle seg svært dårlig pga. økt toleranse. Hun kan også ha promille på 1 lenge etter sist inntak, opptil 24 timer. Hun kan skrive opp antall enheter for å ha oversikten og ikke bli full. Men husk at det er hun som skal bestemme. Ikke gi henne følelsen av å bli umyndiggjort. Skriver hun opp antall enheter er det kun for hennes egen del og ikke noe dere skal ha innsynsrett i. Legevakta kan være et alternativ. Det samme kan tvangsinnleggelse, men det ville jeg være svært forsiktig med siden hun kan øke inntaket straks hun kommer ut igjen. Hvis dere bor i en liten kommune kan legevakt bistå i enkelte tilfeller ved å la avrusing skje på sykehjemmet. Dette er nødløsninger og blir bare gjort hvis det er fare for liv. Legevakt eller fastlege kan unntaksvis skrive ut krampeforhindrende, vallergan, imovane og valium hvis en av dere tar på seg ansvaret med å dosere pillene når hun er blitt edru. Det er heldigvis fritt sykehusvalg, men hun bør få legen eller ruskonsulentNav til å bli erklært som rettighetspasient. http://www.frittsykehusvalg.no/Veiledning/Oversikt-over-behandlingsenheter/ Anonymous poster hash: 10ce7...8f4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #15 Skrevet 29. mai 2014 Ville bare si lykke til, og at jeg er så glad dere gjør noe! Min mor døde i en alder av 60 etter lang tid med alkoholmisbruk, jeg håper virkelig dere får et positivt utfall Anonymous poster hash: 4abb3...d63
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #16 Skrevet 29. mai 2014 Antabus vil ikke fungere mot en stor alkoholiker. De drikker uansett hva slags medisin de har tatt... Anonymous poster hash: 4e1b9...692
Gjest Coolaid Skrevet 29. mai 2014 #17 Skrevet 29. mai 2014 Jeg ville tatt kontakt med en ruskonsulent og fastlege før dere gjør denne "inngripen"... Det er bedre å komme forberedt enn sånn halveis med masse følelser. En i ide er også at hver av dere skriver et brev til henne som dere leser opp, hvor dere forteller om hvordan hennes drikking påvirker dere barna og barnebarna. Fortell også om konsekvenser hun vil få dersom hun ikke tar ansvar for drikkingen. Der kan jo utelate henne fra livene deres så lenge hun ikke gjør noe aktivt for å endre seg. I verste fall kan hun jo miste dere dersom hun ikke tar ansvar. Har ikke rukket å lese hele tråden, så mine råd er kanskje nevnt her inne allerede. Uansett, lykke til, men vent til dere er skikkelig forberedt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå