Gjest Poirot Skrevet 18. juni 2004 #121 Del Skrevet 18. juni 2004 Men det er her det skurrer litt, fordi, det går da ikke an å lage en straffesak av hendelsen hvis det ikke finnes en lov som sier at slike ting er forbudt? Jeg tviler veldig sterkt for at påtalemyndighetene i sverige hadde gått til sak uten å kunne si at det har vært et lovbrudd. Da bunner det ut i dette: De trodde ikke på kvinnen. Det er mange måter å tolke en lov på. Påtalemyndighetene tolket den på ett vis, dommerne på et annet. Slikt skjer innimellom. Samme skjedde i Norge da den første persoenen ble tiltalt for telefonsjikane. Ble frikjent fordi det ikke fantes noen regel mot det. Stortinget reagerte rimelig kjapt med å lage en slik regel, for alle var enige om at det var uønsket oppførsel. Hadde ingenting med at de ikke trodde sjikanen var skjedd. Man kan rett og slett ikke straffe hvis det ikke faller inn under loven. og det er der domsstolen som bestemmer, ikke påtalemyndighetene. Det er slik man utvikler retten i praksis. Meget mulig påtalemynd. visste de ville tape saken, mende fører den frem for å få tettet hullet i loven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frigg Skrevet 18. juni 2004 #122 Del Skrevet 18. juni 2004 Det er mange måter å tolke en lov på. Påtalemyndighetene tolket den på ett vis, dommerne på et annet. Slikt skjer innimellom. Men uansett kan det tolkes slikt: Det er under lavmål at Sverige fremdeles ikke har klart å definere denne loven. For ikke å snakke om for en dårlig jobb påtalemyndighetene gjorde da de ikke klarte å vinne den saken. Og som sagt, at dommerne tolket det på en annen måte bunner ut i at : de trodde ikke kvinnens forklaring var troverdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 18. juni 2004 #123 Del Skrevet 18. juni 2004 Men uansett kan det tolkes slikt: Det er under lavmål at Sverige fremdeles ikke har klart å definere denne loven. For ikke å snakke om for en dårlig jobb påtalemyndighetene gjorde da de ikke klarte å vinne den saken. Og som sagt, at dommerne tolket det på en annen måte bunner ut i at : de trodde ikke kvinnens forklaring var troverdig. Ja, jeg er enig i at det er rart de ikke har hatt en slik lov før. Påtalemynd. trenger ikke gjøre en dårlig jobb selv om de taper en sak. Det er ikke alle saker man KAN vinne. I alle straffesaker vil en vinne og en tape, det betyr ikke at den som vinner er den beste advokaten. Domstolene fikk her et påskudd til å pushe igjennom en slik lov (for alle synes jo det er ille at de ikke ble straffet). Dessuten kunne de jo ikke straffes, hvis det er slik at svensk lov krever at kvinnen sier NEI, og hun ikke sa det (fordi hun var så full at hun ikke klarte det). Dette har med juridisk metode å gjøre og faget rettskildelære (bruk av lover mm i praksis) som man har gjennom flere år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 18. juni 2004 #124 Del Skrevet 18. juni 2004 Holder dere på med denne ennå.......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frigg Skrevet 18. juni 2004 #125 Del Skrevet 18. juni 2004 Domstolene fikk her et påskudd til å pushe igjennom en slik lov (for alle synes jo det er ille at de ikke ble straffet). Dessuten kunne de jo ikke straffes' date=' hvis det er slik at svensk lov krever at kvinnen sier NEI, og hun ikke sa det (fordi hun var så full at hun ikke klarte det).[/quote'] Men da måtte jo i det minste påtalemyndighetene hevde nedsatt tilregnelighet. En skulle tro det i allefall. Og uansett hvor mye vi diskuterer frem og tilbake lander jeg på denne konklusjonen: de kunne ha vunnet saken hadde det ikke vært for at dommerne valgte å tro på mennene. I domsslutningen står det : "Däremot anses männen inte ha kunnat inse att hon befann sig i hjälplöst tillstånd, skriver hovrätten i domskälen. Bland annat ska kvinnan ha rört sig obehindrat i lägenheten under natten och svarat adekvat på tilltal. Hon är också nästan 15 år äldre än männen och de ska därför ha uppfattat henne som mer livserfaren." Så, konklusjonenen de trakk var: kvinnen var full, hun var eldre, og hun snakket tidligere på kvelden/natten. Og mennene slipper fri fordi de "ikke kunne vite hun var så påvirket." Og hun husket ingenting, og da er det eneste vitnemålet mennenes, og de kan jo liksågreit lyve. Den nye lovene kan jo ikke gjøre noe for troverdigheten til offrene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frigg Skrevet 18. juni 2004 #126 Del Skrevet 18. juni 2004 Holder dere på med denne ennå.......... Ser slikt ut. Tror nesten vi bare får være enige om å være uenige. Eller, noe sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 18. juni 2004 #127 Del Skrevet 18. juni 2004 Det virker sånn, for her kommer ingen til enighet....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 18. juni 2004 #128 Del Skrevet 18. juni 2004 Skjønner ikke hva dere mener med enighet. Det er snakk om hvordan man kan bruke en lov, mao et rent juridisk-teknisk spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 18. juni 2004 #129 Del Skrevet 18. juni 2004 Skjønner ikke hva dere mener med enighet. Det er snakk om hvordan man kan bruke en lov' date= mao et rent juridisk-teknisk spørsmål. Okej........ Men det er jo tydelig at noen ikke er ute etter å diskutere det, men heller vri på alle svarene...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 18. juni 2004 #130 Del Skrevet 18. juni 2004 Jeg sier bare at sannsynligheten for at en kommer til å begå seksuelle straffbare forhold øker når man har sonet ubetinget fengsel.... Så kan du tolke det så mye du vil i ditt eget huet...jeg påpeker bare fakta jeg.. Tilbakefallsprosenten for seksualforbrytelser er faktisk 15% lavere enn på all kriminalitet totalt, så jeg synes du svartmaler litt her. Men jeg kan jo spørre deg: Hva synes du man skal gjøre for å forebygge voldtekt? Og hva skal man gjøre for å hindre tilbakefall? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 18. juni 2004 #131 Del Skrevet 18. juni 2004 Poirot du sier at menn ikke kan unnskyldes hvis de begår ran eller brekk hvis de er fulle, men fulle jenter som gjør ting de ikke ville ha gjort i fylla de unnskylder du.... Ser du eller skjønner du ikke forskjellen selv? Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 18. juni 2004 #132 Del Skrevet 18. juni 2004 Men jeg kan jo spørre deg: Hva synes du man skal gjøre for å forebygge voldtekt? Og hva skal man gjøre for å hindre tilbakefall? Ikke straffe mennesker som gjør uønskede seksuelle handlinger (fordi det øker sannsynligheten for tilbakefall)og gjøre kvinner også ansvarlige for handlinger som blir begått i tosomhet... 80 % av alle voldtekter skjer mellom bekjente..... Hvorfor er det slik? Og hvorfor tror alle at jenter bestandig er uskyldige? Kanskje menn som misforstår fristejenter faktisk trenger en smule behandling angående kvinnerasen i stedet for å bli straffet med langvarig fengsel som bare fyrer opp under et hat som blir mer og mer uforståelig for både vedkommende og omgivelsene.. Hva er din løsning? -Gjøre menn enda mer skyldige og straffe de hardere og gi kvinner enda mer uskyld og større erstatninger...? Blir man lettere kvitt et problem da...? Jeg bare spør....svarene sitter jeg ikke med..... =( Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 18. juni 2004 #133 Del Skrevet 18. juni 2004 Tilbakefallsprosenten for seksualforbrytelser er faktisk 15% lavere enn på all kriminalitet totalt, så jeg synes du svartmaler litt Det er ikke sant. Den vanlige tilbakefallsprosenten for allminnelig kriminalitet er omkring 80 %, - for seksualforbrytere er det nærmere 90 %.... Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 19. juni 2004 #134 Del Skrevet 19. juni 2004 Poirot du sier at menn ikke kan unnskyldes hvis de begår ran eller brekk hvis de er fulle, men fulle jenter som gjør ting de ikke ville ha gjort i fylla de unnskylder du.... Ser du eller skjønner du ikke forskjellen selv? Waco Det er vel snarere DU som ikke ser forskjellen på hva som regnes som straffbart og ikke straffbart... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 19. juni 2004 #135 Del Skrevet 19. juni 2004 Det er ikke sant. Den vanlige tilbakefallsprosenten for allminnelig kriminalitet er omkring 80 %' date=' - for seksualforbrytere er det nærmere 90 %....[/quote'] Hvor har du disse tallene fra? På Kripos sider med kriminalstatistikk fant jeg en tabell med tilbakefallsprosenten over en 5-årsperiode, hvor det var totalt 43% for alle forbrytelser, og 28% for seksualforbrytelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 19. juni 2004 #136 Del Skrevet 19. juni 2004 Ikke straffe mennesker som gjør uønskede seksuelle handlinger (fordi det øker sannsynligheten for tilbakefall)og gjøre kvinner også ansvarlige for handlinger som blir begått i tosomhet... "Uønskede seksuelle handlinger"? Incest også da kanskje? For vi må gjøre barna også ansvarlige...? Nei, så lenge du ikke ser voldtekt som noe kriminelt, blir det vel nokså meningsløst å diskutere voldtekt mot berusede personer også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 19. juni 2004 #137 Del Skrevet 19. juni 2004 Kanskje menn som misforstår fristejenter faktisk trenger en smule behandling angående kvinnerasen i stedet for å bli straffet med langvarig fengsel som bare fyrer opp under et hat som blir mer og mer uforståelig for både vedkommende og omgivelsene.. Hva er din løsning? Kjemisk kastrering av menn som gjentar seksuelle forbrytelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 19. juni 2004 #138 Del Skrevet 19. juni 2004 "Uønskede seksuelle handlinger"? Incest også da kanskje? For vi må gjøre barna også ansvarlige...? Nei, så lenge du ikke ser voldtekt som noe kriminelt, blir det vel nokså meningsløst å diskutere voldtekt mot berusede personer også. Okay da......vi finner løsning ved å straffe mennesker som gjør uønskede seksuelle handlinger.....' Da får vi en myyyyye finere og fredligere verden..... Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 19. juni 2004 #139 Del Skrevet 19. juni 2004 Kjemisk kastrering av menn som gjentar seksuelle forbrytelser. Ja jeg glemte jo et lite øyeblikk at jenter alltid er uskyldige så hvorfor ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 19. juni 2004 #140 Del Skrevet 19. juni 2004 Ja jeg glemte jo et lite øyeblikk at jenter alltid er uskyldige så hvorfor ikke? Når en mann voldtar en kvinne er det utelukkende han som gjør noe galt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå