Gå til innhold

Uvanlig å ha foreldre som bor sammen ? - Skillsmisse .

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid
Skrevet

Min datter er i en vennegjeng og er nå 17. Av alle oss foreldre er 8 av 10 foreldrepar skilt og bor på hver sin kant. Vi er altså ikke.

På det forrige stedet vi bodde (ti år siden) var vi kun 3 familier i klassen hennes som hadde foreldre som bodde sammen.

Når jeg vokste opp på 80 tallet var jeg skillsmissebarn, og visste kun om et barn til som hadde skilte foreldre. Nå er det helt snudd den andre veien.

Hva er det som egentlig skjer?

Gir man for lett opp ?

Er man ikke vant til å jobbe for ting mer ?

Er man for kravstor i forhold ?

Jeg nekter å tro at på at det bare er gode grunner til at folk skilles over en lav sko.

Hva mener du ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

folk tar ikke lenger et forhold eller ekteskap seriøst. det er for lett å rømme fra sine problemer.

Anonymous poster hash: da698...299
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk er også mer utro enn før

Anonymous poster hash: 10b82...8e1
AnonymBruker
Skrevet

Man stiller for høye krav til hverandre. Det var enklere før, da visste man ikke bedre. Nå med all media påvirkning osv så ser man etter ting som man kun opplever i en evt forelskelse fase.

Jeg er ikke en av dem som krever feil ting, men tror ikke jeg representerer mer enn kanskje 5% av befolkningen.

Når du ser familier være mer opptatt av status, jobb, utdanning, penger enn tid de bruker med sine egne barn, ja da er det kanskje ikke så rart at det er noe hakkandes gale med verdigrunnlaget.

Er ikke det minste overrasket over utviklingen..

Anonymous poster hash: 0a34e...c63
  • Liker 2
Skrevet

Folk er også mer utro enn før

Anonymous poster hash: 10b82...8e1

Evt. at nå er det lettere å oppdage(ref. sosiale medier/data/alt annet slik)

Tror neppe folk er så mye mer utro.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min datter er i en vennegjeng og er nå 17. Av alle oss foreldre er 8 av 10 foreldrepar skilt og bor på hver sin kant. Vi er altså ikke.

På det forrige stedet vi bodde (ti år siden) var vi kun 3 familier i klassen hennes som hadde foreldre som bodde sammen.

Når jeg vokste opp på 80 tallet var jeg skillsmissebarn, og visste kun om et barn til som hadde skilte foreldre. Nå er det helt snudd den andre veien.

Gir man for lett opp ?

Jeg nekter å tro at på at det bare er gode grunner til at folk skilles over en lav sko.

Hva mener du ?

Ja. Bare se på KG - her florerer det jo tråder av typen "Vil gå fra mannen, har vært sammen i 13 år, kjeder meg" osv. Vi som samfunn er blitt mer kravstore. Vi vil ha det beste og det fineste, vi vil være unge og nyforelska. Vi reiser og opplever mer, og alle som en skal selvrealisere seg selv når de når en viss alder. Dette er ikke bestandig forenelig med den samme gamle partneren.

Man trenger heller ikke tenke på religion eller økonomi - så da er det egentlig ikke så mye som kan holde deg igjen hvis man bestemmer seg for å gå.

Anonymous poster hash: e4465...343

• Liker 1
Gjest AnneShirley
Skrevet

Dette er ikke så vanlig som du tror. Statistikken viser at det er desidert vanligst å ha foreldre som bor sammen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gir man for lett opp ?

Hva mener du ?

Når jeg ser på de jeg kjenner godt som har skilt seg, og dermed også har vært delaktig i prosessen før skilsmissen, så vil jeg si at mer enn halvparten har gitt opp for lett. (Noe jeg også har sagt til dem)

Grunnen til at jeg sier dette, er fordi fler enn halvparten av de skilte jeg kjenner ikke har prøvd familierådgivning før de gikk hver til sitt.

I de tilfellene jeg kjenner til, hvor min mening er at de har gitt opp for fort, er det ikke vold eller rus med i bildet, heller ikke utroskap, men rett og slett en midtlivskrise. I stedet for å gå igjennom denne sammen med partneren, vil de feste, leve livet som single, og ofrer samlivet på grunn av dette.

Jeg ser også at smitteeffekten er stor.

En skiller seg, forteller om det flotte livet som nysingel, og som anbefaler dette som løsning hvis noen klager over forholdet. "Jeg har det så mye bedre nå når jeg slipper *sett inn frustrasjon*" er en ganske vanlig kommentar fra frivillig nysingle.

Anonymous poster hash: 96bfa...22c

• Liker 2
Skrevet

Dette er ikke så vanlig som du tror. Statistikken viser at det er desidert vanligst å ha foreldre som bor sammen.

Meget vansklig for å tro, skilsmissestatistikken er på nesten 50 %, å da er sikkert samboerstatistikken høyere, blant unge foreldre 20-27 vil eg tro at så mange som 2 av 3 går fra hverandre av diverse årsaker, er ihvertfall det blant omgangskretsen min. Blir mer og mer vanlig å stikke når ting blir tøft.

AnonymBruker
Skrevet

Meget vansklig for å tro, skilsmissestatistikken er på nesten 50 %, å da er sikkert samboerstatistikken høyere, blant unge foreldre 20-27 vil eg tro at så mange som 2 av 3 går fra hverandre av diverse årsaker, er ihvertfall det blant omgangskretsen min. Blir mer og mer vanlig å stikke når ting blir tøft.

Skilsmissestatistikken viser at det er flest skilsmisser i alderen 35-39.

Skrevet

Skilsmissestatistikken viser at det er flest skilsmisser i alderen 35-39.

Sikkert, men ungdom mellom 20-27 er som oftest ikke gift heller, så poenget står.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke at folk "tar for lett på det," jeg tror det var veldig mange ekteskap på 80 tallet og bakover som ikke var spesiaelt lykkelige, men som holdt sammen på grunn at stigmaet rundt det å skille seg...

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

Alle dere som leser her inne og er skilt eller har gått fra hverandre etter samboerskap. Kan dere dele litt info om hvorfor dere valgte dette ? Da får vi belyst den siden også :)

Gjest AnneShirley
Skrevet

For det første er ikke skilsmisse statistikken så høy som 50 % og for det andre viser statistikken at 3 av 4 barn bor sammen med begge foreldrene.

http://ssb.no/befolkning/statistikker/familie/aar

• Liker 2
Gjest Idollet
Skrevet

Kvalmende verden vi lever i. Har av og til lyst å gå bort til enkelte mennesker og virkelig speilvende de. Jeg tror personlig at den generasjonen som vokser opp i dag kommer til å gjøre det annerledes, fordi de vet selv hvordan det føles når foreldrene holder på slik.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skilsmisser går faktisk ned nå, og det er jo positivt. Mange ser nå ut til å jobbe mer med forholdet. Noe av grunnen kan også være at dagens foreldre er skilsmissebarn selv.

Er selv skilt og har ett avbrutt samboerforhold bak meg. Ble skilt fra barnas far fordi han rett og slett flyttet ut på dagen uten noen forklaring. Trodde vi hadde det bra sammen. Gikk flere år før jeg fikk vite at han hadde vært utro gjennom hele forholdet, og at jeg også hadde vært "den andre damen" når vi startet forholdet. Følte meg som en idiot da ja...

Samboerforhold røk etter ett år med familieterapi. Vi klarte aldri å leve sammen med min og dine barn, det var for mange andre som blandet seg inn i vårt forhold. Jeg prøvde i det lengste og ønsket at det skulle fungere. Men min eks valgte å gi opp.

Er nå gift for andre gang. Og vil aldri gi opp. Er også godt med en mann som ikke har noen samlivsbrudd i sin familie. Livet er ikke like morsomt hver dag, men det blir spennende igjen ved å legge litt jobbing i forholdet.

Anonymous poster hash: 96998...e81

AnonymBruker
Skrevet

Kvalmende verden vi lever i. Har av og til lyst å gå bort til enkelte mennesker og virkelig speilvende de. Jeg tror personlig at den generasjonen som vokser opp i dag kommer til å gjøre det annerledes, fordi de vet selv hvordan det føles når foreldrene holder på slik.

Situasjonen i dag er veldig lik situasjonen da dagens foreldre vokste opp. Bare sånn til informasjon ;)

Anonymous poster hash: 5910f...e5e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, et godt poeng er rett og slett at folk er idioter. Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor folk i slutten av tenårene eller begynnelsene av 20-årene trenger å gifte seg. Samtidig er det utrolig mange som lar seg blende av følelser og gifter seg med folk man aldri ville rørt om man brukte et snev av sunn fornuft.

Anonymous poster hash: 465ff...91c
AnonymBruker
Skrevet

At skilsmissestatisikken går ned skyldes vel mest at folk i mye mindre grad gifter seg.

Folk er samboere og er fornøyd med det.

Selv vært samboer i snart 20 år.

Anonymous poster hash: b2f82...15a
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...