AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #1 Skrevet 28. mai 2014 Hei, jeg er ferdig utdannet lektor om ett år, og har begynt å innse at dette ikke er noe for meg likevel. Jeg har jobbet som lærer på videregående i et halvt år nå, ved siden av studiene, og blir mer og mer overbevist om at dette ikke er noe for meg. Jeg mistrives og føler meg utslitt hele tiden, jeg har vanskeligheter med å sove om nettene og gruer meg til å dra på jobb. Burde jeg slutte på studiet nå? Eller fullføre utdanningen min og deretter se etter andre jobber? Hvilke andre jobber kan jeg søke på? Jeg har sosiologi og nordisk i graden min.Anonymous poster hash: 36e0f...9f8
Lærerinna Skrevet 29. mai 2014 #2 Skrevet 29. mai 2014 Jeg ville absolutt fullført! Selv jobber jeg som lærer uten å ha fullført mastergraden min, og nå ser jeg at jeg ganske snart vil søke meg bort fra skolen. Jeg har nordisk og engelsk som fag, og er nå så umotivert og lei av jobben min at jeg tenker at jeg kan jobbe med "hva som helst". Vil nok søke alt fra sekretærjobb til konsulent-/saksbehandlerjobber, og kanskje etterhvert oppsøke en karriererådgiver for å få hjelp til å velge noe mer varig dersom jeg ikke skulle få tilbake motivasjonen for å jobbe i skolen igjen. Tenker at du aldri vil tape på å ha fullført lektorstudiet. Bla vil du på fremtidige intervjuer slippe å forklare hvorfor du ikke har "klart" å fullføre 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #3 Skrevet 29. mai 2014 Jeg er enig i Lærerinna. Fullfør mastergraden, så har du den i boks. Det er mange stillinger der de krever høyere utdanning, uten at det er videre spesifisert. Det er jo også verdt å neven at pedagogisk kompetanse er etterspurt i flere yrker, også i det private Selv er jeg i samme båt. Jobber som lektor i vgs på andre året men er lei av jobben min og innser at jeg må over i noe annet. Det blir nok å søke på mange ulike stillinger, som f.eks konsulent, saksbehandler, andre stillinger der de ønsker pedagogisk kompetanse osv Anonymous poster hash: 1f93c...895 1
Sheltay Retrac Skrevet 29. mai 2014 #4 Skrevet 29. mai 2014 Fullfør! Læreryrket er dritt det første året, men så blir det bra! Jeg hadde angst hele første året mitt, gruet meg til jobb, var kvalm, fikk ikke sove og hadde mest lyst til å slutte. Men så ble jeg vant til å "stå på scenen", og det gikk bedre og bedre. Nå er det bare gøy! 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #5 Skrevet 29. mai 2014 Takk for gode råd! Jeg har også snakket med en karriereveileder og fått beskjed om at det er best å fullføre utdannelsen spesielt når jeg kun har ett år igjen. Men siden jeg ikke trives i yrke mitt har jeg veldig lite motivasjon til studiene mine. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre fremover, men uansett så har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal jobbe ved siden av studiene, det takler jeg ikke. Jeg har spart opp en del, så jeg har råd til å ta det helt med ro fremover. Men samtidig så er jeg veldig redd for at det skal bli veldig kjedelig og lite utslagsgivende på CVen min. Jeg har fått inntrykk av at det å ha jobb ved siden av studiene er svært viktig for fremtidige arbeidsgivere. Så jeg vurderer å jobbe litt frivillig ved siden av, men jeg vet ikke hva jeg skal engasjere meg i. TSAnonymous poster hash: 36e0f...9f8
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #6 Skrevet 29. mai 2014 Jeg er enig i Lærerinna. Fullfør mastergraden, så har du den i boks. Det er mange stillinger der de krever høyere utdanning, uten at det er videre spesifisert. Det er jo også verdt å neven at pedagogisk kompetanse er etterspurt i flere yrker, også i det private Selv er jeg i samme båt. Jobber som lektor i vgs på andre året men er lei av jobben min og innser at jeg må over i noe annet. Det blir nok å søke på mange ulike stillinger, som f.eks konsulent, saksbehandler, andre stillinger der de ønsker pedagogisk kompetanse osv Anonymous poster hash: 1f93c...895 Takk for svar Jeg har også bestemt meg for å fullføre og heller søke på andre stillinger etter at jeg er ferdig. TSAnonymous poster hash: 36e0f...9f8
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #7 Skrevet 29. mai 2014 Jeg ville absolutt fullført! Selv jobber jeg som lærer uten å ha fullført mastergraden min, og nå ser jeg at jeg ganske snart vil søke meg bort fra skolen. Jeg har nordisk og engelsk som fag, og er nå så umotivert og lei av jobben min at jeg tenker at jeg kan jobbe med "hva som helst". Vil nok søke alt fra sekretærjobb til konsulent-/saksbehandlerjobber, og kanskje etterhvert oppsøke en karriererådgiver for å få hjelp til å velge noe mer varig dersom jeg ikke skulle få tilbake motivasjonen for å jobbe i skolen igjen. Tenker at du aldri vil tape på å ha fullført lektorstudiet. Bla vil du på fremtidige intervjuer slippe å forklare hvorfor du ikke har "klart" å fullføre Jeg tenker også på å fullføre nettopp for å unngå å måtte forklare på hvert eneste intervju hvorfor jeg ikke fullførte. Anonymous poster hash: 36e0f...9f8
Badger83 Skrevet 29. mai 2014 #8 Skrevet 29. mai 2014 Takk for svar Jeg har også bestemt meg for å fullføre og heller søke på andre stillinger etter at jeg er ferdig. TSAnonymous poster hash: 36e0f...9f8 Du gjør nok uansett lurt i å fullføre ja! Og så syns jeg Sheltay over her har et poeng i at du kanskje burde gi læreryrket litt mer tid før du bestemmer deg for at det ikke er noe for deg? Det er jo litt sånn i alle nye jobber at man gjerne blir ganske usikker i starten, og trenger litt tid for å bli trygg på seg selv og jobben. Jeg er i allefall sånn selv. Kan godt være du trives bedre etter et par år som lærer på fulltid..? 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #9 Skrevet 29. mai 2014 Du gjør nok uansett lurt i å fullføre ja! Og så syns jeg Sheltay over her har et poeng i at du kanskje burde gi læreryrket litt mer tid før du bestemmer deg for at det ikke er noe for deg? Det er jo litt sånn i alle nye jobber at man gjerne blir ganske usikker i starten, og trenger litt tid for å bli trygg på seg selv og jobben. Jeg er i allefall sånn selv. Kan godt være du trives bedre etter et par år som lærer på fulltid..? Jeg har bestemt meg for å fullføre, men jeg er usikker på om jeg vil jobbe som lærer. Jeg har fått høre fra flere at jeg må gi dette litt tid, men etter et halvt år er jeg utslitt og helt rådvill, usikker på om jeg makter mer. Det er ikke selve undervisningen som er problemet, jeg elsker å undervise, og trives godt med elevene mine. Det er heller alle kravene til dokumentasjon, retting av tentamener og stiler, og en leder som ikke viser noe forståelse eller omtanke. Jeg blir presset til å dra på møter som egentlig ikke er relevant for meg og min stillingsprosent, og tvunget til å ta vikar timer jeg ikke ønsker. Jeg får ikke betaling for timene jeg er vikar, men blir lovet avspasering som går med til å rette stiler. Det hender også at jeg ikke får avspasere o det hele tatt. Dette kan jeg ikke holde ut i 2 år til. Jeg føler meg utbrent og lei! TSAnonymous poster hash: 36e0f...9f8
Gjest Vampen Skrevet 29. mai 2014 #10 Skrevet 29. mai 2014 Jeg har bestemt meg for å fullføre, men jeg er usikker på om jeg vil jobbe som lærer. Jeg har fått høre fra flere at jeg må gi dette litt tid, men etter et halvt år er jeg utslitt og helt rådvill, usikker på om jeg makter mer. Det er ikke selve undervisningen som er problemet, jeg elsker å undervise, og trives godt med elevene mine. Det er heller alle kravene til dokumentasjon, retting av tentamener og stiler, og en leder som ikke viser noe forståelse eller omtanke. Jeg blir presset til å dra på møter som egentlig ikke er relevant for meg og min stillingsprosent, og tvunget til å ta vikar timer jeg ikke ønsker. Jeg får ikke betaling for timene jeg er vikar, men blir lovet avspasering som går med til å rette stiler. Det hender også at jeg ikke får avspasere o det hele tatt. Dette kan jeg ikke holde ut i 2 år til. Jeg føler meg utbrent og lei! TSAnonymous poster hash: 36e0f...9f8 Husk at det er forskjell på skoler og ledere. Det er ikke like ille som det du beskriver alle steder. Rettebyrden er stor, men det går seg også til etterhvert. Man "knekker koden" og får inn rutiner som gjør at det blir mer overkommelig. 1
Sheltay Retrac Skrevet 29. mai 2014 #11 Skrevet 29. mai 2014 Det er akkurat sånn det føles i starten ja. Rettebunkene er store, og alt føles håpløst. Men så plutselig knekker man en eller annen kode, og alt går så mye lettere! Jeg retter utrolig mye fortere nå enn jeg gjorde i starten. Jeg trengte blant annet å bli trygg på at min vurdering var god nok, og at det er jeg som faktisk bestemmer hva slags krav jeg setter. Da trenger man plutselig ikke bruke så mye tid på å tenke på hva alle andre ville ha gjort. Etter hvert når man har fått inn litt rutiner er det også lettere å multitaske, slik at urelevante møter kan brukes til å tenke ut kule undervisningsopplegg mens noen snakker om at eller annet som ikke angår deg. Ofte sitter kollegaene mine på plenumsmøter og diskuterer ting som ikke angår elever eller undervisning, og da sitter jeg og tenker på helt andre ting! Ikke la andre bruke din tid på tull, og vær flink til å si nei til å ta vikartimer når du føler at du ikke orker. Det er lov å si at man har nok med både studier og jobb. Ta en spansk en og si du har en innlevering du må jobbe med. Lykke til! Det er hardt i starten, men det er så verdt det! Å være lærer er verdens beste yrke når man bare har kommet litt på gli. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #12 Skrevet 1. juni 2014 Takk for gode råd! Jeg har også snakket med en karriereveileder og fått beskjed om at det er best å fullføre utdannelsen spesielt når jeg kun har ett år igjen. Men siden jeg ikke trives i yrke mitt har jeg veldig lite motivasjon til studiene mine. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre fremover, men uansett så har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal jobbe ved siden av studiene, det takler jeg ikke. Jeg har spart opp en del, så jeg har råd til å ta det helt med ro fremover. Men samtidig så er jeg veldig redd for at det skal bli veldig kjedelig og lite utslagsgivende på CVen min. Jeg har fått inntrykk av at det å ha jobb ved siden av studiene er svært viktig for fremtidige arbeidsgivere. Så jeg vurderer å jobbe litt frivillig ved siden av, men jeg vet ikke hva jeg skal engasjere meg i. TSAnonymous poster hash: 36e0f...9f8 Det er lurt å jobbe ved siden av studiene, men du trenger jo ikke jobbe som lærer. Hva med å finne en jobb med du jo ER interessert i? Jeg har jobbet helgjobb på besøksgård og ridesenter f.eks fordi jeg liker å være med dyr - da får jeg både erfaring og noe på CVen, samt ekstra inntekt og en koselig jobb. Ellers kan støttekontakt eller miljøarbeider være greie bijobber. mange jobber i butikk ved siden av studiene, men det skjønner jeg ikke at de orker Har du RÅD til å være student uten å jobbe, ja da er det jo bare å kjøre på med noe frivillig, meld deg på røde kors f.eks. Anonymous poster hash: 9951a...011
shaky Skrevet 1. juni 2014 #13 Skrevet 1. juni 2014 Takk for gode råd! Jeg har også snakket med en karriereveileder og fått beskjed om at det er best å fullføre utdannelsen spesielt når jeg kun har ett år igjen. Men siden jeg ikke trives i yrke mitt har jeg veldig lite motivasjon til studiene mine. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre fremover, men uansett så har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal jobbe ved siden av studiene, det takler jeg ikke. Jeg har spart opp en del, så jeg har råd til å ta det helt med ro fremover. Men samtidig så er jeg veldig redd for at det skal bli veldig kjedelig og lite utslagsgivende på CVen min. Jeg har fått inntrykk av at det å ha jobb ved siden av studiene er svært viktig for fremtidige arbeidsgivere. Så jeg vurderer å jobbe litt frivillig ved siden av, men jeg vet ikke hva jeg skal engasjere meg i. TSAnonymous poster hash: 36e0f...9f8 Jeg kan sterkt anbefale å være frivillig lærer på norskkurs for voksne! Maks en kveld i uka, hvor ofte avtaler du på forhånd. Du får relevant erfaring, har noe å vise til på CV'en din, og det er veldig kjekt
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #14 Skrevet 2. juni 2014 Jeg kan sterkt anbefale å være frivillig lærer på norskkurs for voksne! Maks en kveld i uka, hvor ofte avtaler du på forhånd. Du får relevant erfaring, har noe å vise til på CV'en din, og det er veldig kjekt Norskkurs for voksne virker veldig spennende Kunne du fortelle meg litt mer om dette? Hvor melder man seg på? Og hvem arrangeres dette i regi av? TS Anonymous poster hash: 36e0f...9f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå