Gå til innhold

Når moren din blir åpenbart utnyttet..(langt)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper på å få noe råd om hva jeg skal gjøre i denne situasjonen, da jeg blir ordentlig irritert.

Moren min og broren hennes bor i leiligheter ved siden av hverandre, altså så nære man kan bo uten å faktisk bo sammen. Dette har de bare gjort i en liten periode, og valgte å bo sånn fordi de fikk noe rabatter på leie.

Litt bakgrunn: Moren min har aldri hatt god råd. Hun har hatt mye gjeld etter at firmaet hennes gikk konkurs, og har alltid levd litt hånd til munn. Hun har aldri hatt råd til å kjøpe ting til meg eller broren min feks (vi er begge flyttet ut for lenge siden). Men, for et år siden fikk hun ny jobb der hun tjener ganske mye mer enn det hun har gjort før. Så når hun itillegg fikk billigere leie klarte hun endelig å begynne å spare til å ta seg en VEL FORTJENT ferie. Hun hadde vel spart opp 15000 og var veldig fornøyd.

Min onkel har alltid vært ganske stabil, eier leilighet og har stabil jobb. Men på grunn av økende fellesutgifter bla måtte han leie ut leiligheten sin for å dekke alt av kostnader. (får ikke solgt leiligheten). Han har en datter som han hadde aleneansvar for når hun var yngre. Datra er nå 25. Hun er en idiot av rang og har nå fått faren sin til å ta opp lån for å dekke forbruksgjelden hennes.

TIL SAKEN: Onkel har etter at han og mamma blitt naboer begynt å utnytte henne på det groveste. De betaler blant annet felles leie og strøm, så de har en felles konto. Der legger de begge inn penger for det. Moren min ba om å få innsyn i kontoen forrige uke, og fikk da en innrømmelse fra onkel; han hadde ikke lagt inn penger på kontoen selv, og han hadde brukt opp det mamma hadde lagt inn på egne utgifter.

Onkel har også klart å overbevise mamma om å låne han hele sparekontoen hennes, så alt hun har spart opp er borte igjen. På grunn av gjelden han overtok fra datteren har han heller ikke råd til å kjøpe mat eller røyk, så når han trenger det spaserer han rett og slett inn hos mamma å tar fra henne.

Godt forståelig er dette ikke akseptabelt for mamma, men hun tørr ikke si noe på det fordi hun vet at onkel er i en vond periode.

SÅ hva kan jeg gjøre? jeg syns det er grusomt at når mamma for første gang har et overskudd på konto så skal onkel snylte det til seg...Jeg vurderer å ta en prat med kusina mi om gjelden hennes/til onkel, men mulig jeg går litt for langt da..?

Anonymous poster hash: 20ac3...32c
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Din mor bør få den felles kontoen stengt, og slutte å betale inn på den. I tillegg bør hun få en ny leiekontrakt kun for sin leilighet, dersom det er slik at det er tegnet leiekontrakt på begge leilighetene i begges navn? Din mor bør også kreve pengene tilbake, både det han har brukt og det han har lånt. Kanskje det er best å få en advokat til å hjelpe med dette?

Din onkel bør fratas nøkkel til din mors leilighet, og din mor bør innse at det er grenser for hvor snill en skal være i slike tilfeller.

Hvis jeg nå har forstått dette riktig. :blomst:

Ps, tråden burde kanskje flyttes til økonomiforumet, der vil du få bedre svar.

Endret av Evel
  • Liker 3
Skrevet

Jeg synes du skal sette deg ned med onkel og kusine, og fortelle dem ståa fra ditt og din mors perspektiv. Hvordan din kusines økonomiske rot har føkket opp din onkels økonomi, som så forplanter seg videre til din mor. Og du synes din kusine som er opphav til problemene må ta seg sammen før hun ruinerer slekta én etter én. Det er imidlertid synsing for det har du egentlig ikke noe med, MEN du setter ned foten mot at dette skal gå utover din mor. Onkel skal fra idag slutte å grave til seg penger fra henne som har hatt det trangt i en årrekke og endelig slipper å snu hver krone - hun skal ikke tilbake dit fordi dere to ikke klarer å ta hånd om egen økonomi. Så - ingen flere forespørsler om lån, ikke noe mer forsyne seg selv av penger eller dagligvarer eller tobakk. Om onkel har det smalt, kan han ringe sin datter og be om forsyninger.Jeg håper dere forstår alvoret i saken, for jeg vil gå så langt som det trengs forå beskytte min mor. Hadet.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Mamma og onkel har i utgangspunktet et veldig godt forhold, og jeg er ganske sikker på at mamma er onkel sin aller beste venn. Vi har ikke lyst til å ødelegge noe forhold til dem, men jeg blir bare så sinnsykt irritert. Mamma vil ikke flytte ut fordi hun er redd for at onkel må flytte til mormor, men hun skal selvsagt ikke legge inn noe mer fellespenger. Onkel har en helt grei inntekt, gjetter på at den er tilsvarende som mamma sin.

Kusinen min hadde tydeligvis hatt litt dårlig samvittighet for at hun har "snyltet" så mye på faren sin i det siste, at hun bestemte seg for å ta han med på ordentlig kosedag med middag ute og shopping. Virker som hun ikke er klar over at hennes gjeld nå går ut over mamma, og at det i realiteten er mamma som betaler hennes gjeld.

Jeg får ta en prat med henne neste gang vi møtes, men forventer at det blir et hælvete. Hun er 3 år eldre enn meg men oppfører seg som et lite barn hver gang noen tar opp noe med henne.

Anonymous poster hash: 20ac3...32c
Skrevet

På en måte syns jeg onkelen din allerede har ødelagt det gode forholdet mellom han og din mor.

Håper det ordner seg for dere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...