Gå til innhold

Kattunge for første gang..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er det bestemt! Vi skal ha en av mine bekjentes kattunger. I morgen. Vi har allerede hund (snill med katter) og gammel katt (omplassert, aner ikke om hun liker andre katter, men hun er veldig snill og kosete).

Men altså, jeg vet ikke mye om kattunger… Den er renslig, men må jeg trene den på kassa /ut her? kan jeg slippe den ut, eller må den være inne en stund? skal den ha egen mat (spessielt til kattunger?) eller kan den spise samme som gamlepus?

Er det vanlig at voksen katt og kattunge kommer overens?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hold den inne til og begynne med. Hvor gammel er den? Vi fikk kattunge som var 4-5 måneder gammel. Han maste så ekstremt om å få komme ut at vi slapp han ut andre dagen. For oss gikk det fint, men er ikke å anbefale har jeg hørt. Eldre katter tolererer kattunger lettere enn andre voksne katter. Du må bare se hvordan det går.

Du kan vise den hvor kassa er, om du har sånn lokk på kassen kan det være han ikke kommer inn hvis han ikke er vant til det. Om han bare er 3 måneder vile jeg ventet med å slippe han løs til han var 4-5? Og evnt gå tur med han i kattungebånd.

Husk å ikke trykk kattungen oppi de andre dyra, la de bestemme selv.

Anonymous poster hash: 8ecd4...795

Skrevet

Kjøp en ekstra kattedo. Katter som ikke kjenner hverandre kan bli veldig sære når de må dele do og du kan risikere at den gamle katten driter og tisser utenfor kassa i protest.

Kattunger er som små barn, de er høyt og lavt og skal undersøke ALT.

Fjern ting som kan være skadelige, som feks persiennetau som småtten potensielt kan henge seg selv i, planter i vinduskarmer, smånips som er knuselig og velter lett, ting som henger og dingler som kan få andre ting til å falle i gulvet om du napper i dem, og andre potensielt farlige ting.

Det er feks enkelte potteplanter du ikke lenger kan ha i hus fordi kattene synes de er fantatiske å knaske på, men plantene er så giftige at katten i verste fall dør. Dette gjelder spesielt for kattunger som må smake på ALT.

Toalettlokket skal alltid ligge nede før katten blir så stor at den kan stå på gulvet og kikke oppi doen om den strekker seg opp på to. Det er mange kattunger som har unngått drukningsdøden med et nødskrik pga åpne dolokk. Uttrykket Curiosity killed the cat er basert på virkeligheten.

Kattunger bør aller helst ikke gå ute alene før de passerer ni måneder, dette fordi stedsansen ikke er godt nok utviklet før den tid og om de blir skremt og løper avgårde kan de rote seg bort bare ved å løpe inn i naboveien. Vinduer skal være enten stengt eller i luftestilling slik at kattungen ikke kommer seg ut. Husk at om katten får hodet gjennom en åpning, så klarer den å komme seg gjennom med hele kroppen.

Pass også på at kattungen ikke løper som en tulling ut døra når dere skal ut eller inn. Plutselig er den vekk.

Du bør kjøpe inn kattungetørrfór til den som den får frem til den nærmer seg året. Kattunger trenger mer og annerledes næring enn gamle katter fordi de skal vokse.

Får du problemer med at gamlepus begynner å bare spise kattungematen, kan du gi voksenmat etter at katten har passert seks-syv måneder, ihvertfall så lenge kattungen legger på seg og vokser som normalt.

Våtfór er ikke nødvendig å kjøpe kattungeversjoner av når den er over tolv uker (som jeg håper katten virkelig er når du får den, kattunger under tolv uker trenger mamma'n sin!)

Kattungen må selvfølgelig ha egne matskåler for at de ikke skal krangle om maten.

Når ny pus kommer i hus bør dere egentlig separere kattene til de blir kjent med hverandres lukt.

Ha feks minsten i reiseburet og la det stå på gulvet slik at gamlepus får luktet på og sett nykomlingen. Ta resten av introduksjonen derfra utifra hvordan gamlepus reagerer.

I tilfelle gamlepus virkelig misliker nykomlingen, hold dem i hvert sitt område av huset den første uken.

Gni feks en gammel t-skjorte på begge kattene og la kattene lukte på den slik at de kjenner den blandede lukten av hverandre.

Viser det seg at gamlepus elsker nykomlingen, går det seg til veldig raskt og det er unødvendig å separere kattene.

Introduser minstepus for ett og ett område av gangen. Feks badet i starten slik at pus har mat og do der, og har et trygt sted å være om natten. Kattunger gjør utrolig mye bøll.

Åpne for flere rom etterhvert som dagene går, men fortsett å ha minsten på badet om natten i et par-tre ukers tid slik at den ikke lager kjipe situasjoner for seg selv mens dere ikke kan passe på den.

Pass på å kose like mye med kattene, gi litt ekstra oppmerksomhet til gamlepus for å vise at dere ikke har glemt den. Kjøp inn Feliway om det er mye spenninger mellom kattene, det kan ta knekken på den verste spenningen og berolige ny pus i nytt hjem.

Kabler og ledninger bør gjemmes bort i enten kabelskinner eller bak ting så kattungen ikke kommer til. Noen katter er helt ekstreme på å knaske på ting som ser ut som de muligens kan være interessante, som feks strømførende ledninger. 240V kan være en ganske alvorlig karamell for en liten pus.

Og prøv å være tålmodig. For er det en ting jeg vet så er det at kattunger er sprelleville og gjerne får noen voldsomme raptuser daglig. Den vil teste grensene på alt mulig og du vil bli frustrert og lei og sliten i perioder.

Særlig om den finner ut at det går an å skrape på soveromsdøra for å vekke matmor og matfar. :sukk:

Spruteflaske med vann er kjekt å ha for å prøve å trene opp katten til å ikke gå på bordet, for en kattunge tar dette minst ti ganger så lang tid å lære seg som for en voksen katt.

Det er akkurat som å ta en treåring i hus til tider. Blir det plutselig veldig stille i huset vet du at det er noe bøll på gang.

Bestill time for vaksinasjoner og kastrering hos din veterinær så snart som mulig. Er ikke katten førstegangsvaksinert, må det gjøres ASAP. Andre vaksine gies vanligvis rundt tre måneders alder, men er ikke katten førstegangsvaksinert, må veterinæren vurdere når neste vaksine skal gies.

Er det en mons du har fått kan den kastreres allerede rundt fem måneders alder. Kjetter kan kastreres så tidlig om de veier nok, da kjettekastrering er et noe større inngrep.

Kastrer så tidlig som mulig for å unngå ekstra klinsj mellom gamlepus og nypus. Det er et helvete om de begynner å markere inne, for da tar det en del tid og vasking for å få dem til å slutte med det igjen.

Jeg tror jeg har husket å dekke det meste, Lille-pus eller en av de andre pusekyndige her på forumet kommer sikkert og retter på meg om det er noe jeg har glemt. :P

Gratulerer med nytt familiemedlem!

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror Minya har fått med det som er verd å vite om å få kattunge i hus. Les og lær - og, ikke minst, gratulerer og lykke til med nytt famiiemedlem!

:heks:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med nytt familiemedlem :) Hvor gammel er kattungen?

Det kan ta litt tid før den gamle og den nye venner seg til hverandre. Sørg isåfall for å ha dem adskilt deler av dagen så de får sove og hvile ordentlig hver for seg. Skaff et ekstra kattedo - det kan hende de klarer seg med ett etterhvert, men de bør få ha hvert sitt i starten. Sett også vann- og matskåler flere steder, så ikke en katt blir gående uten vann og mat fordi den andre har bestemt seg for å eie det. Som regel er kattunger renslige når de er gamle nok til å forlate moren (12 uker).

Du bør helst gi den kattungefôr i starten, da det er bedre egnet til en kropp i vekst. Det er ingen krise om den spiser den voksnes fôr også, men hvis de absolutt vil spise samme maten kan du blande 50/50.

Ikke slipp ut katten før den er kastrert. Kattunger blir ekstremt fort kjønnsmodne, og jeg vet av MANGE som plutselig har fått kull på kattungen sin fordi de trodde den var liten baby enda. De kan bli kjønnsmodne allerede i 6-månedersalderen. Og da er de IKKE mentalt modne til å ha unger! For ikke å snakke om at det er ekstrem overproduksjon av katter allerede, og utrolig mange som blir avlivet og går hjemløse fordi det ikke er mange nok hjem, fordi folk ikke evner å ta ansvar og kastrere kattene sine (gi et lite hint til disse vennene dine som har kattungene nå...).

Den har heller ikke særlig god retningssans når den er liten, og kan derfor gå seg vil om den blir sluppet ut for tidlig.

Når kattungen er kastrert, vaksinert og chippet begynner den muligens å bli gammel nok til å gå ut alene. Inntil da er det bare å aktivisere den inne, med lek, kos, spill og hjernetrim.

Anonymous poster hash: 3b4c7...e0f
AnonymBruker
Skrevet

Katter har ikke stedsans før de er 6-7 mnd gamle, ca litt etter at de blir kjønnsmoden. Så en god regel er å slippe den ut etter at den er kastrert/sterilisert.
Kjøp kattungefor, helst fra dyrlege eller dyrebutikk, da de på dagligvaren er akkurat som junkfood.

Ikke sett de sammen med en gang. Ha kattungen på et eget rom de første dagene :)

Anonymous poster hash: 4d66f...653
Skrevet

Tusen takk for masse god info! Lille Korse her (12 uker) har sovet første natt på en på en pute i sengen til matmor og far, har gjort alt hun skal i egen kattekasse, og hjelper i skrivende stund iherdig til på tastaturet her..Skikkelig godpus!

Hun har allerede hilst på de andre dyra som bor her, uten veldig positive resultater..

Gamlepus var veldig skeptisk, og veste mot henne, og har holdt seg i annenetasje siden hun kom.

Hundene har hun skremt med hissig vesing og krum rygg, så de holder seg langt unna. Altså ikke akuratt kjærlighet ved første blikk på den fronten.. Men det går seg vel til?

En annen ting her, skal man korigere på noe som helst måte når kattungen lekebiter/klorer? Syns jo bare det er litt søtt, og tenker at det vokser hun av seg med tiden.. Eller blir det problemer om vi lar henne holde på?

AnonymBruker
Skrevet

Det går seg nok til, ja.

Ikke straff kattungen for å bite/klore (det blir urettferdig å straffe en liten baby på et halvt kilo!), men unngå å belønne den slags oppførsel. Trekk til deg hendene, reis deg opp, evnt løft kattungen ned fra sofaen/fanget om den er der. Så skjønner den (etterhvert! Dette kommer til å ta tid, kattungen må bli mer voksen før den kobler helt) at det ikke lønner seg. I tillegg kan du gi den leker, bamser og klorestativ og oppmuntre den til å ta ut villskapen sin der istedet.

Anonymous poster hash: 3b4c7...e0f

Skrevet

Som AB over meg sier; blir hun voldsom i leken og begynner å klore og bite, bare slutt å lek med henne, ignorer henne, sett henne ned på gulvet om dere sitter i sofaen, reis deg opp og gå vekk om dere sitter på gulvet.

Det tar noen runder, men hun vil koble at matmor går sin vei og det ikke blir mer lek med kloring og biting, og vil etter hvert slutte med det.

Som regel tar det noen måneder.

Når hun blir eldre, nærmer seg året, kan du klype henne litt i øret, haken eller i flanken for å gi beskjed om at hard biting og kloring med fulle klør er uakseptabelt. Liksom ta igjen, selvfølgelig ikke med full kraft for du vil jo ikke skade henne, men klyp litt igjen for å gi beskjed om at det er nok.

Dette fungerte fantastisk godt på minsten vår, han var veldig glad i å klore og bite og herje noe voldsomt når han lekte, men nå bare kosebiter han ved å legge fingeren din i munnen sin og nappe litt forsiktig, og han klorer med "myke" klør.

AnonymBruker
Skrevet

Mange gode tips over her! Vil legge til èn ting: KASTRER katten før den slippes ut. Om det er en hunn eller hann spiller ingen roller, sparer mange uønskede kattunger og du minsker faren for livmor- og brystkreft hos hunnene

Anonymous poster hash: ca00b...159
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...