AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #1 Del Skrevet 28. mai 2014 Ja, hvordan får man til det? Jeg får alltid så harde pizza. Elter jeg den for lenge i kenwooden, mon tro? Noen eksperter her som kan hjelpe meg litt;) Og del gjerne oppskriften:) Anonymous poster hash: 66bbb...b02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #2 Del Skrevet 28. mai 2014 Hvor lenge elter du da? Faren min pleier alltid å elte den (i kenwooden) i 15-20 minutter, og da er deigen perfekt. Anonymous poster hash: 2b218...dbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #3 Del Skrevet 28. mai 2014 Hvor lenge elter du da? Faren min pleier alltid å elte den (i kenwooden) i 15-20 minutter, og da er deigen perfekt. Anonymous poster hash: 2b218...dbc Hehe, ikke så lenge nei. Vet du hvilken oppskrift han bruker? Anonymous poster hash: 66bbb...b02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FrkAnna Skrevet 28. mai 2014 #4 Del Skrevet 28. mai 2014 (endret) Denne pleier eg å bruke, med litt olje i, for å gjere den litt sprø. Elter for hand til passe konsistens, knar ikkje så lenge som 15 minutter! Perfekt kvar gong http://www.klikk.no/mat/spise/article411645.ece Endret 28. mai 2014 av FrkAnna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #5 Del Skrevet 28. mai 2014 Hehe, ikke så lenge nei. Vet du hvilken oppskrift han bruker? Anonymous poster hash: 66bbb...b02 nei, jeg tror ikke han bruker en oppskrift en gang Elter lenge slik at glutenet endrer seg. Da blir deigen lettere å jobbe med, smaker bedre og det vil smule mindre. Deigen skal være smidig og ha en glatt overflate når den er ferdig. Anonymous poster hash: 2b218...dbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sølvrosen Skrevet 28. mai 2014 #6 Del Skrevet 28. mai 2014 (endret) Når jeg lager pizza lager jeg bunnen stort sett på instinkt, men her er en omtrentlig oppskrift for 2 langpanner. Sånn passe mengde hvetemel, omtrent halvannen liter 1 pakke tørrgjær 1ts salt 1 ts sukker 2 ss tørket oregano 2-3 ss olivenolje ca 6 dl lunkent vann Først blander jeg sammen det tørre, noen ganger bytter jeg ut litt av hvetemelet med grovt mel. Så blander jeg i olivenoljen. Deretter lager jeg en grop midt i melet og heller vannet i og blander alt sammen til en jevn deig. Hvis den er vår tilsetter jeg mer mel, og hvis den er tørr tilsetter jeg mer vann. Så knar jeg deigen til den blir glatt og litt seig. Når jeg knar deigen slenger jeg den i bordet noen ganger for å få ut lufta, det gjør at den blir ferdigknadd raskere. Så lar jeg deigen hvile i 15-30 min før jeg knar den ut på bakepappir og legger bunnene på stekeplater. Så lar jeg den heve i 30-60 min mens jeg lager ferdig fyllet. Jeg passer altid på å avkjøle fyllet før jeg har det på pizzaen, for da har bunnen mulighet til å heve enda litt før gjæra dør. Jeg steker pizzaen på 200grader i 20-30 min til den er ferdig Jeg får ofte skryt for at pizzaene mine er gode og luftige. edit: Det er også lurt å ikke blande sammen alt fyllet til en røre, men steke alt for seg og legge det lagvis. Hvis ikke har det lett for å bli før blødt. Endret 28. mai 2014 av Sølvrosen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #7 Del Skrevet 28. mai 2014 Jeg bruker 10 ss olivenolje i min deig, perfekt deigAnonymous poster hash: 8db1e...559 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #8 Del Skrevet 28. mai 2014 Obs! Skrev olivenolje, mente matolje Anonymous poster hash: 8db1e...559 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #9 Del Skrevet 28. mai 2014 Pizzadeiger skal vel helst ikke elte lenge eller? Anonymous poster hash: b4936...606 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #10 Del Skrevet 28. mai 2014 Pizzadeiger skal vel helst ikke elte lenge eller? Anonymous poster hash: b4936...606 Vel, de blir perfekte her. Anonymous poster hash: 2b218...dbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximillian Cohen Skrevet 28. mai 2014 #11 Del Skrevet 28. mai 2014 (endret) Italiensk pizzabunn: 500 g hvetemel tipo 00 310 g vann (vannmengden må justeres litt etter type mel, bruker du kenwood med eltekrok skal deigen henge i bunn av bollen, men løsne fra sidene) 10 g salt 10 g honning 2,5 g hvetegluten 2,5 g aktiv tørrgjær Eltes i 5 minutter eller at alt er blandet, la deigen hvile i 10 minutter før du elter den videre 5 minutter til. Del deigen i fire baller, smør dem inn med olivenolje, dekk dem med plast og la dem heve i 1 time. Når en lager ballene kan en med fordel strekke og brette deigen gjentatte ganger under formingen, dette vil hjelpe til med å forbedre strukturen. Pizzaen skal stekes på høyest mulig varme (minst 265 grader) på en forvarmet (minst 30 minutter) pizzastein i rundt 5 minutter (følg nøye med mot slutten). Dette blir da deig til 4 pizzaer i porsjonsstørrelse. Endret 28. mai 2014 av Maximillian Cohen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 28. mai 2014 #12 Del Skrevet 28. mai 2014 Oppskriften på melpakken syns jeg alltid blir bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #13 Del Skrevet 28. mai 2014 Dropp all olivenoljen deres, og dropp all knaingen. http://www.epicurious.com/recipes/food/views/No-Knead-Pizza-Dough-394696 http://smittenkitchen.com/blog/2013/10/lazy-pizza-dough-favorite-margarita-pizza/ Anonymous poster hash: 99230...515 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaylee Skrevet 28. mai 2014 #14 Del Skrevet 28. mai 2014 Kna og elt for hånd, så får du en perfekt deig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #15 Del Skrevet 28. mai 2014 Kna og elt for hånd, så får du en perfekt deig. Nei. Det må matolje og kjøkkenmaskin tiø. Anonymous poster hash: 8db1e...559 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #16 Del Skrevet 28. mai 2014 Nei. Det må matolje og kjøkkenmaskin tiø.Anonymous poster hash: 8db1e...559 Nei - ingen av delene. God tid og nok vann i deigen holder lenge. Anonymous poster hash: 99230...515 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximillian Cohen Skrevet 28. mai 2014 #17 Del Skrevet 28. mai 2014 Kna og elt for hånd, så får du en perfekt deig. ...og dette kan du begrunne? Selvfølgelig kan en få en flott deig om en elter for hånd, men en får en like flott deig om en bruker maskin. Den eneste forskjellen er at det går raskere i maskin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximillian Cohen Skrevet 28. mai 2014 #18 Del Skrevet 28. mai 2014 (endret) Nei - ingen av delene. God tid og nok vann i deigen holder lenge. Anonymous poster hash: 99230...515 Dette kan jeg være enig i, men dessverre krever det litt for mye planlegging for min del. Brødbakingen min foregår imidlertid nesten alltid på den eltefrie metoden. Endret 28. mai 2014 av Maximillian Cohen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusemamma Skrevet 28. mai 2014 #19 Del Skrevet 28. mai 2014 For en langpanne: 9 dl mel litt salt Smuldre inne ca 2 ss smør 1 pk tørrgjær blandes inn etterpå spe med 3 dl lunkent vann Kna deigen godt sammen for hånd. Sett til heving ca 15-20 min. Da skal du ha en deig som er lett og kjevle ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #20 Del Skrevet 28. mai 2014 Dette kan jeg være enig i, men dessverre krever det litt for mye planlegging for min del. Brødbakingen min foregår imidlertid nesten alltid på en eltefrie metoden. Du kan speede opp prosessen omtrent så mye du ønsker med å justere gjærmengden - detaljer i blogginnlegget fra smitten kitchen. Men smaken blir bedre om deigen får stå i minst 15 timer. Og hvis du ellers baker uten å kna men ikke har testet det på pizzadeig må du virkelig prøve det. Forskjellen er bemerkelsesverdig, særlig om man også har en liten dasj durumhvete i deigen. Jeg knar aldri pizzadeigen igjen. Mer lesning her: http://www.nytimes.com/2010/05/19/dining/19pizza.html?pagewanted=all&_r=0 Anonymous poster hash: 99230...515 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå