Gå til innhold

Kan jeg adoptere bort barnet mitt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg adoptere bort barnet mitt til barnetsmor alene, eller på annen måte fraskrive meg farskapet?

Anonymous poster hash: 3ac1e...c4f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg adoptere bort barnet mitt til barnetsmor alene, eller på annen måte fraskrive meg farskapet?

Vet ikke. Men jeg vet om flere tilfeller der barnets mor har giftet seg og hennes mann ønsket å adoptere barnet.

Anonymous poster hash: 552ef...8c5

AnonymBruker
Skrevet

Bruk dong jævlig umodne mannfolk!!!

Anonymous poster hash: 7d3cf...8cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er tilfeller der barnet ikke vokser opp med hverken mor eller far, og blir adoptert av andre. I slike tilfeller faller kanskje forpliktelser fra biologiske foreldre helt bort?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ønsker du å adoptere bort barnet ditt? Hvor gammelt er barnet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke istand til å ta vare på barnet, det er ikke født enda, men snart. Ønsker å fraskrive meg "ALT" ved barnet og moren, de får det best slik.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke istand til å ta vare på barnet, det er ikke født enda, men snart. Ønsker å fraskrive meg "ALT" ved barnet og moren, de får det best slik.

Er dette grunnet sykdom?

Hvorfor mener du at barnet og moren får det best slik?

Skrevet

Det kan du ikke. Du kan derimot gi mor foreldreansvar alene, det er det nærmeste du kommer. Du er likevel far og må betale barnebidrag, dersom det er det du prøver å slippe unna.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du ikke. Du kan derimot gi mor foreldreansvar alene, det er det nærmeste du kommer. Du er likevel far og må betale barnebidrag, dersom det er det du prøver å slippe unna.

Jeg kan godt betale bidrag, men hva hvis moren forlanger at jeg skal passe ungen, kan hun det da?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan godt betale bidrag, men hva hvis moren forlanger at jeg skal passe ungen, kan hun det da?

Nei. Du trenger ikke å ha noe med mor og barn å gjøre, så lenge du betaler bidraget ditt.

Anonymous poster hash: c49c3...8e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn har rett til samvær med foreldrene sine.

Anonymous poster hash: 533d4...6ac

AnonymBruker
Skrevet

Det betyr ikke det samme som at far eller mor kan tvinges til å ha kontakt med barnet sitt.

• Liker 8
Skrevet

Men ingen tvinges.

Skrevet

Så vidt jeg vet må dere til familiekontoret og skrive under en avtale om hva dere er blitt enige om. Selv om mor har alt ansvar for barnet, må du nok betale barnebidrag.

• Liker 1
Skrevet

Elsker hvor fordomsfulle dere er.

• Liker 6
Gjest Jørild
Skrevet

Betale må du, slik reglene er laget, men samvær kan ingen tvinge deg til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overrasket over hvor aggressiv tone mange her har mot TS. Dere kjenner ikke historien, men antar med en gang at han er umoden eller prøver å snike seg unna barnebidraget. Syns det er trist at man alltid skal tillegge folk verst mulig egenskaper. Er det noe jeg har lært så er det i alle fall at handlinger og beslutninger som kan fremstå som irrasjonelle for folk flest, ofte lars seg forklare om man bare er villig til å høre på vedkommende, og ha aksept for at andre er annerledes enn en selv. Det er lov å trå feil i livet, det er noe grunnleggende menneskelig ved det. Jeg sier bare: den som er uten synd, kan kaste den første stein.

Anonymous poster hash: 6c8bb...de0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Uff, fikk flashback nå. Fikk nemlig samme spørsmål fra faren til mitt eldste barn en gang. Han lurte på om jeg kunne adoptere barnet. Svaret på det er enkelt og greit nei, for jeg er nemlig barnets mor med de rettigheter og plikter som følger med fra før.

Som andre skriver här barnet rett til samvær og forsørgelse fra begge sine foreldre. Men ingen kan tvinge deg til å ha samvær med barnet, da dette ikke er til det beste for barnet om du ikke ønsker å ha kontakt.

Du kan som nevnes la mor få foreldreansvar alene og ikke ha kontakt. Har mor foreldreansvar alene er det hun som tar alle bestemmelser for barnet uten at du kan si noe på noe. Men barnet har fortsatt krav på samvær om du ønsker det senere i livet.

Det beste vil kanskje være for deg å snakke med noen om dette? Ta kontakt med et familievernkontor og Be om samtale, det er faktisk mulig :-)

Men ingen kan tvinge deg til å være en del av barnets liv. Det eneste som kan tvinges gjennom er bidrag om du er bidragsdyktig.

Håper uansett at du endrer deg og vil ta litt del i barnets liv. Om det er slik at du nå ikke takler det av forskjellige årsaker, så hold muligheten åpen. Det kan være at du endrer mening senere i livet. La moren f.eks holde deg oppdatert med bilder og informasjon en gang i blant (bare et forslag fra meg, da blir ikke barnet fremmed). Og husk at det godt kan komme en dag da barnet selv tar kontakt fordi han/hun lurer på sitt biologiske opphav. Da bør du være åpen for kontakt slik at barnet får svar på sine spørsmål.

Uansett hva du ender med å gjøre, så husk at det er et lite uskyldig barn i midten her. Og dette barnet ønsker kanskje å bli kjent med deg om 10-20 år.

Anonymous poster hash: 900b0...95b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...